1

Onderwerp: tips stapeltaart met dummy

wil binnenkort een 2 laag's taart maken als kadotje
nu wil ik de bovenste een dummy doen zodat ze die kunnen bewaren
iemand ervaring mee of tip's

evt zoals
de dummy met gum paste bekleden ( slim of niet?????)
moet ik stokjes gebruiken in de onderste? ja of nee

2

Re: tips stapeltaart met dummy

Ik heb dit laatst ook gedaan en de dummy gewoon bekleed met fondant. Gum paste droogt zo snel en dat bekleedt lastig volgens mij. De fondant werd gewoon hard en bleef mooi. Hij verkleurt wel in het licht, maar dat is met gum paste ook zo.
Ik heb wel deuvels gebruikt. Anders zakt je onderste echte taart in en dat is jammer.

Succes,

Tieneke

3

Beste Jolanda

Weet niet hoelang je de dummy wilt bewaren.
Als je een dummy echt lang wilt bewaren, gebruik dan ook dummy taartjes van piepschuim. Verkleuring kan je beperken door de dummy uit het directe zonlicht te houden.

Groetje de Cake Queen

Cake Queen passie voor taarten
www.cakequeen.nl Offical PME Instructor regio Utrecht/Amersfoort. Winkel en workshopruimte in Amersfoort centrum, gevestigd aan Kamp 70, 3811 AT Amersfoort

4

Gebruik, zeker voor een dummy die bewaard gaat worden, de kleuren van Sugar Flair. Die blijven echt heel lang goed. Ik gebruikte ze ook altijd voor de dummy's in de etalage en die bleven echt goed op kleur.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Ik heb eens dummi bekleed en wel drie keer overnieuw! Elke keer scheurde hij aan de bovenrand.

Toen heb ik de dummi wat ingesmeerd met water, maar alsnog had ik moeite met bekleden.

Ik had hem bekleed met chocolade fondant.

Enige tips?

6

hemeltaarten schreef:

Ik heb eens dummi bekleed en wel drie keer overnieuw! Elke keer scheurde hij aan de bovenrand.

Toen heb ik de dummi wat ingesmeerd met water, maar alsnog had ik moeite met bekleden.

Enige tips?

Bij spullenvoorjetaart.nl verkopen ze dummy's met een mooie, gladde rand.
Zelf smeer ik dummy's in met pipinggel en gebruik minstens 1,5 x (en soms 2x) zoveel fondant als normaal bij een taart.

Verdwalen in zoetigheid

Boska schreef:
hemeltaarten schreef:

Enige tips?

Zelf smeer ik dummy's in met pipinggel en gebruik minstens 1,5 x (en soms 2x) zoveel fondant als normaal bij een taart.

Mijn dummi was van piepschuim. En ookal was de fondat nog dikker als normaal brak hij alsnog hehe.

Was wel drie keer overdoen en nog viel hij ervan af.
Had verwacht dat dummi makkerlijk zou zijn dan echte taart. NIet dus in mijn geval :)

8 Laatst bewerkt door Boska (15-07-2012 12:24)

hemeltaarten schreef:
Boska schreef:
hemeltaarten schreef:

Enige tips?

Mijn dummi was van piepschuim. En ookal was de fondat nog dikker als normaal brak hij alsnog hehe.

Was wel drie keer overdoen en nog viel hij ervan af.
Had verwacht dat dummi makkerlijk zou zijn dan echte taart. NIet dus in mijn geval :)

Dummy's zijn altijd van piepschuim. Het pipinggel blijft het gelijk goed plakken. Een dummy bekleden is niet per definitie makkelijker dan een taart.
Misschien was je fondant toch nog niet zacht genoegd en had je nog langer moeten kneden.

Verdwalen in zoetigheid

9

Wat ook kan helpen is om voorzichtig een fijn schuurpapiertje losjes over de rand te gebruiken.

10

Of de rand van je dummie op de tafel een beetje platter te duwen. Als de rand erg scherp is, scheurt je fondant. En dikker bekleden inderdaad. Ik vind een dummie ook lastiger bekleden... Hij is zo licht en schuift steeds weg.

Tieneke