1

Onderwerp: Puzzelplaatje van fondant moet zacht blijven.

Ik heb een opdracht voor een taart gedecoreerd met fondant ivm met een allegie voor noten. Dus geen marsepein!
Nu wil ik langs de rand verschillende kleine puzzelplaatjes plakken. Maar die moeten dus ook van fondant zijn.
Ik heb geen tijd om op de dag zelf alles te puzzelen dus maak de plaatjes in de week voor de bestelling.
Alleen nu ben ik bang dat ze uitharden en dus niet meer mooi op de rand te plakken zijn omdat deze natuurlijk rond loopt...
Is er een manier om dit te voorkomen? Ik gebruik Bakels dus dit hard uit.
Zou afdekken met folie en in een plastic bakje bewaren volstaan?

Life is what you bake it.

2

Re: Puzzelplaatje van fondant moet zacht blijven.

Ik zou ze in de diepvries bewaren. Bij mij blijven ze dan zacht. Op die manier kan je ze ook meteen aanbrengen als je ze nodig hebt.

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

3

je kan ook andere fondant gebruiken

etmc schreef:

Beetje jammer als je 5 kilo Bakels hebt staan en maar zo'n 100 gram andere fondant nodig hebt en daar dan ook nog verzendkosten voor moet betalen  :s

@Gitty: dus in de vriezer en dan bevroren op de taart plaatsen en dan worden ze langzaam weer zacht en kan ik ze rond de rand vormen?

5

Yup zo doe ik het altijd. Ik heb voor vrijdag ook een taart staan. Ik ga vanavond de puzzelplaatjes maken en die leg  in de diepvries tot vrijdag. Dan zijn ze al een beetje "nat" van de condens en dan plak je ze er zo tegen aan.

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

En dan breken ze niet? Want ze moeten dus rond/bol langs de rand.
Ik heb alleen ervaring met puzzelplaatjes die bovenop de taart moeten en die leg ik ook altijd in de vriezer en dan hup als 1 harde plak er bovenop. Gaat perfect.
Dit is nieuw voor mij  :o

7

Misschien kun je ze drogen op je bakblik. Dus op de rand, zodat ze al de juiste vorm hebben?

8

Ik doe het dan altijd op een bakpapiertje in zo een druk en sluitzakje van de appie en als het groot is in die van de ikea werkt prima
:Y

walking on buttercreamclouds .....

9 Laatst bewerkt door Annelies (30-11-2011 12:32)

etmc schreef:

Ik ben het hier mee eens.
Ander merk gebruiken dat niet uithardt, zoals b.v. Zeelandia of Regalice.....

Of heeeeeel goed luchtdicht verpakken (maar durf niet garant te staan...)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

10

Ik ga eens een stukje fondant 2-3 dagen bewaren in een sluitzakje op een stukje bakpapier en kijken hoe soepel dat dan nog is.
En ook het invriezen ga ik proberen.
Datgene wat het beste werkt ga ik op de taart toepassen.
Bedankt dames voor het meedenken!

11

Annelies schreef:
etmc schreef:

Ik ben het hier mee eens.
Ander merk gebruiken dat niet uithardt, zoals b.v. Zeelandia of Regalice.....

Of heeeeeel goed luchtdicht verpakken (maar durf niet garant te staan...)

Ja ik moet idd ook wel zeggen dat ik wel puzzel met funcakes ;)

walking on buttercreamclouds .....

12

Hoi Taartenmarie,
Ik weet dat dit al een oud topic is maar kun je me misschien vertellen wat voor jou het best gewerkt heeft?

Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

Ik moet volgende week vrijdag 3 puzzeltaarten klaar hebben dus ik wil ook vast wat vooruit werken maar heb ook stukjes die over de rand van de taart moeten komen. Hoe hou ik het fondant soepel?

Ik hoor het graag,

Groetjes, nancy

Elke taart is een feestje waard!!   Groetjes, Nancy
www.facebook.com/opentoptaart. :-)

13

IK heb uiteindelijk de plaatjes op een plasic sheet gemaakt en rondom het plaatje wat crisco gesmeerd. Daar overheen vershoudfolie en door de crisco blijft de folie goed plakken en is het plaatje goed afgeloten. Vervolgens heb ik alle ingepakte plaatjes nog in sluit zakjes gedaan.

14

puzzelen met marsepein, dat is nog handiger, wendy doet dat ook in haar workshops en sinds dien doe ik het ook eigenlijk altijd zo

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

15

Puzzelen doe je inderdaad het beste met marsepein, maar als het toch van fondant moet zijn, kun je het beste de fondant van Reagle-ice nemen of die van Zeelandia, want die harden niet uit.....

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

16

Annelies schreef:

Puzzelen doe je inderdaad het beste met marsepein, maar als het toch van fondant moet zijn, kun je het beste de fondant van Reagle-ice nemen of die van Zeelandia, want die harden niet uit.....

Zoals ik ook al eerder had geschreven is het niet altijd handig om speciaal voor een paar puzzelplaatjes een kilo fondant (+verzendkosten) te bestellen terwijl je fondant in de kast hebt liggen...
Dan roei je met de riemen die je hebt en dit was een prima oplossing want ze waren soepel genoeg om te buigen.

17

:think: wat is dat toch?

Regal Ice wordt knalhard hoor, binnen een dag zo ongeveer :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

18

Carien schreef:

:think: wat is dat toch?

Regal Ice wordt knalhard hoor, binnen een dag zo ongeveer :Y

En breekt vervolgens net zo snel weer in stukken.......lees ik bij een aantal topics in de parade deze week  :/

19

het is niet sterk zo alleen idd, met tylose erdoor gaat het prima  :)
tenminste :think: , ik weet niet beter ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

20

Taartenmarie schreef:

IK heb uiteindelijk de plaatjes op een plasic sheet gemaakt en rondom het plaatje wat crisco gesmeerd. Daar overheen vershoudfolie en door de crisco blijft de folie goed plakken en is het plaatje goed afgeloten. Vervolgens heb ik alle ingepakte plaatjes nog in sluit zakjes gedaan.

Hoi, ik heb het uiteindelijk ook zo gedaan en het heeft goed gewerkt hoor, bedankt!

Elke taart is een feestje waard!!   Groetjes, Nancy
www.facebook.com/opentoptaart. :-)