1

Onderwerp: barsten in boetseersels

Ik word er gek van! De laatste tijd krijg ik na ong. 2 dagen allemaal barsten in mijn geboetseerde figuren. Niet handig als je probeert vooruit te werken. Ik gebruik (zelfgemaakte) marshmallowfondant vermengd met tylose. Dit vermengen doe ik terwijl ik aan het boetseren ben, dus niet 12 uur van tevoren. Maar dit heb ik eigenlijk nooit gedaan en het ging altijd goed. Heeft iemand enig idee hoe het komt en vooral hoe ik er vanaf kom?
Ik heb een bestelling voor een bruidstaart staan waarbij ze een geboetseerd bruidspaar willen hebben, die ze daarna onder een stolp willen bewaren. Dat gaat nu dus niet lukken. Ik wil hier ook best ander materiaal voor gebruiken (marsepein of marsefond), maar dan wil ik wel zeker weten dat het ook echt blijft staan zonder barsten.
Dus adviezen en tips zijn van harte welkom!!!
Alvast bedankt.
Groetjes,
Pauline

2

Re: barsten in boetseersels

Ik heb je berichtje al een tijdje zien staan en vind het jammer dat er niemand op reageert. Ik weet het zelf ook niet zo goed. Ik heb ooit barsten gekregen toen ik met tylose vermengde fondant boetseerde en toen was ik er gewoon te lang mee bezig. Dan droogt het al op en barst het. En ik heb ook eens een gebarsten koppie gehad, maar dat was nog niet droog en toen ging ik eraan rommelen: barsten.

Maar bij jou gaat het later barsten terwijl het indroogt en dat heb je eerder nooit gehad, heel vreemd. Ik pieker mij suf, maar... Marsepein lijkt mij zelf minder geschikt, want dat hardt niet uit en dat kan het paar dus niet goed bewaren onder de stolp. Wellicht dat iemand anders je kan helpen? Up.

Tieneke

3

Ik heb nooit barsten in mijn boetseersels, maar ik gebruik geen zelfgemaakte marsfondant.......
Ik weet dus niet of het daar aan kan liggen.....

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

4

Annelies schreef:

Ik heb nooit barsten in mijn boetseersels, maar ik gebruik geen zelfgemaakte marsfondant.......

Haha, ik hoopte al dat je het bericht zou zien... Als iemand het weet, ben jij het. Zou ze beter gewoon fondant kunnen nemen? Bedoel je dat?

Tieneke

5

Annelies schreef:

Heel fijn dat jij reageert Annelies! Maar de grote vraag blijft wel: wat gebruik jíj voor je boetseersels? Of is dat een geheim recept? ;)

Ik heb wel een keer geboetseerd met marsepein, maar vind dat zelf niet zo heel prettig werken. Daarbij kan ik daar niet de hele fijne details mee krijgen. Ik kreeg via de mail de tip om gumpaste te gebruiken. Dus vooralsnog ga ik daar dan maar voor. Maar mochten er nog meer tips zijn......

6

Tante Tien schreef:

Ik heb je berichtje al een tijdje zien staan en vind het jammer dat er niemand op reageert. Ik weet het zelf ook niet zo goed. Ik heb ooit barsten gekregen toen ik met tylose vermengde fondant boetseerde en toen was ik er gewoon te lang mee bezig. Dan droogt het al op en barst het. En ik heb ook eens een gebarsten koppie gehad, maar dat was nog niet droog en toen ging ik eraan rommelen: barsten.

Maar bij jou gaat het later barsten terwijl het indroogt en dat heb je eerder nooit gehad, heel vreemd. Ik pieker mij suf, maar... Marsepein lijkt mij zelf minder geschikt, want dat hardt niet uit en dat kan het paar dus niet goed bewaren onder de stolp. Wellicht dat iemand anders je kan helpen? Up.

Tieneke

Irritant hè?! Zeker als je niet weet hoe je het op moet lossen. Mocht je inmiddels dé oplossing gevonden hebben, dan hoor ik dat graag!
In ieder geval bedankt voor je reactie

7

Ik heb wel eens gehoord dat je niet te veel tylose moet gebruiken, maar spaarzaam. En de juiste fondant is ook belangrijk. Hopelijk komt Annelies Van Tessel snel met haar eigen boetseerfondant, want daar is duidelijk vraag naar. :)

Let's have Fun with Cakes! www.funwithcakes.be
Exclusief verdeler van de Annelies Van Tessel producten.

8

Ik heb zelf ook het idee dat het in de tylose zou kunnen zitten... Misschien toch proberen met fondant?

Tieneke

9

Tante Tien schreef:

Ik heb zelf ook het idee dat het in de tylose zou kunnen zitten... Misschien toch proberen met fondant?

Tieneke

Ook een idee ja. En dan misschien toch maar weer van tevoren de tylose laten intrekken. De opdracht is pas voor 6 september, dus ik kan gelukkig nog een aantal dingen uitproberen  :)

10

Ja, dat wordt moeilijk adviseren eerlijk gezegd......

Vanaf het begin (zo'n 4 jaar geleden) ben ik bezig om mijn eigen boetseerfondant te maken, omdat ik Bakels (waarmee ik toen boetseerde) niet altijd even goed vond en er niet veel andere merken op de markt waren die voldeden aan wat ik zocht.
Nou, je eigen fondant maken valt niet mee moet ik zeggen en elke keer (de afgelopen twee jaar) was ik er bijna en toen weer nèt niet...erg frustrerend.

Maar nu ben ik er bijna! Echt waar......maar het duurt misschien nog 2-3 maanden en dan heb ik het fondant dat ik wil, onder mijn eigen merknaam (= mijn eigen naam  :D ) op de markt.....

Ik hoop dat je er iets aan hebt. ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

11

Annelies schreef:

Ja, dat wordt moeilijk adviseren eerlijk gezegd......

Vanaf het begin (zo'n 4 jaar geleden) ben ik bezig om mijn eigen boetseerfondant te maken, omdat ik Bakels (waarmee ik toen boetseerde) niet altijd even goed vond en er niet veel andere merken op de markt waren die voldeden aan wat ik zocht.
Nou, je eigen fondant maken valt niet mee moet ik zeggen en elke keer (de afgelopen twee jaar) was ik er bijna en toen weer nèt niet...erg frustrerend.

Maar nu ben ik er bijna! Echt waar......maar het duurt misschien nog 2-3 maanden en dan heb ik het fondant dat ik wil, onder mijn eigen merknaam (= mijn eigen naam  :D ) op de markt.....

Ik hoop dat je er iets aan hebt. ;)

Klinkt heel goed! Maar de opdracht is voor 6 september, dus dan heb ik er nét niks aan vrees ik (voor deze opdracht dan). Maar wel handig om te weten voor later. Succes ermee hoor en we merken het wel als het zover is!