1

Onderwerp: hoe krijg ik cake luchtig?

Ik heb al verschillende cakes geprobeerd met mijn nieuwe kenwood keukenmachine, maar na het bakken zijn de cakes nogal compact en niet echt luchtig. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze luchtiger worden? Ik meng de ingredientenin de kom met de kneder. De deeghaak is niet geschikt en de garde/klopper blijft de boter in zitten en mengt dus niet goed. Of moet ik beginnen met de kneedhaak en als het gemngd is verder gaan met de klopper?

Trotse mama van Tim en Cas!

2

Re: hoe krijg ik cake luchtig?

Ik zou eerst de boter half smelten in de magnetron; dus totdat deze lekker zacht is. Dan in de kenwood kom overdoen en samen mixen met de suiker, dan de eieren erbij en dan de bloem etc..

Dan moet het lukken. Succes!

3

Hoi, ik weet niet welke kenwood je hebt, ik heb zelf de Kmix, en doe cakemix altijd met de K-klopper en klop dan eerst de boter en doe dan de andere ingredienten erbij.

Help mijn vrouw heeft een hobby

4

Kloppen met de deeghaak zou ik zeker niet doen  :nooo Dan krijg je je cake nooit luchtig.

Zorg allereerst dat al je ingredienten op kamer temperatuur zijn. Klop de boter met de suiker zeker 10 minuten luchtig. In het begin kan het zijn dat de boter wat aan je klopper blijft plakken maar als je lang genoeg doorklopt dan komt het vanzelf los. Gewoon een beetje geduld hebben.

Klop boter en suikerop hoge snelheid en klop de eieren er 1 voor 1 op een lagere stand doorheen. Voeg pas een volgend eitje toe als het vorige ei helemaal is opgenomen.

Ik weet niet of je machine een roerstand heeft? Als dat zo is kun je de bloem of het bakmeel er op die stand doorheen mengen. doe dit wel snel anders verlies je weer de luchtigheid.

Hoop dat je wat aan deze tips hebt.

En als extra trucje kun je altijd nog een theelepel bakpoeder toevoegen aan het zelfrijzend bakmeel Maar dat is een noodmiddeltje

5

Bedankt voor jullie reacties. Helaas heb ik er niks aan, omdat ik al die dingen al gedaan heb. Ik klop eerst de zachte boter met de suiker. Dan 1 voor 1 de eieren erbij en als die helemaal zijn opgelost doe ik de bloem erbij. Ik doe alles op een midden snelheid. Moet ik de snelheid soms opvoeren? Wordt het daar luchtiger door? En met de klopper/garde proberen ipv de kneed/klophaak (k-haak, zoals vonn zei)?

6

je bloem niet met je mixer doen maar spatelen..

7

wat voor recept gebruik je?

8

Cakedeeg is een roer deeg geen klop deeg.
je mengt de ingrediënten en dan doe je ze in het bakblik.
Als je ook al bakpoeder gebruikt hoef je het niet langer op te kloppen.Het is geen biscuit deeg.
Het kan er ook aan liggen dat je temperatuur te hoog staat, cake moet lang in de oven op een lage stand bakken.
Anders rijst het niet goed.Misschien heb je er wat aan.
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

9

Recept dat ik gebruik:
150 gr boter
150 gr suiker
150 gr bloem
3 eieren
1 zakje vanillesuiker
snuf zout

De smaak was erg goed en hij was heel mooi gerezen. Had het op 160 graden gebakken in een combimagnetron.
Dat van die bloem niet roeren maar spatelen kan ik wel s proberen. Weer bedankt voor jullie reacties :Y

10

Annette52 schreef:

Cakedeeg is een roer deeg geen klop deeg.
je mengt de ingrediënten en dan doe je ze in het bakblik.
Als je ook al bakpoeder gebruikt hoef je het niet langer op te kloppen.Het is geen biscuit deeg.
Het kan er ook aan liggen dat je temperatuur te hoog staat, cake moet lang in de oven op een lage stand bakken.
Anders rijst het niet goed.Misschien heb je er wat aan.
Succes.

cake is geen deeg maar beslag en je moet wel degelijk lucht in de boter kloppen... en je hebt ook warme cake, daar moet je met een garde lucht in kloppen...

11

Sorry voor mijn verkeerde benaming over deeg en beslag, emtc!
Ik ga me wel ergens in het donker schamen  :o .

Tuurlijk  moet je de boter smeuïg draaien,daar zei ik ook niks over.
Maar het beslag langer doorkloppen is niet nodig de bakpoeder zorgt voor de luchtigheid.
Vandaar dat het roer-beslag heet.
En natuurlijk heb je andere soorten cake die een andere bewerking hebben maar hier ging het over gewone cake.

haffie98 schreef:

Recept dat ik gebruik:
150 gr boter
150 gr suiker
150 gr bloem
3 eieren
1 zakje vanillesuiker
snuf zout

De smaak was erg goed en hij was heel mooi gerezen. Had het op 160 graden gebakken in een combimagnetron.
Dat van die bloem niet roeren maar spatelen kan ik wel s proberen. Weer bedankt voor jullie reacties :Y

Heb net even voor je op een pak cakemeel gekeken en daar zit een rijsmiddel in. Ik weet niet of je gewoon of dat ook bedoelt met bloem, want dan zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn.

13

Nu lees ik veel van jullie over rijzen, maar hij rees geweldig! Het gaat er alleen om dat hij niet zo luchtig is als een cake hoort te zijn, maar wat compacter. Verder was ie helemaal goed, smaak goed, kleur goed, gaar en goed gerezen, dus dat is het probleem niet.

14

Ik vind dat als je cake met bloem maakt het een stuk lastiger is om de cake luchtig te krijgen. Je moet de luchtigheid dan krijgen door voldoende lucht in je boter en eieren te krijgen. Sosm gaat dat bij mij goed maar soms ook niet. En waar het dan precies aan ligt weet ik eigenlijk niet. Is denk ik toch wel een gevoel/tehniek wat je moet hebben.

Je kunt ook in plaats van bloem zelfrijzend bakmeel gebruiken. Het bakpoeder dat daar in zit helpt ook om het luchtiger te krijgen.

15

ik gebruik een ander recept, met net andere verhoudingen. Ik denk dat het probleem misschien in het recept zit en niet in je machine...

Mijn recept:
240 gr boter
200 gr suiker
3 eieren mt L
210 zelfrijzend bakmeel
90 gr bloem
(eventueel geraspte schil en sap van 1 citroen)

Zie je dat de droge ingredienten bij mij bijna dubbel zijn, maar nog steeds 3 eieren? Misschien maken de eieren het wat zwaar in jouw recept. Misschien eens 2 eieren maat M in jouw recept proberen en dan 120 gr zelfrijzendbakmeel en 30 gr bloem ofzo?
Ff wat dingen proberen.

16

Annette52 schreef:

Maar het beslag langer doorkloppen is niet nodig de bakpoeder zorgt voor de luchtigheid.
En natuurlijk heb je andere soorten cake die een andere bewerking hebben maar hier ging het over gewone cake.

maar gewone cake zit helemaal geen bakpoeder in...  :think:

17

Het recept heb ik uit mijn kookboek dat ik nog heb van school. Maar als ik de bloem evt vervang door zelfrijzend bakmeel, gaat het dan niet teveel rijzen?

18

Als je graag iets luchtigs wil dan maar biscuit?

19 Laatst bewerkt door kaatjuh (12-07-2012 18:41)

nee ik gebruik dit recept altijd, heerlijk cakeje heur!   :D   Gaat niet teveel rijzen...

20

haffie98 schreef:

Recept dat ik gebruik:
150 gr boter
150 gr suiker
150 gr bloem
3 eieren
1 zakje vanillesuiker
snuf zout

Ik gebruik exact hetzelfde recept en gebruik in plaats van bloem zelfrijzend bakmeel.  Altijd heerlijk luchtige cake.

In de gewone cake die je bijv. op een bakkersopleiding leert maken zit inderdaad geen bakpoeder. Maar sla maar eens een gemiddeld bakboek open en zelfrijzend bakmeel of bloem met bakpoeder wordt heel veel gebruikt. Grote namen als Peggy Porschen en Mary Berry gebruiken het heel veel.  Dus het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

21

Ga het dan toch maar s met zelfrijzend bakmeel proberen. Bedankt allemaal!

22 Laatst bewerkt door Annette52 (12-07-2012 22:23)

etmc schreef:
Annette52 schreef:

maar gewone cake zit helemaal geen bakpoeder in...  :think:

Wel als je die er zelf bij doet, in de plaats van zelfrijzend bakmeel bloem gebruiken met bakpoeder.
Geeft een lekkere luchtige cake! :Y
Uit ondervinding en dat is mijn beste leermeester.

23

Je moet de boter op kamertemperatuur brengen en dan iets van 2 minuten laten mixen met de k-klopper. Dan doe je er de suiker bij en klop je totdat het licht van kleur is en romig. Je moet ook regelmatig de zijkanten van de kom schrapen. Dan voeg je er de eieren aan toe en mix je weer tot het licht en schuimig is. De bloem en andere ingredienten kan je er dan inzeven en het is het beste als je dat er gewoon met een spatel doorheen spatelt, niet roeren maar rond de kom gaan en dan rustig erdoorheen 'vouwen'. Zodra je geen bloemstroken meer ziet stoppen met mixen om overmixen te voorkomen.

24

haffie98 schreef:

Ga het dan toch maar s met zelfrijzend bakmeel proberen. Bedankt allemaal!

Op Wikipedia heb ik het volgende gevonden:
"Zelfrijzend bakmeel is meestal samengesteld uit de volgende verhouding:

* 1 kopje (100 g) bloem
* 1 tot 2 theelepel(s) (3-6 g) bakpoeder
* een snufje tot ½ theelepel (1 g of minder) zout "

Dus volgens mij kan er niet veel verschil zijn met zelfrijzend bakmeel en bloem + bakpoeder.

Als ik zelf iets heel luchtig wil maak ik gewoon een biscuit in plaats van cake (dat vind ik nog steeds iets 'zwaarder', maar natuurlijk zeker niet minder lekker  :) )

25

haffie98 schreef:

Recept dat ik gebruik:
150 gr boter
150 gr suiker
150 gr bloem
3 eieren
1 zakje vanillesuiker
snuf zout

Weeg je eieren eens. Ik gebruik ook deze verhoudingen. Als je eieren wat kleiner zijn wegen ze met zijn 3en misschien geen 150 gram. Dan zou je een eitje extra kunnen doen. Geeft ook vaak net wat meer luchtigheid.

Groetjes Gerien