Re: hoe krijg ik cake luchtig?

Ik heb ook een kenwood en voor cake klop ik altijd eerst de boter en suiker helemaal romig en luchtig, met de k-klopper inderdaad, (net als voor botercreme, dus duurt wel een 7-10 minuten), dan eieren en zelfrijzend bakmeel erdoor (ik ben vaak n beetje lui en laat het bakmeel er eerst ook door kloppen door de mixer in plaats van zelf te spatelen). En dingen om er smaak aan te geven natuurlijk. En die cakes worden wat mij betreft precies de goede balans tussen de luchtigheid en stevigheid die ik in cake wil hebben

Zelfrijzend bakmeel, of om precies te zijn rijsmiddel zorgt voor luchtigheid dus als dat je probleem is zou ik dat zeker eens proberen. Overigens is zelfrijzend bakmeel niets meer dan bloem met bakpoeder (of een ander rijsmiddel, je kunt ook wijnsteenzuurbakpoeder of baksoda gebruiken), dus dat kun je ook prima zelf maken. Op de verpakking staat meestal hoeveel rijsmiddel je nodig hebt op hoeveel bloem.

groet,
Eva

27

ik heb dit recept voor jou gevonden misschien heb je wat daar wat aan, ik krijg altijd mooi luchtige cake met alleen handmixer,

http://www.mijnalbum.nl/Foto-66QTA7X3-D.jpg

Ingredienten: ( alles kamertemperatuur)4 eieren 250 gram bloem250 gram suiker1 zakje vanillesuikerhalf zakje bakpoeder125 ml zonnebloemolie
150 ml seven-up ( of een andere frisdrank)
mix eieren met suiker en vanillesuiker tot lichtgele luchtig beslag, voeg de seven-up toe daarna de olie.meng de bloem met de bakpoeder en zeef boven beslag uit beetje bij beetje.Mix alles goed door tot een glad en luchtig beslag.
Bak de cake of cuppies in +/-30 tot 40 min gaar. In een voorverwarmde oven van 160 graden.

PS. dit recept staat trouwens in topic (ingezonden recepten).

28

ik gebruik altijd cakemix, gewoon een huismerk. en ik heb het idee dat het luchtiger en minder zwaar wordt als je vloeibare boter gebruikt ipv roomboter. 1 eetlepel is hierbij 10 gram. fijne cakemix schijnt ook luchtiger te zijn. en ik heb weleens gehoord dat je bij cake juist niet te lang moet mixen om het luchtig te krijgen. ik vind mijn cake altijd wel lekker luchtig...

29

Ik ga morgen tulband baken met chocolade er in Marmercake  :cool: ..250 gr zachte boter /250 gr suiker /1 zakje vanillesuiker /5 eieren /500 gr bloem / 1tL bakpoeder/ 50 gr pure chcolade / 1 tl instant koffiepoeder/ 2 el koffieroom /2 el cacaopoeder .
Nou staat er klop de boter enz dooe elkaar heen ...Maar dit kan toch ook met handmixer (ik heb reuma) en moet ik de bloem niet eerst zeven  :think: Dit wordt soms aangeven en dan weer niet.
Dit moet immers wel bij de mudcake ..

En mag ik ook mn keukenmachine gebruiken van Blokker ?
Alle reacties zijn heel welkom  :)

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

30

Marian: Je kan gewoon je keukenmachine gebruiken en ik zeef bloem altijd. Succes.

Mary5: dit recept heb ik al eens geprobeerd, maar viel hier niet echt in goeie aard en ik vond hem zelf wat klef. Maar bedankt voor de moeite!

Om te beginnen zal ik eerst de boter volgende keer wat langer kloppen en zelfrijzend bakmeel gebruiken ipv bloem. Allemaal bedankt voor het meedenken!

Trotse mama van Tim en Cas!

31

Als je de boter en suiker luchtig hebt geklopt (met de k-klopper) dan doe je alle eieren erbij en mix je totdat het dik en luchtig is. Dan gewoon de rest doen...