1 Laatst bewerkt door Pandora (23-06-2012 08:46)

Onderwerp: Problemen met fondant.

De afgelopen 2 weken heb ik problemen gehad met de fondant.  :s   Het wilde niet meewerken, plakte, scheurde enz. Ben toch wel benieuwd waar het aan lag??? De luchtvochtigheid?? De warmte??? Of doe ik zelf iets fout??  :think: Kan ik hier wat aan doen, zodat het beter werkt?? Wat is de beste temperatuur om mee te werken?? B.v.d.

2

Re: Problemen met fondant.

Tsja, dat is heel moeilijk te beantwoorden. Het kan allemaal meespelen. Het kan ook zijn dat er met de fondant iets mis is. Maar het zou natuurlijk ook nog aan jezelf kunnen liggen.

Op zich is de omgevingstemperatuur nu niet extreem. (boven de 25 graden wordt het een stuk lastiger)
Het is wel vochtig, maar gewoon in huis heb ik nu geen problemen.
Als de fondant erg plakt zou ik iets poedersuiker toevoegen. Ook crisco op je handen doen kan helpen tegen het plakken (aan je handen).
Maar nogmaals het is alleen maar gissen voor me.

Dat is toch een TAART waard!

3

Dan kan het misschien aan de temperatuur gelegen hebben. Het was hier namelijk erg warm, boven de 25 graden. :rolleyes: In ieder geval bedankt voor de info!! Ben er blij mee! :)  Groetjes, Patricia

4

bovenstaand bericht gemeld...

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Sonj@ schreef:

Waarom? (staat toch goed, of mis ik nu wat?)

6

@ppeltje schreef:
Sonj@ schreef:

Er stond een spambericht tussen  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

7

Ik sluit me aan bij de tips van @ppeltje :Y 

Wat daarbij ook kan helpen is tussendoor wat vaker je handen wassen en ze daarna even goed afspoelen met KOUD water (wel goed afdrogen), zodat je handen zo koel mogelijk zijn. We denken vaak alleen aan de omgevingstemperatuur, maar vergeten onze eigen warme handen ;) !

Groetjes, Tabitha         www.sweetiecake.nl
"Keep calm and have a (cup)cake"

8

Sonj@ schreef:
@ppeltje schreef:
Sonj@ schreef:

Er stond een spambericht tussen  ;)

oh... oké dan!  :thumb:

9

Huh??? :rolleyes: spam?? Waar dan?? @tabithar, ook bedankt voor de info!  :)

10

Ik ben nu een taartje aan het maken en de fondant smelt er zowat vanaf ... geen idee hoe dat no weer komt. Volgens mij is het toch niet zó warm meer ... maar het is een kleffe boel. Heel irritant want het taartje moet morgenochtend vroeg klaar zijn en ik kan hem zo niet decoreren ... grrrr ....

Iemand een tip over wat ik kan doen? In de koelkast zetten lijkt me niet handig want dan gaat hij daarna weer zweten.

Heeeelp!

11

DebbyDaniel schreef:

Ik ben nu een taartje aan het maken en de fondant smelt er zowat vanaf ... geen idee hoe dat no weer komt. Volgens mij is het toch niet zó warm meer ... maar het is een kleffe boel. Heel irritant want het taartje moet morgenochtend vroeg klaar zijn en ik kan hem zo niet decoreren ... grrrr ....

Iemand een tip over wat ik kan doen? In de koelkast zetten lijkt me niet handig want dan gaat hij daarna weer zweten.

Heeeelp!

Het was gisteravond om 23.00 uur nog 24°C bij mij in de woonkamer, dus ja, zo warm was het wel. En met een luchtvochtigheid van boven de 70% is het dus heel lastig werken met fondant en/of marsepein.   :s

Ventilator aan zetten werkt hier altijd heel goed!
Succes!!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

13

Hier in het bos is de luchtvochtigheid 78% en kan er dus niet gewerkt worden zonder luchtvochtigheidsapparaat.....

Tegen warme handen: neem wat koelelementen of een warmwaterzak/kruik die je vult met ijskoud water en ijsklontjes, leg hierop je fondant en koel ook hieraan zo af en toe je handen....
(Veel wassen met koud water heeft niet zoveel zin..)

Ik hoop dat je er iets aan hebt! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

14 Laatst bewerkt door tabithar (29-06-2012 13:25)

Annelies schreef:

Hier in het bos is de luchtvochtigheid 78% en kan er dus niet gewerkt worden zonder luchtvochtigheidsapparaat.....

Tegen warme handen: neem wat koelelementen of een warmwaterzak/kruik die je vult met ijskoud water en ijsklontjes, leg hierop je fondant en koel ook hieraan zo af en toe je handen....
(Veel wassen met koud water heeft niet zoveel zin..)

Ik hoop dat je er iets aan hebt! ;)

Dacht ik toch best wel even een goede tip neergezet te hebben, wordt 'ie zomaar even onderuit gehaald :lol:  :lol:
Bij mij werkt het tot nu toe aardig, maar jouw tip lijkt me inderdaad een stuk doeltreffender (ga het straks uitproberen), thanks!!

15

Veel je handen wassen met koud water heeft voor niemand zin, (dus niet alleen bij Annelies niet  :lol: )

Als je je handen wast met koud water, denkt je lichaam dat je handen opgewarmd moeten worden, en wordt er juist veel bloed naar je handen gepompt om ze op te warmen (denk aan de tintelingen die je voelt als je je handen in koud water hebt..)

Een vochtig doekje, en een droge handdoek in de buurt af en regelmatig je handen even schoon maken..
Verder een ventilator er op, of een ontvochtiger (mobiele airco werkt ontvochtigent en koelt af..)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

16 Laatst bewerkt door tabithar (01-07-2012 11:46)

Bommeltje schreef:

Veel je handen wassen met koud water heeft voor niemand zin, (dus niet alleen bij Annelies niet  :lol: )

Als je je handen wast met koud water, denkt je lichaam dat je handen opgewarmd moeten worden, en wordt er juist veel bloed naar je handen gepompt om ze op te warmen (denk aan de tintelingen die je voelt als je je handen in koud water hebt..)

Een vochtig doekje, en een droge handdoek in de buurt af en regelmatig je handen even schoon maken..
Verder een ventilator er op, of een ontvochtiger (mobiele airco werkt ontvochtigent en koelt af..)

Klinkt logisch allemaal! Alleen één ding: wat is dan het verschil tussen je handen koelen met koud water en koelen met een koelelement?
Lijkt me in het laatste geval dat je lichaam dan nog steeds denkt: opwarmen die hap :s !

En inderdaad, ik werk ook vaak met een vochtige en een droge doek in de buurt, hoef je ook niet zo vaak op te staan ;)

17

"Fijn" dat het dus niet aan mij lag ... ;-) ... ik werd op een gegeven moment echt wanhopig. Heb hem uiteindelijk wel gedecoreerd en hij is best lief geworden, maar ik vind het dan dus best lastig om om te schakelen. Heb me dan zal zo zitten frusteren dat ik niet meer blij kan zijn om het resultaat hah. Dat duurt dan een dag ;-).

Ik heb hem na decoreren in de doos in de koelkast gezet en toen droogde hij zo op. Dát had ik dus tussendoor even moeten doen .... dóm van me ;-).

Maar die ventilator hou ik er ook in.

Donderdag mag ik weer een stapel3 bruidtaart maken en dat vínd ik al superspannend, dus dan MOET het wel goed gaan.

18

tabithar schreef:
Bommeltje schreef:

Klinkt logisch allemaal! Alleen één ding: wat is dan het verschil tussen je handen koelen met koud water en koelen met een koelelement?
Lijkt me in het laatste geval dat je lichaam dan nog steeds denkt: opwarmen die hap :s !

En inderdaad, ik werk ook vaak met een vochtige en een droge doek in de buurt, hoef je ook niet zo vaak op te staan ;)

.....en daar haal je mijn theorie weer mee om  :lol:  :lol: !!!
Ik zie ook het verschil niet zo een twee drie... :o  :rolleyes:

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

19

Annelies schreef:
tabithar schreef:
Bommeltje schreef:

.....en daar haal je mijn theorie weer mee om  :lol:  :lol: !!!
Ik zie ook het verschil niet zo een twee drie... :o  :rolleyes:

Hahaha, ben blij dat jij er ook de humor van inziet :lol: ...
Laten we het er maar op houden dat het truucjes zijn met een tijdelijk effect, alleen is dat soms ook net wat je nodig hebt om beter te kunnen boetseren of bekleden :D

Had nog even gezocht op internet, kwam artikelen tegen die zelfs gewichtsafname beloofden bij het goed koelen van de handpalmen... ik kon mijn vreugde bijna niet bedwingen en wilde al extra koelelementen gaan inslaan :D  :D 
Daarna toch nog even verder gelezen, helaas bleek het een broodje-aap verhaal :grr:  :s ...... :lol:  :lol:

20

DebbyDaniel schreef:

"Fijn" dat het dus niet aan mij lag ... ;-) ... ik werd op een gegeven moment echt wanhopig. Heb hem uiteindelijk wel gedecoreerd en hij is best lief geworden, maar ik vind het dan dus best lastig om om te schakelen. Heb me dan zal zo zitten frusteren dat ik niet meer blij kan zijn om het resultaat hah. Dat duurt dan een dag ;-).

Ik heb hem na decoreren in de doos in de koelkast gezet en toen droogde hij zo op. Dát had ik dus tussendoor even moeten doen .... dóm van me ;-).

Maar die ventilator hou ik er ook in.

Donderdag mag ik weer een stapel3 bruidtaart maken en dat vínd ik al superspannend, dus dan MOET het wel goed gaan.

Hoe dan ook, het blijft lastig om met dit weer te taarten, we hebben er allemaal last van... Maar als je inderdaad de taart goed koelt tussendoor en de ventilator aanhoudt, kom je al een heel eind!
Heel veel succes morgen!!

21

Fondant scheurt ook altijd bij mij en zelfs in de winter :rolleyes:  :s ook strooi ik poedersuiker op aanrecht ...lukt ook niet  :nooo  :think:

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

22

Marian57 schreef:

Fondant scheurt ook altijd bij mij en zelfs in de winter :rolleyes:  :s ook strooi ik poedersuiker op aanrecht ...lukt ook niet  :nooo  :think:

Ik denk dat de fondant dan té droog is of té dun. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

23

Nou ik heb vandaag ook ervaren hoe t is om met plak-fondant te werken.....
Kon de taart nauwelijks smootheren.... (is dat een woord??)
Taart zweet zodra ik hem uit de koelkast haal en niks werkt mee...
Het scheld vocabulaire is weer flink uitgebreid ;)

24

tabithar schreef:
Bommeltje schreef:

Klopt.. ik geef dan ook dat koel element niet als tip..  ;)  Dus vraag niet aan mij wat het verschil is.. bij beide is het probleem dat je handen er juist warmer van worden..

Gewoon een vochtig doekje, en een handdoek..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!