1

Onderwerp: Hoeveel fondant? Qua pakjes?

Hoeveel fondant heb je nodig voor een taart van 24 cm en één van 16 cm om te bekleden?

Ik zou het niet weten, omdat ik normaal altijd appeltaarten en zo bak, ik ben nu eigenlijk pas een maandje bezig met cupcakes en taarten bekleden.

De pakjes die ik heb gehaald zijn 250 gram.

Liefs,

Kaylee

2

Re: Hoeveel fondant? Qua pakjes?

Dat hangt ervan af hoe dik je je lap uitrolt. Ik kan met een pakje van 250 gram altijd wel een taart bekleden van 20 cm. In jou geval zou ik zeggen: 3 voor 2 taarten of 2 als je heel dun rolt. Wat je overhebt, kun je gewoon afsnijden en bewaren hoor.

Succes met je taarten!

Tieneke

3

In de linkerkolom bij de tabellen kan je zien hoeveel marsepein/fondant je (ongeveer) nodig hebt voor elke gangbare maat taart.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Dankjewel!

5

Tante Tien schreef:

Dat hangt ervan af hoe dik je je lap uitrolt. Ik kan met een pakje van 250 gram altijd wel een taart bekleden van 20 cm. In jou geval zou ik zeggen: 3 voor 2 taarten of 2 als je heel dun rolt. Wat je overhebt, kun je gewoon afsnijden en bewaren hoor.

Succes met je taarten!

Tieneke

Wow! Dan rol je hem toch heel dun uit, niet? Ik heb toch voor een taartje van 15cm diameter een 300 gram nodig (zoals ook aangegeven in het boek van Wendy Schlagwein) en vind dat altijd krap  :D

6

jeetje nou mijn taarten zijn zo'n 10 cm hoog als ik ga bekleden en ik bekleed niet erg dik, maar vind het wel fijn om ruim te hebben omdat de vouwen aan de onderkant dan mooier en makkelijker weg te werken zijn.
Uiteindelijk hou ik daardoor wel meer restant over.....
ik zou gokken dat ik voor een 24 en een 16  gezamelijk wel 5 kleine pakjes nodig zou hebben.....Ik gebruik voor 15 en 20 vaak een kilo en vind dat ik dan soms nog krappe marges heb met bekleden. Nu bekleden hou ik daar waarschijnlijk na afwerken wel weer een derde tot de helft van over misschien. Niet iedereen vult en bakt zo hoog, dus dat moet je zeker mee laten wegen. Bij 6 of 7 cm scheelt het alweer behoorlijk. Ga eens uit van 4 zou ik zeggen en maak de 2 taarten voor het gemak in dezelfde kleur, dan kan je de restanten gebruiken en zit je minder krap in de fondant.

Kijk gewoon naar wat je zelf makkelijk vind, het vangt van zoveel dingen af: fondantdikte, hoogte biscuit, ruimheid die je voor bekleden aanhoudt....merk fondant (ene laat zich makkelijker bewerken om de taart dan de andere) Beetje uitproberen dus. Maar liever teveel dan te weinig.