1

Onderwerp: vette bende! ;-)

Ik werk met zeelandia marsepein en de wilton roll n cut matt.
Altijd blijft het marsepein eraan vastplakken mits ik er geen dikke laag crisco onder doe. Ik leg dan mijn marsepein er op de kop op, dus draai de mat om en haal dan de mat van de marsepein terwijl het op de taart ligt.

Je kan je voorstellen dat het een "vette bende" is. de kant wat op de mat lag is dus mijn bovenkant van de taart.

iemand tips?

Ik weet dat er tips zijn met een tafelzeil en ikea onderlegger maar ik heb nou eenmaal deze "dure" mat gekocht en vast meer bakkers gebruiken deze.

Alvast bedankt voor de reacties.

2

Re: vette bende! ;-)

Misschien poedersuiker gebruiken ?

Zelf ken ik dit probleem niet, gebruik nooit crisco of poedersuiker bij het uitrollen.

Christine.

3

ik dacht dat je met poedersuiker vlekken krijgt? of heb ik dat helemaal verkeerd?
Waar rol jij op uit als ik vragen mag?

4

Ik gebruik ook altijd crisco bij het uitrollen, maar niet heel dik, gewoon een dun laagje is normaal al voldoende.

Uiteraard is mijn marsepein of fondant dan ook wat plakkerig aan de buitenkant en met smootheren is dat niet gemakkelijk.
Maar wat ik doe is met wat poedersuiker mijn (schone) handen bestuiven en dan met mijn handen het marsepein of fondant eerst wat netjes op de taart leggen - regelmatig mijn handen weer met poedersuiker bestuiven en goed uitwrijven, dan krijg je geen plekken. Daarna nog smootheren en dan is die niet meer plakkerig.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

ik gebruikte eerst poedersuiker, en dit kun je even later op de taart zelf weghalen met wat water (niet teveel).

Nu gebruik ik de tafelzeil (doorzichtige) vd Blokker en daardoor plakt mijn fondant niet meer

Ik rol m'n fondant of marsepein altijd uit op deze : http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -2580.html en gebruik daar eigenlijk zelden iets onder.

Heel af en toe als het plakkeriger weer is, dan wil fondant wel eens een beetje tegenstrubbelen, maar dan mik ik er wat poedersuiker onder.

Het is wel even een uitgave, maar ik heb er erg veel plezier van!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

7

tr schreef:

ik dacht dat je met poedersuiker vlekken krijgt? of heb ik dat helemaal verkeerd?
Waar rol jij op uit als ik vragen mag?

Tuurlijk mag je dat vragen.

Ik rol marsepein en fondant uit op de ikea mat of zo op het doorzichtige tafelzeil.

Als je de bepoederde kant op de taart legt zie je toch geen vlekken meer ? je legt hem nu ook omgekeerd op de taart begreep ik met behulp van je uitrol mat.

Christine.

8 Laatst bewerkt door Annemiek (26-06-2012 18:34)

Tja, ik gebruik deze:

http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/83436g-w.jpg

Ik heb hem een aantal jaar geleden in Birmingham gekocht en ben er superblij mee.

Hiervoor gebruikte ik poedersuiker, maar alleen aan de onderkant. Dat krijg je dan niet echt op de bovenkant van je taart, misschien een beetje...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

9

Ik gebruik ook het non stick board.. en gebruik even goed een klein beetje poedersuiker maar veel minder dan eerst. dit vergemakkelijkt het schuiven van fondant/marsepein.

Ik zou op de roll & cut mat geen crisco gebruiken maar poedersuiker, en dan de bepoederde kant op de taart, dus de lap marsepein oppakken met je rolstok.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

En bij marsepein toch sowieso geen crisco? Marsepein is al behoorlijk vet en door de crisco wordt dat natuurlijk alleen maar meer........en dus ook plakkeriger.

11

Bij marsepein kan crisco niet zo veel kwaad, het plakt toch al dus een beetje extra maakt niet uit  :+  en vlekken geeft het niet. Je maakt het je zelf alleen wel een stuk makkelijker door het op poedersuiker te gaan doen  :Y

Bij fondant krijg je juist glimmende vlekken door crisco.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

12

Ik gebruik mijn aanrecht, of een placemat, of een siliconen ovenmatje. Soms als het niet anders kan heel iets poedersuiker. Maar nooit Crisco. Ik leg er wat vershoudfolie over en dan gewoon met de houten deegroller. Als het echt plakt gewoon even laten liggen, dan wordt het iets droger en dan werkt het wel.

13

Gebruik nooit crisco of poedersuiker bij het uitrollen.
Doe de marsepein/fondant tussen doorzichtig tafelzeil en rol het zonder problemen uit!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

14

ontzettend bedankt voor de tips.
Ga het eerst maar eens proberen met poedersuiker.

15

Ik rol ook uit op een non stick board en gebruik hier helemaal niets op.
Bij mij blijft de onderkant van de lap de onderkant, die is altijd een beetje plakkerig maar dat vind ik juist fijn want dan hecht het zich goed aan de botercreme.
Ik pak de lap altijd op mijn onderarmen en kieper hem dan op de taart  :Y

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

16

Hallo allemaal! ik ben nieuw op dit forum en wel graag wat dingen weten over taarten en gebak, mijn vraag is, ik heb een workshop gevolgd en bij het kleuren van marsepein of fondant moesten we eerst iets vettig opsmeren en dan kleuren, mijn vraag is, kan ik ook bijvoorbeeld olie of boter gebruiken? alvast bedankt

groetjes, mary

mary5 schreef:

Hallo allemaal! ik ben nieuw op dit forum en wel graag wat dingen weten over taarten en gebak, mijn vraag is, ik heb een workshop gevolgd en bij het kleuren van marsepein of fondant moesten we eerst iets vettig opsmeren en dan kleuren, mijn vraag is, kan ik ook bijvoorbeeld olie of boter gebruiken? alvast bedankt

groetjes, mary

Nee daar voor kun je dus crisco gebruiken ;)

18

Tsja, je kan blijven stoeien met een dure mat, of je koopt voor 3 euro een flink stuk doorzichtig tafelzeil en je hebt nooit meer problemen........  :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

19 Laatst bewerkt door Boska (30-06-2012 22:48)

Mirjam5 schreef:

Tsja, je kan blijven stoeien met een dure mat, of je koopt voor 3 euro een flink stuk doorzichtig tafelzeil en je hebt nooit meer problemen........  :+

Ik stoei niet met mijn nonstick board hoor, heb er alleen maar ontzettend veel plezier van  :Y
Omdat het board zo hard is is hij behalve voor het uitrollen ook heel erg fijn om decoratie uit te steken en bloemen van flowerpaste te maken  :D Wat mij betreft de uitgave meer dan waard.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

20

Ik heb de Roll 'n Cut mat toen voor 'n prikkie (€1,-) kunnen overkopen, maar hij ligt wel altijd standaard ONDER mijn IKEA tafel onderlegger, ik gebruik 'm dus puur en alleen voor 't gemak van de maten die er op staan  :shh:

21

Ik heb de Roll 'n Cut mat toen voor 'n prikkie (€1,-) kunnen overkopen, maar hij ligt wel altijd standaard ONDER mijn IKEA tafel onderlegger, ik gebruik 'm dus puur en alleen voor 't gemak van de maten die er op staan  :shh:

22 Laatst bewerkt door Carien (01-07-2012 09:58)

ik rol m'n marsepein en fondant uit op de IKEAmat of op m'n stenen aanrechtblad.
Tegen het plakken gebruik ik maizena (in een zakdoekje gebonden), vlekt veel minder dan poedersuiker :)
(en ja, da's een spikplinternieuw zakdoekje van de Zeeman, eerst een keer gewassen :Y )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl