1

Onderwerp: Hoelang blijft biscuittaart vers?

Volgende week zaterdag is het mijn vriend zijn verjaardag,
ik ga mijn allereerste taart maken door 2 chocoladebiscuits te bakken, die ik ga opvullen met aardbeienbotercrème & jam en vervolgens op mekaar ga stapelen en bekleden met fondant. Nu is mijn vraag:

Ik wil de taart de avond ervoor al afbakken en vullen.
Hoe kan ik ze in de koelkast plaatsen?

Volledig gevuld, afgestreken & gedecoreerd?
Enkel gevuld?
Enkel gevuld & afgestreken?

En is ze de dag erna dan nog lekker vers?

Dankjullie !  :o

Cookies are made of butter and love.

2

Re: Hoelang blijft biscuittaart vers?

Omdat biscuit geen toegevoegd vet bevat is het korter te bewaren dan bijvoorbeeld cupcakes. Het droogt ook afgedekt snel uit. Maar de avond van tevoren kan prima, je kunt hem dan helemaal afmaken en decoreren. En in de koelkast natuurlijk. Als je koelkast erg vochtig is kan de fondant wel wat gaan glimmen en plakken aan de buitenkant.

Ik bak zelf de biscuit een paar dagen van tevoren zodat ik meer tijd heb. Ik bak met een extra ovenschaal erbovenop in de oven zodat er weinig vocht weg kan. Uit de oven dek ik direct af met bakpapier en een snijplank plus een gewicht om hem mooi plat te krijgen en dan droogt hij ook niet verder uit. Dan goed verpakt in de vriezer. De avond voor de festiviteit haal ik hem uit de vriezer terwijl ik vulling maak en fondant/marsepein kleur. Daarna vul en decoreer ik en gaat hij in de koelkast tot de volgende dag.

3

Ik ben nog niet veel ervaring maar tijdens een workshop taart versieren is mij verteld dat een taart (biscuittaart met banketbakkersroomvulling, botercreme, marsepein en fondant) 3 dagen houdbaar is in de koelkast.

4

Mirella65 schreef:

Ik ben nog niet veel ervaring maar tijdens een workshop taart versieren is mij verteld dat een taart (biscuittaart met banketbakkersroomvulling, botercreme, marsepein en fondant) 3 dagen houdbaar is in de koelkast.

Doordat het een bewerkt product is en je verontreinigingen uit de lucht door de ingrediënten mengt is de verantwoorde houdbaarheid maar een paar dagen inderdaad. Maar veel langer blijft het ook niet lekker, vind ik zelf.

Na een dag of twee wordt de biscuit wel droog. Mocht je je daar toch zorgen over maken, dan kun je de onderste laag van de biscuit (die in de oven nog de bovenkant was) tremperen met likeur of suikersiroop. Of je doet je jam onderin de taart en de crème/room bovenin, want uit de jam kan de biscuit wat meer vocht trekken dan uit de crème/room.