1

Onderwerp: Gaat invriezen met botercreme van de mix mis?

Ik heb in september mijn eerste (grote) opdracht. Ik moet taarten maken voor 150 mensen  :s  Dit betekent dus dat ik taarten moet gaan invriezen anders kom ik tijdtechnisch in de knoop. Ik smeer de taart altijd af met botercrememix van funcakes en dat bevalt prima maar nu lees ik her en der dat het met invriezen mis gaat als je de mix gebruikt? Heeft iemand hier ervaring mee (zowel positief als negatief?). Ik moet er niet aan denken dat alles de soep indraait.....  En met eigen gemaakte botercreme; hoe dan de verhouding? Alvast bedankt.

2

Re: Gaat invriezen met botercreme van de mix mis?

Oh wat spannend! Dan moet je zeker veel taarten maken zeg!!

Ik smeer de taarten altijd af met eigen gemaakte botercreme;
- 250 gram roomboter
- 150 gram poedersuiker of suikerbakkerspoeder (van funcakes)
- 2 tl heet water
- 1 tl vanille essence of 2 zakjes vanillesuiker
Zelf gebruik ik suikerbakkerspoeder.
Alles in één kom en mixen tot het goedje wit wordt (je ziet het verschil wel)

Meestal verdubbel ik het omdat je meestal aan 1x het recept niet genoeg hebt voor 1 taart (als je het ook als vulling gebruikt)

Ik heb laatst ook gehoord (van iemand die een taarten winkel heeft) dat de botercrememix van funcakes uit kan lopen, dat het te dun wordt en dan smelt.. maar ik gebruik dat zelf niet maar mischien kun je makkelijker een keuze maken.

Ik wens je alvast heel veel succes!

Groetjes, Charlotte

3

Tja.. reacties zijn verschillend. Dit zie je in verschillende topics. Sommigen hebben hier helemaal nooit last van gehad. Anderen wel.

Mix is veel lekkerder dan eigen gemaakt 1: 1 botercreme.  Dat is 1 deel suiker en 1 deel boter.

4

De enige reden waarom funcakes mis zou gaan is omdat het niet goed gemixt is.. dat is vaak het probleem..

Mensen stoppen te snel met mixen en dan is de emulgatie nog niet gerealiseerd (mixen van boter en water)

Dus zolang je mix goed gemixt is, is er geen enkel probleem en kun je hem gewoon invriezen  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

ik gebruik hem zelf ook en heb nooit problemen. als ik hem maak ben ik wel een kwartier aan het mixen. zelfs restanten die ik invries en daarna weer ontdooi om een taart af te smeren mix ik wel weer opnieuw. je ziet vanzelf in de mixer wanneer hij weer goed te gebruiken is (je krijgt een egale massa). hoe langer je mixt hoe beter het is. :Y

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

6

Zaza86 schreef:

Oh wat spannend! Dan moet je zeker veel taarten maken zeg!!

Ik smeer de taarten altijd af met eigen gemaakte botercreme;
- 250 gram roomboter
- 150 gram poedersuiker of suikerbakkerspoeder (van funcakes)
- 2 tl heet water
- 1 tl vanille essence of 2 zakjes vanillesuiker
Zelf gebruik ik suikerbakkerspoeder.
Alles in één kom en mixen tot het goedje wit wordt (je ziet het verschil wel)

Meestal verdubbel ik het omdat je meestal aan 1x het recept niet genoeg hebt voor 1 taart (als je het ook als vulling gebruikt)

Ik heb laatst ook gehoord (van iemand die een taarten winkel heeft) dat de botercrememix van funcakes uit kan lopen, dat het te dun wordt en dan smelt.. maar ik gebruik dat zelf niet maar mischien kun je makkelijker een keuze maken.

Ik wens je alvast heel veel succes!

Groetjes, Charlotte

:think: da's wel veeel boter zeg, zeker om mee te vullen :s  :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Ik zou voor zeker gaan en 1:1 botercrème maken (250 roomboter 10min mixen, 250 poedersuiker/suikerbakkerspoeder erbij (eerst zachtjes, anders heb je een witte keuken ;) ) en weer 10min mixen). Je kunt er een smaakje door doen (lemoncurd, kaneel, chocola.. afhankelijk van je vulling).

Je kunt ook met ganache afsmeren (slagroom met chocola), heul lekkerrrr en werkt super :Y 
Kijk maar eens op you tube 'inspired by Michelle'; wel de lagen een stuk dunner doen hoor, net zoiets als bij bc  ;)

succes :thumb:

ik zou ook niet afsmeren met botercreme van de mix, maar met 1:1 botercreme, net als carien.

dat is veel zekerder, zeker voor invriezen.

vulling kan je wel gewoon met de botercreme mix doen.

:o het recept van zaza86 vind ik ook een beetje apart.
meestal is het namelijk meer poedersuiker dan boter, en bij haar is het precies andersom :think:

I never met a calorie I didn't like....

Dank voor jullie reacties! Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik denk dat ik toch maar op safe speel en de botercreme zelf maak. Mijn favoriete vulling is trouwens mascarponecreme met verse frambozen :9  :9  :9

10

:think: is dat ook de favovulling van de opdrachtgevers dan?
Ik vind dat heeeel goed combineren met witte chocoladeganache hoor :Y  :9 
Of anders witte choc smelten en door je bc doen, kan ook :Y

11

taartenprinsesje schreef:

ik zou ook niet afsmeren met botercreme van de mix, maar met 1:1 botercreme, net als carien.

dat is veel zekerder, zeker voor invriezen.

vulling kan je wel gewoon met de botercreme mix doen.

:o het recept van zaza86 vind ik ook een beetje apart.
meestal is het namelijk meer poedersuiker dan boter, en bij haar is het precies andersom :think:

Oh oke, ik heb dit recept ook gekregen na een workshop (bij taartoptaart), en gebruik het sinds die tijd altijd..
Hoeveel suikerbakkerpoeder moet er dan bij als je 250 gr roomboter gebruikt? Ook 250 gr suikerbakkerspoeder of is dat nog te weinig?

Jammer dat ik net een taartje heb afgesmeerd, anders had ik het direct kunnen gebruiken :)

ja om af te smeren 1 op 1, dus bijv allebei 250 gram. succes ermee!

I never met a calorie I didn't like....

13

om te vullen kun je de bcmix gebruiken of zelf merenguebotercrème maken (schrijf ik dat goed :o ).

Opdrachtgever laat me helemaal vrij :Y
Die mereniqueboercreme en witte chocolade ganache. Staat die tussen de recepten. Ik houd niet bruine choco in taarten maar wit  :9

15 Laatst bewerkt door Carien (03-07-2012 06:35)

witte chocganache: you tube, Inspired By Michelle, 3 filmpjes en dan weet je alles  :) 100 slagroom met 300 witte choc (100 slagroom met 200 bruine choc). Wel dunnere lagen smeren hoor, ongeveer hetzelfde als met bc.

Over merenguebc zijn hele blz volgeschreven hier ;) Lees deze eens http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=170068 staat erg veel info in (en laat je niet afschrikken hoor  ;) ).