1

Onderwerp: problemen met gesmolten chocolade

Is er iemand die mij een tip kan geven over het smelten van chocolade.
Ik heb net een zak calebaut gesmolten en in het begin ging het dopen goed, maar na mate de tijd verstreek werd het steeds dikker en nu kan ik er eigenlijk niets meer mee.
Maar ja ik moet nog 20 cake pops dopen, heeft er iemand een tip hoe ik het weer vloeibaar krijg.

Ik doe het in een bak boven een pannetje waarvan de bodem het water niet raakt, ik weet niet wat ik fout doe.

Ik hoop op reacties zodat ik weer verder kan.

Liefs, Lonkie

Re: problemen met gesmolten chocolade

ik doe zelf wel eens wat zonnebloemolie bij de chocolade als ik het dunner wil hebben

Ik zing mijn eigen wijsje!

3

of crisco er door heen

Live life to the max!!!!

4

het verbaast me dat als het aubainmarie staat dat het dan gaat stollen... ik hoop niet dat er per ongeluk vocht bij is gekomen of dat het verbrand is geraakt (als het water echt borrelt ook al raakt het de schaal niet dan verbrand het wel) chocolade wordt verwerkt tussen de 40 en 45 graden dacht ik, dat voelt voor ons net beetje warm. Daarboven kan het verkeerd gaan....

Normaal gesproken is opnieuw verwarmen de truc als het dikker wordt, maar weet het nu even niet...

5

Ik denk dat het gewoon weer is gaan stollen, als ik cakepops maak moet ik tussendoor vaak ook even op nieuw smelten..
ik smelt wel in de magnetron, maar dat moet geen verschil maken denk ik

Let them eat cake!

6

gesmolten hocolade blijft kristallen vormen. Hierdoor wordt de chocolade dus dikker. een gedeelte ( ca de helft) opnieuw opwarmen naar ca 40 graden en dan weer vermengen met de rest. dan zal het ongeveer weer 30 graden zijn en dan heb je weer de ideale temperatuur en zal het ook snel weer stollen als je het aan de cakepops doet.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

7

Dames allemaal bedankt voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag en blijf proberen.

Jammer hoor dat de eerste allemaal zo goed zijn gegaan, het blijft nu zo dik als warm koekdeeg. Je kunt er gewoon een bal van maken om gek van te worden.

Ik ga nieuwe maken en me er verder in verdiepen, taarten ligt mij denk ik meer hihi.

Bedankt nogmaal en liefs, Lonkie