1

Onderwerp: Taartdeeg niet gaar en bavarois lijkt op pudding...

Uit het boek 'Taart en cake decoraties' van Paris Cutler heb ik de kokostaart (pagina 26) gebakken volgens de instructies. De andere dag, na het in 3-en snijden van de taart, kwam ik erachter d at de taart nog helemaal niet gaar was. Ik heb de verschillende lagen afzonderlijk nog zeker 20 minuten elk in de oven terug gedaan, waarna het wat beter leek. De bodem is ook erg zwaar. Heeft iemand een idee wat er mis gegaan kan zijn? Zou het aan de kokos kunnen liggen, die ik niet allemaal door de zeef kreeg en daarom de wat grotere delen er ook in heb gegooid?

Als vulling heb ik de vanillebavarois gemaakt die op deze website te vinden is. Het is een vrij glazige substantie geworden, het lijkt helemaal niet op bavarois. Weet iemand of dit de bedoeling is?

Groetjes, Renate.

2

Re: Taartdeeg niet gaar en bavarois lijkt op pudding...

de reden dat het gezeefd moet worden, is dat er geen grote brokken in komen. anders hoef je ook niet te zeven...
dus die brokken hadden er niet in gemogen.
voor de rest ken ik de taart niet zo goed, en de bavarois ook niet.

3

De kokostaart heb ik nog niet geprobeerd maar al wel andere recepten.
Ze vertrekt altijd van een vrij vloeibaar beslag. Het is ook cake dus moet sowiezo al langer in de oven.
Hoe lang en hoe heet had je de jouwe gebakken?

Wat de bavarois betreft, lijkt het me een prima recept, maar er kan wel wat mis gaan.
Had je de eieren mss te ver laten gaan? Of was de pudding nog niet genoeg afgekoeld toen je de room en eiwitten erbij deed? Bavarois hoort wel een stevige substantie te zijn...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

Bedankt voor het meedenken! Ik had de taart op 180 graden, 1 uur en 10 minuten in de oven. De sateprikker kwam er ook droog uit, terwijl ik na het snijden duidelijk kon zien dat het niet gaar was.

De bavarois heb ik gemaakt met gepasteuriseerd eiwit, dat in de vriezer is geweest, dat leek op zich goed te gaan. Ook had ik eiwitpoeder uit de vriezer, maar dat werd helemaal niet stijf (gemengd met water en zakje vanillesuiker erbij, zoals in de beschrijving staat). Dit eiwit heb ik dus niet gebruikt, ik heb echt eiwit gebruikt, met de kans op salmonellabesmetting...

5

Als je taart niet gaar is, rijst het niet genoeg en zakt het weer in tijdens het afkoelen. Daar wordt het dus zwaar van.

If life gives you lemons, make lemoncurd.