1

Onderwerp: Koemelk vrije taarten maken

Is er bekend met koemelkvrije taarten? Ik vind het een uitdaging om zulke taarten te gaan maken voor bijv. kinderen die nooit eens een leuke taart krijgen vanwege de allergie.

Zijn er mensen die al hebben gehoord van koemelkvrije (kinder) taarten?

Groetjes, Lenie

2

Re: Koemelk vrije taarten maken

Over de site is voor deze vraag niet de juiste rubriek. Graag voor het plaatsen van je onderwerp de sticky bovenaan de betreffende rubriek doorlezen.

[MOVE] -> bakken & vullen

Een rubriek waarin je meer hierover zult terugvinden  :Y

3

Dames,

Is er bekend met koemelkvrije taarten? Het lijkt me erg leuk om zulke taarten te gaan maken.

Groetjes, Lenie

4

Het basisrecept voor biscuit is al zonder koemelk en als je dan een koemelkvrije vulling kiest ben je er al. In marsepein zit ook geen koemelk. Dat moet dus best goed te doen zijn lijkt me!

Je staat verkeerd, ik zal je even melden dan wordt je vanzelf verplaatst

6

En de 2 topics samengevoegd........

7

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt is er al genoeg over te vinden Lenie.

Wajang in plaats van boter gebruiken. En bij de fondant en marsepein goed de verpakking lezen want niet alle merken zijn melkvrij. Biscuitmixen bevatten vaak ook melk.

Vraag ook goed uit hoe de allergie in elkaar zit: voor welke stof in de melk is het kind allergisch, hoe erg is het, en is het kind ook allergisch voor andere stoffen? De ene koemelkallergie is de andere niet.

8

wat dacht je van deze link:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

9

Zou bijvoorbeeld i.p.v. gewone melk. Sojamelk kunnen gebruiken en soja margarine of soja bak en braad boter.

Ik ga zelf aankomende dinsdag cupcakes maken voor mensen met een koemelkallergie, ei allergie en voor vele soorten granen. Dus dat is ook een hele uitdaging. Heb gelukkig via een collega van mij een website gekregen waar je dat soort producten kan kopen. Ik heb bijvoorbeeld speciale cakemeel gekocht van dr. Scharr. Dit is volledig glutenvrij en is gemaakt van maismeel.

Het is wel even wat zoek werk, maar je komt er vanzelf.

Groetjes, Cleo
Een beginneling. Die hier veel hoopt te leren.

10

Is inderdaad niet zo moeilijk, hoor. Gaat het makkelijkst als je 'from scratch' bakt. Oftewel geen pakjes waar van alles en nog wat aan is toegevoegd. Melk is vrij makkelijk te vervangen door amandelmelk, rijstemelk, kokosmelk, havermelk of indien van toepassing soyamelk. Je moet het product een beetje kennen wat het doet in de smaak qua zoetigheid bijvoorbeeld, maar daar kun je goed op compenseren. Er bestaat plantaardige boter. Proef je wel een beetje als verschil maar is wel te doen.
Sommige mensen kunnen wel geitenzuivel verdragen, dus dat geeft meteen ook veel opties. Geeft een meer fris-zuurdere smaak die je juist ook weer kunt gebruiken.
In de betere kwaliteit marsepein zit nooit lactose. 
Kippen-eiwit allergie is al moeilijker en gaat geregeld gepaard met lactosevrije dieten. Dan heb je een groter probleem.

Glutenvrij is met kennis en investering op zich ook te doen. Alleen de combinatie lactosevrij én glutenvrij én kippen-eiwit vrij is een echte hersenkraker..

is gewoon schar  niet dr. scharr :P  sojamelk kan inderdaad of bv ander soort melk (kokosmelk is ook lekker)

funcakes mix (alleen de 1 l. zakken)heeft er geen melk in zitten

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

12

mieperdepiep schreef:

Is inderdaad niet zo moeilijk, hoor. Gaat het makkelijkst als je 'from scratch' bakt. Oftewel geen pakjes waar van alles en nog wat aan is toegevoegd. Melk is vrij makkelijk te vervangen door amandelmelk, rijstemelk, kokosmelk, havermelk of indien van toepassing soyamelk. Je moet het product een beetje kennen wat het doet in de smaak qua zoetigheid bijvoorbeeld, maar daar kun je goed op compenseren. Er bestaat plantaardige boter. Proef je wel een beetje als verschil maar is wel te doen.
Sommige mensen kunnen wel geitenzuivel verdragen, dus dat geeft meteen ook veel opties. Geeft een meer fris-zuurdere smaak die je juist ook weer kunt gebruiken.
In de betere kwaliteit marsepein zit nooit lactose. 
Kippen-eiwit allergie is al moeilijker en gaat geregeld gepaard met lactosevrije dieten. Dan heb je een groter probleem.

Glutenvrij is met kennis en investering op zich ook te doen. Alleen de combinatie lactosevrij én glutenvrij én kippen-eiwit vrij is een echte hersenkraker..

Ik bak alleen koemelkvrij vanwegen een koemelkallergir van zl.
Soya melk is niet zo lekker en veel kinderen die geen melkeiwit mogen, mogen ook geen soya. Liever vervangen door rijstemelk, amandelmelk of kokos.

Ik raad je af om veel botercreme te gebruiken, alleen het hoognodige want het is niet lekker. Wel lekker is botercreme met een papje van bloem en melkvervanger en een beetje kokoscreme. Daar kan dan een smaakmaker bij. Fruitvulling is natuurlijk ook lekker.
Verder heb ik veel lekkere recepten gevonden op het net onder. De zoek term veganistische recepten.

Heel veel succes, want het is best een uitdaging.

zoon met alergie voor koemelk en soya