1

Onderwerp: Bescuit mislukt steeds

Hoi dames
Ik ben een echte noob in het taartenbakken. Maar het lijkt me zo leuk dat ik nu toch maar eens de stoute schoenen aan heb getrokken.
Ik heb bescuitmix gekocht en houdt me netjes aan het recept behorende bij een ronde vorm van 25 cm x 7 cm (396 gram mix, 6 eieren en 40 ml water). Ik moet er wel bij zeggen dat dit het recept is van de taartenwinkel waar ik dit gekocht  heb en niet van wat hier op de site staat. Nu staat er giet de vorm voor 2/3 vol met de mix. Als ik echter bovenstaande maak heb ik niet eens 1/4 van mijn vorm gevuld! En echt rijzen doet het ook niet in de oven. Er gaat dus iets goed fout. Ik heb 10 minuten op de hoogte stand geklopt en het zag er lekker luchtig uit. Wie o wie weet waar het fout gaat? Dank je wel!

2

Re: Bescuit mislukt steeds

Ik heb dat in het begin ook steeds gehad, tot ik erachter kwam dat het steeds bij een bepaalde springvorm was. Die heb ik toen weggegooid, en sindsdien is het nooit meer mis gegaan. Het was een zilverkleurige springvorm en bij donkere springvormen gaat het wel goed. Tegenwoordig bak ik meestal in de pme bakpannen. Misschien is dit bij jou ook het geval? Ik moest meteen aan mijn ervaring denken, vandaar even mijn reactie.

heerlijke taartgroetjes van Brenda

3

Ik gebruik een pme bakpan dezelfde als in de webwinkel te krijgen zijn. Daar zou het dus niet aan mogen liggen.

4

Het ligt niet aan de vorm maar ik denk dat er iets mis gaat met het mixen. Ik gebruik ook 400 gr mix. De eieren weeg ik altijd af ipv het aantal te nemen. Voor 400 gr mix gebruik ik 312 gr ei. Wanneer ik mijn 25 cm vul met deze hoeveelheden is mijn vorm echt wel voor 2/3 gevuld  :Y

Welke biscuitmix gebruik je? Ik gebruik altijd die van funcakes en die wordt in welke pan ik ook bak super hoog!

6

Is een mix van de taartenshop. Staat geen merk op. Ik ga het nog maar eens een keer proberen met de beschrijving van Esther en anders inderdaad maar eens een ander merk proberen.

7

met wat voor mixer mix je? met echte gardes of is het een keukenmachine met messen?
en zijn de eieren op kamertemperatuur?

8

Mix je met een handmixer of met een keukenmachine? want daar kan het ook aan liggen. Als je met de handmixer mixt moet je de dubbele tijd aanhouden. Als je 6 eieren luchtig klopt moet je je vorm echt wel voor 2/3 te vullen zijn....

9

Ik heb ook een mix van het "huismerk" van de taartenshop bij ons. Idd ook geen naam op de zak.

Mijn ervaring is ook dat je de eieren moet wegen. Geen problemen meer.

Voor het rijzen bak ik op verschillende temperaturen.
In mijn combi magnetron zet ik de oven 10 min. op 140 , 10 min op 160 en 10 min op 180 graden. Als de taart nog niet gaar is bak ik verder op 160 graden.

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

10

djehr schreef:

Mix je met een handmixer of met een keukenmachine? want daar kan het ook aan liggen. Als je met de handmixer mixt moet je de dubbele tijd aanhouden. Als je 6 eieren luchtig klopt moet je je vorm echt wel voor 2/3 te vullen zijn....

Ik heb en oude Philips handmixer en merk geen verschil. Heb zelfs het idee dat ik met de handmixer meer volume in mijn beslag krijg dan met mijn KW.....

11

Owwwww wat een stomme fout! Ik ben er achter hoor! Ik wil zojuist weer een poging wagen en ik zie dat mijn weegschaal op de verkeerde eenheid staat met als gevolg dat er veeeeeeel te weinig biscuit mix in mijn vorige taart zat en veeeeeeel te veeeeeel eieren! Mysterie opgelost :)

12

Zara schreef:

Owwwww wat een stomme fout! Ik ben er achter hoor! Ik wil zojuist weer een poging wagen en ik zie dat mijn weegschaal op de verkeerde eenheid staat met als gevolg dat er veeeeeeel te weinig biscuit mix in mijn vorige taart zat en veeeeeeel te veeeeeel eieren! Mysterie opgelost :)

Dat kan natuuulijk ook. Nou gelukkig ben je er zelf achter gekomen.
Succes met het verder maken van je taart!!!

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!