1 Laatst bewerkt door MamaSan (05-07-2012 13:04)

Onderwerp: Gelatine niet opgelost

Help! Gisterenavond heb ik geprobeerd de aardbeienmousse van de site te maken, maar die wil maar niet opstijven  :s . Ik heb het recept precies gevolgd, maar als ik nu kijk, zie ik stukjes gelatine in mijn mousse zitten. Kan iemand mij uitleggen, hoe ik precies met de gelatine aan de slag moet? Ik heb het eerst in koud water gelegd (min. of 5), goed uitgeknepen en daarna met een eetlepel warm water (tegen de kook aan) opgelost, totdat ik iets had dat eruit zag als (haar)gel  ;) . Dat heb ik door de aardbeienpuree gemengd en zo in de koelkast gezet.

Waar is het mis gegaan?!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr.
Sandra

Re: Gelatine niet opgelost

Dat had ik vorige week ook, alleen werd het toen wel stijf. Ondanks de brokjes alleen maaar complimenten gehad. Had er ook niets over verteld :+
Maar ik ben ook wel benieuwd wat er mis is gegaan :/

3

Misschien was de gelatine te warm waardoor het te snel afkoelt als het bij de puree of mousse gedaan word. Dan krijg je klontjes. Of net niet goed genoeg gemengd met elkaar?

gelatine hoeft niet heel warm te worden en eigenlijk alleen maar op te lossen met een beetje warmte.  :)

4

Ik gebruik het recept van de site ook, maar gebruik geen water maar gewoon het yoghurt aarbeien mengsel. Hiervan doe ik een klein beetje in de pan. Laat het lauw worden en dan lost vaak de gelatine al op. Dan bij de rest en dan goed mixen.

5

Dames,

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik heb het vanochtend ook nog aan iemand anders gevraagd en zij dacht dat ik het niet genoeg verdund had, want het schijnt echt vloeibaar te moeten zijn.

Maar wat Vizzstick zegt, klinkt ook heel logisch. Ik had vrij heet water gebruikt, de blaadjes er doorheen geroerd en gelijk bij de aardbeienpuree gedaan. Ik zal vanavond iets meer, en minder heet water gebruiken en dit meer laten afkoelen voordat ik het bij de puree doe.

Verder heb ik het gelatinemengsel gisteren eerst met de staafmixer en daarna met een vork er doorheen geroerd, dat zal ik dit keer dan met een mixer doen!

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties!

Gr.
Sandra

6 Laatst bewerkt door Grantaime (05-07-2012 13:33)

Ik heb de aardbeienmousse ook al vaker gemaakt. Ik laat de gelatine vaak even weken in koud water. Dan doe ik dit zonder uit te knijpen in de pan. Hier geen water meer aan toe voegen, maar geowon laten smelten.
Technisch gezien moet je dat laten afkoelen, maar ik geloof dat ik het er altijd gelijk bij gooide. Werkte prima en smaakt meer dan prima ;)

Succes!

Groetjes,
Marieke

7

Grantaime schreef:

Ik heb de aardbeienmousse ook al vaker gemaakt. Ik laat de gelatine vaak even weken in koud water. Dan doe ik dit zonder uit te knijpen in de pan. Hier geen water meer aan toe voegen, maar geowon laten smelten.
Technisch gezien moet je dat laten afkoelen, maar ik geloof dat ik het er altijd gelijk bij gooide. Werkte prima en smaakt meer dan prima ;)

Succes!

Hoe ziet jouw gelatinemengsel er dan uit? Als (haar)gel of is het zo vloeibaar dat je het kunt schenken?

8

Ik schenk het altijd uit de pan. Laatste restjes moet ik schrapen, maar 3 blaadjes is ook niet zo veel :)

Groetjes,
Marieke

9

ik denk dat je iets te weinig vocht erbij hebt gehad èn dat het temperatuurverschil te groot is geweest.
Heb ik ook eens gehad met net ontdooide frambozen, door de blender, dus ijskoud en dan gelatine erbij.  Gelatine werd spontaan weer blaadjes :s  Ik heb dat toen helemaal verwarmt en door de blender gegooid... :o ... was voor eigen gebruik ;) ... da's goed gekomen :Y

Je kunt de blaadjes wel uitknijpen, maar meestal staat er ook bij 'verwarmen in aanhangend water', dus niet droog knijpen ;)
Het moet een vloeibare substantie zijn.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Hahaha, sorry, maar ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben. Al moet ik nu bekennen dat ik echt een beetje huiverig ben om het weer een keer te proberen...

11

Gelatine stijft bij een temperatuur van 25 graden of lager. Dus als je maar heel weinig vocht toevoegt en dan bij een koud mengsel voegt kan het te snel stijven, voordat het goed egaal door het mensgel is opgelost.

Ik zou het trouwens nooit oplossen in warm water. Das echt zonde van de smaak, als in.. water heeft geen smaak.. dus daarmee vervlak je de smaak van je eindproduct. Als je het oplost in het vocht waarin je het toch moet oplossen, zoals citroensap/ aardbeiennat of wat yoghurt in het pannetje mengen, heb je dat niet. Het hoeft echt maar een eetlepel of wat te zijn.
Je kunt het zoals hierboven beschreven ook in het aanhangende water oplossen, als het mengsel waardoor je het gaat kloppen maar niet te koud is, anders daalt de temperatuur te snel = klonters.

12

kijk, da's dan weer erg duidelijk opgeschreven :Y  :thumb:
Proefondervindelijk had ik het al uitgevonden dus, maar nu weet ik ook hoe het komt :)
Doe idd ook altijd in een paar lepels van het 'spul' waar het in moet :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

mieperdepiep schreef:

Gelatine stijft bij een temperatuur van 25 graden of lager. Dus als je maar heel weinig vocht toevoegt en dan bij een koud mengsel voegt kan het te snel stijven, voordat het goed egaal door het mensgel is opgelost.

Ik zou het trouwens nooit oplossen in warm water. Das echt zonde van de smaak, als in.. water heeft geen smaak.. dus daarmee vervlak je de smaak van je eindproduct. Als je het oplost in het vocht waarin je het toch moet oplossen, zoals citroensap/ aardbeiennat of wat yoghurt in het pannetje mengen, heb je dat niet. Het hoeft echt maar een eetlepel of wat te zijn.
Je kunt het zoals hierboven beschreven ook in het aanhangende water oplossen, als het mengsel waardoor je het gaat kloppen maar niet te koud is, anders daalt de temperatuur te snel = klonters.

Ik denk dat precies dat bij mij gebeurd is! Heb net een 2e poging gewaagd en die ging veel beter!

Wel weer in water opgelost, maar als ik jouw reactie zo lees, kan ik het de volgende keer dus beter in het limoensap doen, i.p.v. het limoensap bij de aardbeien doen als je ze pureert...

Geweldig deze site! Ik leer iedere keer weer wat bij  :Y !

Dames, wederom bedankt!