mieperdepiep schreef:Is inderdaad niet zo moeilijk, hoor. Gaat het makkelijkst als je 'from scratch' bakt. Oftewel geen pakjes waar van alles en nog wat aan is toegevoegd. Melk is vrij makkelijk te vervangen door amandelmelk, rijstemelk, kokosmelk, havermelk of indien van toepassing soyamelk. Je moet het product een beetje kennen wat het doet in de smaak qua zoetigheid bijvoorbeeld, maar daar kun je goed op compenseren. Er bestaat plantaardige boter. Proef je wel een beetje als verschil maar is wel te doen.
Sommige mensen kunnen wel geitenzuivel verdragen, dus dat geeft meteen ook veel opties. Geeft een meer fris-zuurdere smaak die je juist ook weer kunt gebruiken.
In de betere kwaliteit marsepein zit nooit lactose.
Kippen-eiwit allergie is al moeilijker en gaat geregeld gepaard met lactosevrije dieten. Dan heb je een groter probleem.
Glutenvrij is met kennis en investering op zich ook te doen. Alleen de combinatie lactosevrij én glutenvrij én kippen-eiwit vrij is een echte hersenkraker..
Ik bak alleen koemelkvrij vanwegen een koemelkallergir van zl.
Soya melk is niet zo lekker en veel kinderen die geen melkeiwit mogen, mogen ook geen soya. Liever vervangen door rijstemelk, amandelmelk of kokos.
Ik raad je af om veel botercreme te gebruiken, alleen het hoognodige want het is niet lekker. Wel lekker is botercreme met een papje van bloem en melkvervanger en een beetje kokoscreme. Daar kan dan een smaakmaker bij. Fruitvulling is natuurlijk ook lekker.
Verder heb ik veel lekkere recepten gevonden op het net onder. De zoek term veganistische recepten.
Heel veel succes, want het is best een uitdaging.
zoon met alergie voor koemelk en soya