1

Onderwerp: afsmeren met ganache en bekleden met fondant problemen..

Hooi ik ben kristie, ik ben nog niet heel lang bezig met taarten maken dus heb veel vragen..

ik ga een spiderman taart maken, de biscuit is al afgebakken.
nu wil ik de taart graag vullen met botercreme ( wel met een smaakje & kleurtje ).

alleen heb ik een hele slechte ervaring met afsmeren met botercreme en bekleden met marspeijn ( heb nu geleerd dat dit door water komt.) :o ..

nu kwam ik Ganache tegen kan ik nu : vullen met botercreme,afsmeren met ganache en bekleden met fondant ( ik kies fondant omdat dit niet zo zoet is als marsepijn.)

of hebben jullie leuke andere ideeen? ik hoor ze heel erg graag!..
:Y groetjes en Dankjullie wel!

2

Re: afsmeren met ganache en bekleden met fondant problemen..

Of geen water door de botercreme doen voor het afsmeren. 250gr boter, 250 gr poedersuiker en 10 minuten mixen met machine tot het mooi wit is. Taart strak afsmeren, zie ook afsmeertopic van Lori en dan voor het bekleden eerst minmaal half uur in koelkast zodat boter weer harder is.
Succes!

Ganache werkt ook hoor, maar is zoveel werk! Ik gebruik meestal 1:1 botercreme:poedersuiker. Niet voor vullen dus he, alleen afsmeren.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

hoi henriette,
bedankt voor je supersnelle antwoord!..

ik heb normaal de mix van de bakzolder botercreme..
de 1:1 vond ik zo boterig smaken.. kan ik hier dan wat vanille smaak of iets doorheen doen om die smaak te verminderen?

4

Zou ook kunnen, maar voor alleen afsmeren vind ik die smaak niet meer opvallen. Zo dik komt het er toch niet op.

Zie
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

En even zo'n lasagnaschep aanschaffen. Heb ik nu ook en wordt 10x zo strak. Zijn 6,95, wilton noemt het een large cookie schep. Zie een van de laatste berichten in dat topic van Lori.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

5

:think: waarom vinden mensen ganache maken toch zoveel werk??
Je doet chocgallets in een schaal, doet er slagroom overheen, doet het een paar keer in de magbetron, wacht een paar uur en klaar :)
Geen herrie van 20 minuten bc 1:1 maken, superstrak af te smeren en veueueueueueueul lekkerder :Y

Kristie, kijk eens op you tube: inspired by Michelle, 3 filmpjes. Wel dunner afsmeren hoor ;)

Marsepein ( :shh: met ei ;) ) en fondant gaan er prima overheen (ook over bc 1:1 overigens).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

die lasagnaschep is echt een heel goed idee! die word vandaag nog aangeschaft haha..

okee dan ga ik vullen met botercreme (mix van de bakzolder) en afsmeren met de 1:1botercreme!.

@ Carien.

Bedankt voor de link! heel erg handig!

ik heb nog nooit ganache gemaakt, maar na mijn slechte ervaring met de botercreme en marsepijn moet ik wat anders bedenken,

maar ik denk dat ganache mooier is zonder het weer compleet te bedekken met marsepijn/fondant.
dus bewaar ik het ganache idee! en maak ik deze taart met de 1:1 botercreme.
ik zal een foto uploaden zodra hij klaar is!
bedankt! groetjes

ojaa..
gebruik je voor ganache gewone 'supermarkt'chocolade of moet ik hiervoor echt speciale smelt chocolade aanschaffen ?

9 Laatst bewerkt door Carien (05-07-2012 09:18)

kan met gewone, ik gebruik altijd Callebaut callets :9
(enneuh...  :shh:  marsepein ;) )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

okee dankje voor beide tips ;)