1

Onderwerp: Botercreme buiten de koelkast?

Hoi allemaal,

Ik ga een taartje maken die een tijdje buiten de koelkast staat. Ik heb al even rond gesnuffeld hier en zag dat botercreme ook buiten de koelkast mag. Ik gebruik de botercreme om een dijkje te spuiten en om af te smeren. Ik maak de botercreme altijd met mix maar is het voor buiten de koelkast verstandiger om zelf botercreme te maken? Dus puur roomboter en poedersuiker?

Hoop dat iemand me kan helpen!

:D

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

2

Re: Botercreme buiten de koelkast?

Sorry, ongeduldig. Wil het graag weten voor de voorbereiding!

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

3 Laatst bewerkt door Tante Tien (02-07-2012 20:26)

Ik heb ook weleens ergens gelezen dat je een deel van de boter door margarine moet vervangen, dan blijft hij stabieler. Roomboter kan smelten in de warmte. Met de mix heb ik geen ervaring.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Tieneke

4

Qua houdbaarheid kan de bc van de mix buiten de koelkast. Qua smelten met warm weer, dan is het met margarine wel stabieler, maar ikzelf vind dat echt niet lekker. :nooo

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

5

Denk dat dit je vraag zal beantwoorden (laatste berichtje onderaan)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=147684

6

de creme van de mix is niet zo geschikt om af te smeren ivm smelten van de fondant
zelf gebruik ik de MBC in verhouding 1-2-3  en dit werkt perfect
je moet alleen geen grasboter nemen

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

7

Wat handig om te weten nu, ik smeer al een halfjaar lang af met bc mix maar doe hem tussendoor gewoon altijd in de koelkast en het is (tot nu toe) nog niet mis gegaan, maar handig om te weten!

Ik snap nog niet helemaal wat er bedoeld wordt met 1:1, is het dan evenveel poedersuiker als roomboter? En als ik een deel met margarine, hoeveel dan?

Ben nog redelijk een beginner, dus sorry voor de misschien nogal stomme vragen..

8

1:1 is idd bijvoorbeeld 250 gram poedersuiker en 250 gram roomboter. als je wat roomboter door margarine vervangt (ook zo'n blokje, niet om te smeren!) dan gewoon hetzelfde aanhouden.
is alleen niet zo lekker...

met dit weer zou ik echt afsmeren met de 1:1 creme.
vullen zou wel kunnen met de mix, maar ook niet te lang buiten. geen dag of zo. paar uurtjes kan wel, maar het wordt echt zacht en slap. na 2 dagen heeft de mix die gewoon in een bakje zit schimmel als ik het niet in de koelkast bewaar!

9

chantal1980 schreef:

1:1 is idd bijvoorbeeld 250 gram poedersuiker en 250 gram roomboter. als je wat roomboter door margarine vervangt (ook zo'n blokje, niet om te smeren!) dan gewoon hetzelfde aanhouden.
is alleen niet zo lekker...

met dit weer zou ik echt afsmeren met de 1:1 creme.
vullen zou wel kunnen met de mix, maar ook niet te lang buiten. geen dag of zo. paar uurtjes kan wel, maar het wordt echt zacht en slap. na 2 dagen heeft de mix die gewoon in een bakje zit schimmel als ik het niet in de koelkast bewaar!

Oke top dankjewel, dus gewoon de standaard aanhouden en geen margarine gebruiken bij dit type weer? Ik spuit ook wel een dijkje met de 1:1 dan!

10

kan een dijkje, ik doe het nooit. blijf gewoon een cm binnen de rand. en ik vul niet dik. vul liever 3 of 4 x wat dunner als 2 x dik.
met afsmeren vul je het lege randje vanzelf weer op. dan in de koelkast en als het hard is de marsepein/fondant eroverheen.

11

Gaat het dan niet smelten nadat je het in de koelkast hebt gehad?

12

Ben er toch nog niet helemaal uit allemaal.

Ik heb net een bescuit gemaakt, die zit ondertussen in de vriezer. Ik heb net de botercreme 1:1 gemaakt en die zit nu in de koelkast want dan kan ik die tot en met vrijdag bewaren. Moet ik dan als ik ga vullen en afsmeren de botercreme ver van te voren eruit halen en moet ik als ik heb afgesmeerd de taart in de koelkast zetten of kan hij er uit blijven? Ik ben zo bang dat het mis gaat en dat ik zometeen met een gesmolten taart zit..

13

1 op 1 botercreme smelt niet zomaar hoor. donderdagavond wel de botercreme (of de helft, net hoeveel je nodig hebt) uit de koelkast halen. anders is het veel te hard!
met dit weer zou ik de taart in de koelkast zetten. ik zet trouwens alle taarten in de koelkast, hoe ze ook gevuld zijn.

14 Laatst bewerkt door iRoshelle (04-07-2012 20:32)

chantal1980 schreef:

1 op 1 botercreme smelt niet zomaar hoor. donderdagavond wel de botercreme (of de helft, net hoeveel je nodig hebt) uit de koelkast halen. anders is het veel te hard!
met dit weer zou ik de taart in de koelkast zetten. ik zet trouwens alle taarten in de koelkast, hoe ze ook gevuld zijn.

Maar zodra ik de taart dan meeneem en hij een paar uur buiten de koelkast is gaat hij niet ineens smelten door het verschil in temperatuur? Haha.