1

Onderwerp: vanille extract??

Misschien een beetje stomme vraag, maar ik vroeg me af wat vanille extract precies is en waar je dat kan kopen?
Is dat het zelfde als de vanille aroma van oetker die je gewoon bij de appie kan kopen?
Ik ben op internet aan t zoeken naar lekkere toppings voor cupcakes en in elke recept staat, vanille extract....
Alvast bedankt

2

Re: vanille extract??

Vanille extract is een aftreksel van echte vanille.
(Een peul van een orchidee)
De vanille van oetker is een essence van een onderdeel van de kruidnagel (Klinkt gek maar waar) die wel goed te gebruiken is in baksels maar het echte werk is de vanille extract.
Deze is veel duurder dus vandaar het alternatief.
Misschien kun je er wat mee.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

3

Bedankt voor je snelle reaktie.
Dus als ik het goed begrijp is de vanille aroma van oetker een goed alternatief voor de toppings, maar is het de moeite waard om ook eens de esence te proberen?
En waar koop je die dan?
Weet je toevallig ook van beiden wat ze dan ongeveer kosten? O-)

4

Recept vanille extract:

Te vinden op de website van Yummyinmytummy.nl

Werkt erg goed en als je het zelf maakt is het niet duur en makkelijk aan te vullen :)

5

Ik gebruik altijd de vanille extract van Wilton, kost € 2.50 hier in de webshop, dus de prijs valt wel mee. Ik heb ook weleens de flesjes van Oetker gehad, maar vind die van Wilton vele malen lekkerder. Ik vind die van de oetker mierzoet, met eigenlijk maar weinig vanille smaak.

6 Laatst bewerkt door mamski (18-07-2012 08:34)

anja66 schreef:

Ik gebruik altijd de vanille extract van Wilton, kost € 2.50 hier in de webshop, dus de prijs valt wel mee. Ik heb ook weleens de flesjes van Oetker gehad, maar vind die van Wilton vele malen lekkerder. Ik vind die van de oetker mierzoet, met eigenlijk maar weinig vanille smaak.

Sorry, maar die van Wilton is echt geen echte vanille extract. Ik snap niet dat ze het zo mogen noemen. Ten eerste is echt vanille extract niet kleurloos en op het flesje staat: Artificial clear vanille extraxt. Ingredienten: Water, alcohol, kunstmatige smaakstoffen.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

7

Zelf maken is het voordeligst!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

8

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

mamski schreef:
anja66 schreef:

Sorry, maar die van Wilton is echt geen echte vanille extract. Ik snap niet dat ze het zo mogen noemen. Ten eerste is echt vanille extract niet kleurloos en op het flesje staat: Artificial clear vanille extraxt. Ingredienten: Water, alcohol, kunstmatige smaakstoffen.

Ik zeg ook niet dat die van Wilton echt is, ik zeg alleen dat hij vele malen lekkerder is dan die van Oetker. Echte vanille extract zal inderdaad lekkerder zijn, maar ik vind deze voor een redelijke prijs redelijk lekker.

10 Laatst bewerkt door mamski (19-07-2012 08:59)

Anja66:
Ik wou jou ook niet aanvallen, maar veel mensen denken dat dit een echt extract is, omdat het zo genoemd wordt, maar het is een essence want het is kunstmatig.
Ik wou het alleen onder de aandacht brengen, zodat niet iedereen denkt voor 2,50 hebben we het echte spul.

11

Ik gebruik zelf ook die van wilton, smaakt erg lekker. Oetker neem ik nooit meer, ik weet niet waar die naar smaakt, maar niet naar vanille.   :nooo

ik had laatst vanille gekocht op http://winkel.vanillaventure.nl en dat was pas echt kwaliteit!

Wat grappig! Een vriend van mij werkt daar :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14

mamski schreef:

Anja66:
Ik wou jou ook niet aanvallen, maar veel mensen denken dat dit een echt extract is, omdat het zo genoemd wordt, maar het is een essence want het is kunstmatig.
Ik wou het alleen onder de aandacht brengen, zodat niet iedereen denkt voor 2,50 hebben we het echte spul.

Ik dacht ook dat het echte vanille was. Dus niet.....Ik zou anders ook niet weten waar ik de echte vanille in de buurt kan kopen. Die van Dr. Oetker wist ik wel dat deze kunstmatig was.
Maar Wilton heeft 2 soorten. Die van 50 gr en die van 112 gr (Wilton Pure Vanille Extract). Is die van 112 gr ook kunstmatig dan?

15

bij de Hanos en Sligro is ook de echte vanille-extract te koop.

16

In de webwinkel van kookpunt.nl hebben ze de vanille-extract van Nielsen-Massey. Ik vind deze persoonlijk erg goed.

17

Die van 112 gram is wel een extract, zie je ook al aan de prijs.
Als je de ingredienten van die van 50 gram bekijkt, dan zie je kunstmatige smaakstof staan.

18

Er zijn 2 varianten van Wilton in de webshop verkrijgbaar.. de clear vanilla, dat is een essence en de grotere fles, dat is wel extract  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

19

Ik had eerst de kleine van Wilton (achteraf de essence dus..) en nu de grote fles. Deze is ook bruin van kleur, wat dus wijst op echte vanille.Nu heb ik een beetje gegoogled en kwam op sites waar je een flesje kon kopen van rond de 12 euro. Dit waren wel flesjes van ong 200-250 ml geloof ik. Ook kwam ik recepten tegen om het zelf te maken. Eigenlijk heel simpel...een paar vanillestokjes (opengesneden) in (bv) een fles wodka (of wodka +stokjes in pot) en dan 6 tot 8 weken laten staan. Denk toch dat ik het houd bij de Wilton  ;)  De prijs van wodka (15 euro?) + 8-10 stokjes (ook >15 euro?) komen denk ik wel overeen. Al weet ik dat niet zeker qua smaak.....

20 Laatst bewerkt door Esther68 (21-10-2012 16:20)

*Zelfde bericht verwijderd* (dacht dat ik maar 1x op de verzend-knop gedrukt had....