1

Onderwerp: invriezen mislukt durf het nu niet meer... :(

Ik heb laatst een taartje ingevroren omdat ik er een hoop tegelijk moest maken...nu wil ik voor mijn broer mini taartjes maken voor de bruiloft..echter dacht ik laat ik nu alvast de mini's maken en wit bekleden en invriezen dan kan ik ze later bewerken!
Maar dit was bij de vorige dus niet goed gegaan :(
Avond ervoor uit de vriezer en de volgende ochtend uit de koelkast gehaald, hij begon helemaal te smelten en te druipen (was vanille rolfondant roze gekleurd..)
Dus dat kon ik helaas weggooien :(
Baalde echt, maar wat doe ik fout toch nog eerder eruit halen?
Hij was nog niet helemaal ontdooid denk ik...
Ik heb ze voor de maandag nodig...dus dan maar zaterdag alvast in de koelkast zetten??
Hoor het graag...want als het niet goed gaat heb ik een hoop werk eraan en ben ik veel kwijt :(
Wij zijn het weekend ervoor ook weg dus kan bijna niet anders..lekkere planning he :P

Re: invriezen mislukt durf het nu niet meer... :(

Tja, ik vries taarten nooit in. Alleen de kale cake gaat bij mij de vriezer of de koelkast in.
Het bekleden en decoreren doe ik 1 of twee dagen van tevoren, maar dan moet je wel goed rekening houden met je vullingen.
Zolang je geen geklopte slagroom of zoiets bederfelijks gebruikt kan er niks mis gaan hoor!

Succes!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

ik heb het al wel een paar keer gedaan en dat ging steeds goed.
Taart uit de diepvries zonder zak of doos in de koelkast en dan 24 uur met rust laten!
Wellicht door eerder eruit extra gaan condenseren of zo?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

24 uur van te voren uit de vriezer in de koelkast, laatste 2 uur (bij geen-koelkast-vulling) uit de koelkast. Gaat nooit mis.

Wel zorgen dat je hem op dezelfde manier ontdooit als dat je hem invriest, dus in de doos invriezen = in de doos ontdooien. Doos is hierbij een kartonnen taartdoos, geen plastic doos.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Ja ik had hem op een snijplank staan van soort hard plastic zeg maar..
Hmm ik denk idd dat ik geen 24h heb aangehouden  :o
Maar avond van tevoren..
Ik ga het toch nog eens proberen want als het wel goed gaat is het toch ideaal vind ik !
Gaat dit met mini taartjes dan ook goed denken jullie??

Suuz ik zat het net al een btje te lezen en ook al gelijk je vullingen enzo..maar goed ik hou ook wel van bavarois e.d. heb hier een fondant taart in de koelkast gezet, en bij mijn vriendin ook weer (was ook 29graden toen..) maar dit ging prima niets ging smelten en was met vanille fondant!
Maar met 3 kids is het soms lastig plannen en in de avonden werken ;)

Je hebt helemaal gelijk bwtje, met drie kinderen heb je al een topfunctie! gelukkig heb ik maar twee katen  :lol:
Gelukkig dat het bij zovelen goed gaat met fondant in de koelkast, maar bij mij werkt het gewoon niet. Misschien ligt het wel aan mijn koelkast :)
Ach, ook geen probleem. gelukkig zijn er zat andere opties :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7

Ja misschien dat fondant ook wel vanuit vriezer naar koelkast juist fout gaat?
Dat kan natuurlijk ook..hmm..dat zou idd niet handig zijn!

Wat hebben we ons toch op de hals gehaald met die taarten.... Pffff.... :lol:

9

Is ook idd lastig plannen met 3 kids.........hier de helft van de tijd 4, dus nu komt er even weinig van taarten.........

Ik heb nog een vraagje: waarmee heb je de taart afgesmeerd?

10

Dat was ook mijn vraag: waar heb je mee afgesmeerd? Als het bc van de mix is, gaat het geheid mis met invriezen van een met fondant beklede taart.

11

Hallo, ik heb ook geen goede ervaring met invriezen met taarten die afgesmeerd zijn met botercreme van de mix. Sindsdien smeer ik altijd af met botercreme 1:1 (boter:poedersuiker).
Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Je taarten worden er ook wat strakker door met bekleden. Dus je kunt het eens uitproberen.
Veel succes.

Bakgroetjes van Marinka!

12

ok bedankt dit wist ik niet!
ga ik proberen ;)
had idd de mix..
maar in koelkast ging goed van vriezer naar koelkast niet..

moet een hoop mini taartjes maken dus wel zo fijn als ze bekleed en al de vriezer in kunnen..

13

Bij invriezen en daarna wer ontdooien is het het belangrijkst dat er geen "warme" lucht" bij je koud taart bekleed met fondant/marsepein komt, dan slaat namelijk in condens neer en dan smelt de marspein/fondant en wordt plakkerig.
Wat ik doe is de taart (evt in doos) in een plastic zak invriezen en dan inderdaad heel ruim vantevoren uit de vriezer halen en in de zak laten ontdooien en daarna op kamertemperatuur laten komen, DAN pas de zak eraf halen.
Ik maak het mezelf trouwens altijd wel makkelijk en werk alleen met vullingen die buiten de koelksat houdbaar zijn, dwz botercreme en jam in het algemeen...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

14

Ja maar ik moet nu dus 25 mini taartjes maken, en een aansnij taart met topper..
voor 05-07 terwijl ik zelf dat weekend ervoor een weekendje weg ben..
Dus die vlieger gaat niet op en moet dan dus echt invriezen..
allemaal kleintjes..in een grote doos dus?

knoop je de zak trouwens ook helemaal strak dicht of??

15

ik heb laatst afgesmeerd met mix en daarna ingevroren en ontdooit gene problemen gehad was wel met marsepein bekleed misschien scheelt dat nog?

16

ja ik had fondant..idd

17 Laatst bewerkt door TessaBelle (28-06-2012 16:52)

Haha, zie nu pas dat dit topic erg oud is!!!
Wellicht kan iemand me toch helpen?

Ik had het ook vandaag.. Taart gister om 16.30 uit de vriezer gehaald, zat in de vriezer in een pedaalemmer zak, maar in de koelkast in een kartonnen taart doos gezet (dus zak eraf) vanwege het vocht wat dan in de doos kan trekken ipv op de taart blijft..
Vanmiddag om 14.00 doos open gemaakt, was er een deel van de zijkant gesmolten en gezakt :(
Komt dat doordat ik met de botercreme mix afgesmeerd heb, of juist doordat ik de zak eraf heb gehaald en in een doos gedaan heb?
Heb bekleed met marspein en was gevuld met Mona toetje.

TessaBelle:
Ik doe het als volgt en dat gaat altijd goed:
Taart in doos met daar omheen pedaalemmerzak in de vriezer.
De truc zit hem in het ontdooien...
24 uur in de koelkast IN doos ZONDER zak.
Paar uur voor gebruik uit de koelkast met deksel iets open zodat hij droogt.
Voilà.

Volg je hart..en je zit altijd goed...!www.taartjespeciaal.nl

19

Taartje Speciaal schreef:

TessaBelle:
Voilà.

Thanks voor de tip!
Ik heb nu dus nog een taart in de vriezer staan, maar in pedaalemmerzak, niet in doos..
Hoe kan ik deze nu het beste ontdooien? Zit als vulling bavarios in (dus slagroom) dus die kan niet lang uit de koelkast..

TessaBelle schreef:

TessaBelle:
Voilà.

Thanks voor de tip!
Ik heb nu dus nog een taart in de vriezer staan, maar in pedaalemmerzak, niet in doos..
Hoe kan ik deze nu het beste ontdooien? Zit als vulling bavarios in (dus slagroom) dus die kan niet lang uit de koelkast..

Ik zou de taart direkt uit de vriezer uit de plastik zak halen en snel overhevelen in een doos en dan 24 uur in de koelkast zetten en verder hetzelfde recept...
Hoop dat je er wat aan hebt!
Succes ermee! Groetjes,Dorine

Volg je hart..en je zit altijd goed...!www.taartjespeciaal.nl

21

TessaBelle schreef:

TessaBelle:
Voilà.

Thanks voor de tip!

Ik zou de taart direkt uit de vriezer uit de plastik zak halen en snel overhevelen in een doos en dan 24 uur in de koelkast zetten en verder hetzelfde recept...
Hoop dat je er wat aan hebt!
Succes ermee! Groetjes,Dorine

Zo had ik dat ook gedaan met de taart van vandaag, maar die was toch een deel gesmolten aan de zijkant :( Misschien komt dat dan toch door de botercreme mix vanwege het water?

22

Ik denk idd de mix, ookal smeer ik daar zelf ook mee af en is het met invirezen nog niet mis gegaan.
Bedenk me nu wel dat ik met fondant bekleed alleen ingevroren heb met 1:1 bc en met mix bc afgesmeerd was met marsepein bekleed.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

23

2 uur van tevoren uit de koelkast halen om te laten rusten kan natturlijk alleen als er geen vulling met slagroom inzit of niet??

24

Ja idd.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

25

ik laat de taarten altijd in de zak zitten als ik ze ontdooi. nog geen problemen gehad tot nu toe en smeer af met mix alleen iets minder water dan op het recept staat.