1

Onderwerp: Cakebeslag/Magic Mold ( Baking pan)

Het hele forum al afgestruind maar ik heb niets kunnen vinden over de hoeveelheid cakebeslag voor de Magic Mold.

Weet iemand de juiste hoeveelheden voor deze  mold?
Als ik eerlijk ben, hoop ik dat ik hier het wiel niet meer voor uit hoeft te vinden.

De hoeveelheid voor biscuit weet ik ...dat varieert van ongeveer 420 tot 450 gr. mix
6 tot 7 eieren
42 tot 45 ml water.
En dan 50 minuten bakken op 180 graden.

2 Laatst bewerkt door kity (24-06-2012 15:55)

Re: Cakebeslag/Magic Mold ( Baking pan)

bedoel je de barbiemold?

Zo ja, laatste pagina:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf

3

Lief van je...maar op deze pagina gaat het over biscuit en niet over cake.
Dit zijn toch heel verschillende hoeveelheden naar mijn idee.

4

Ow sorry verkeerd gelezen. :D

Ik heb zelf de wondermold, maar nog nooit met cakebeslag geprobeerd. Kan je dus niet helpen helaas. Succes ermee

5

Tja...ik heb de verhoudingen van biscuit wel uit geprobeerd maar heb nu een opdracht van iemand die dus cake wil...vandaar mijn vraag.
Maar nogmaals bedankt voor de bereidwilligheid om te helpen.

6

Toevallig wordt in dit topic dezelfde vraag gesteld, en daar wordt geantwoord:

1 ei per halve liter geldt voor biscuit mix.
Bij cake heb je 3 eieren per liter nodig,

Dus even volume bepalen.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

7

SweetTooth schreef:

Toevallig wordt in dit topic dezelfde vraag gesteld, en daar wordt geantwoord:

1 ei per halve liter geldt voor biscuit mix.
Bij cake heb je 3 eieren per liter nodig,

Dus even volume bepalen.

Lol, Sweettooth....die was dus ook van mij.

Ik ben er al achter hoor.

8

LOL dat had ik niet eens gezien. Ik zag toevallig dat er 2 keer ongeveer dezelfde vraag gesteld werd.  :+
Dan zul je 't nu wel weten...  :D  :D

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

9

SweetTooth schreef:

LOL dat had ik niet eens gezien. Ik zag toevallig dat er 2 keer ongeveer dezelfde vraag gesteld werd.  :+

Ha, ha, ha..
Morgen zal ik het echt weten als ik het ga uitproberen.
Je bent in ieder geval heel erg lief en behulpzaam maar dat had ik ergens anders ook al opgemerkt.  ;)

10

heleena schreef:
SweetTooth schreef:

Ha, ha, ha..
Morgen zal ik het echt weten als ik het ga uitproberen.
Je bent in ieder geval heel erg lief en behulpzaam maar dat had ik ergens anders ook al opgemerkt.  ;)

Wil je dan je ervaring hier delen, ook wat betreft de baktijd.
Ik heb ooit geprobeerd in de barbiemold cake te bakken. Niet gaar te krijgen en uiteindelijk na uren eruit gehaald en toen verloor de cake alsnog zijn vorm.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

11 Laatst bewerkt door heleena (25-06-2012 08:23)

Ik ben daar ook bang voor.
Ik heb anderhalf pak klaar gemaakt maar bij het vullen zag ik dat dit toch te veel was.
Er zitten nu dus ook 12 kleine cakejes in de andere oven... :D ...ook niet verkeerd voor de jongens.

Na 10 minuten bakken zag ik dat de randen al naar binnen gaan.
Het zal mij benieuwen.
Ik heb nog een uur en een kwartier te gaan.  ;)

......wordt vervolgd.

12 Laatst bewerkt door heleena (25-06-2012 09:42)

Na anderhalf uur bakken op 145 graden durfde ik 'm toch nog niet om te kiepen...toch nog maar 20 minuten erbij gegeven.
Het geheel is wel mooi hoog.

13

Poeh hé...een zorg minder.

Eindresultaat komt ontzettend goed de vorm uit zetten.

Dus iets meer dan een pak cake meel maar minder dan anderhalf pak.

dit weet ik dus niet precies omdat ik uit gegaan ben van anderhalf pak en toch niet alles gebruikt heb.
...misschien is 1 pak cakemeel ook wel voldoende want deze cake stak altijd nog zo'n 2 à 3 cm boven de vorm uit.

Ik heb de cake na 10 minuten op 150 graden toch terug gezet op 145 graden omdat ik de randen erg snel naar binnen zag gaan.

Daarna nog 140 minuten gebakken op de temperatuur van 145 graden.

14

Wat een ervaring... fijn dat het goed is gegaan.. :)

15

Hallo, ik loop al heel lang met het plan om op dezelfde manier een cake te bakken. Was van plan het deze week uit te proberen. Ben blij dat jij het al hebt geprobeerd, scheelt mij een hoop denkwerk. wat ik me afvroeg, wordt de cake van de buitenkant niet erg hard en droog als hij zo lang in de oven moet? Is toch bijna de dubbele baktijd van een gewone cake. Ik ben eigenlijk bang dat je dan de buitenste rand bijna met een bijl moet doorhakken. Of valt dat mee.?

Gr. Anja

16

...dat valt reuze mee omdat er gebakken is op een lagere temperatuur.
Normaal bak ik de cake op 150 à 160 graden.
En ik had een grotere hoeveelheid.
Ik zou zeggen als jij nu 1 pak meel uitprobeert en dat je dan na anderhalf uur kijkt hoe de cake er uitziet ;)  en dan later jouw ervaring delen.  ;)
Ik denk dat anderhalf uur ook wel genoeg geweest zou zijn maar ik twijfelde en heb het zekere voor het onzekere genomen.

Eigenlijk klopt het denk ik wel.
1 cake ( half pak)  is ongeveer 70 minuten maar nu heb je dus 2 cakes in één blik en dat duurt dus langer.

17

Hij staat mu in de oven, in de kom van m,n Kennie. Vanavond zullen we het weten.

18

Spannend!! Succes!!

19

Hij is helemaal gelukt. Ik had 1 pak meel gebruikt. De cake kwam niet helemaal tot de rand, maar wat mij betreft was hij hoog genoeg. Om hem helemaal tot de rand te krijgen had er volgens mij nog wel 200 gr. meel bij gekund, de kom van de Kennie is wel wat groter dan de magic mold denk ik. Na 120 minuten kwam de prikker er droog uit. Omdat ik het toch nog wel een beetje eng vond heb ik hem nog 10 minuten langer gebakken. De cake was heerlijk. Geen harde korst, en goed gaar. Alleen bij het storten bleef er een stukje in de kom hangen. Dit was niet zo erg, kon het er wel weer tegenaan plakken, en hij was toch voor eigen gebruik. Ik had de kom niet met bloem bestoven, misschien was dat beter geweest. Deze was voor proef. Volgende week voor `het echt`. Hoop dat hij dan net zo goed lukt. Wil dan amandel wondercake gebruiken.

Gr.
Anja

20

Ah. fijn om te lezen..dan ga ik de volgende keer ook een pak cakemeel gebruiken.

De Magic Mold is groter dan die wondermold van Wilton.

Ik hoop dan volgende week te lezen hoe jouw amandel wondercake is gegaan.
Succes alvast.

21

heleena schreef:

Het hele forum al afgestruind maar ik heb niets kunnen vinden over de hoeveelheid cakebeslag voor de Magic Mold.

Als ik eerlijk ben, hoop ik dat ik hier het wiel niet meer voor uit hoeft te vinden.

De hoeveelheid voor biscuit weet ik ...dat varieert van ongeveer 420 tot 450 gr. mix
6 tot 7 eieren
42 tot 45 ml water.

Als ik zelf biscuitmix maak en het recept gebruik van basisbiscuitmix die hier op de site staat, dan hoef ik toch niet extra nog eieren erdoor heen te doen? Ik vraag me af, als ik het dus via dit recept maak, hoeveel beslag ik dan in de magic mold moet doen. Heb dit namelijk nog niet op internet kunnen vinden, alleen over de funmix. Hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat ik mijn allereerste prinsessentaart kan maken voor mijn kleine meid.  :D

22 Laatst bewerkt door djehr (12-08-2012 22:43)

Dootje88 schreef:
heleena schreef:

6 tot 7 eieren
42 tot 45 ml water.

Als ik zelf biscuitmix maak en het recept gebruik van basisbiscuitmix die hier op de site staat, dan hoef ik toch niet extra nog eieren erdoor heen te doen? Ik vraag me af, als ik het dus via dit recept maak, hoeveel beslag ik dan in de magic mold moet doen. Heb dit namelijk nog niet op internet kunnen vinden, alleen over de funmix. Hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat ik mijn allereerste prinsessentaart kan maken voor mijn kleine meid.  :D

Als je de inhoud van de wondermold weet dan kun je aan de hand van de tabellen in dit topic uitrekenen hoeveel je precies nodig hebt

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

En anders:
TS geeft aan dat ze 6-7 eieren gebruikt. Als je dus zelf biscuit maaktk zonder de funcakes mix zou je dit dus ook kunnen aanhouden. De ingredienten vermenigvuldig je dan met 6 ( als je 6 eieren gebruikt) of met 7 (als je 7 eieren gebruikt).
Voor basisbiscuit 1 hou je aan:per 1/2 liter inhoud van je vorm
1 ei (=50 gram) + 30 gram suiker + 25 gram bloem + 5 gram maizena

Voor basisbiscuit 2 hou je aan:per 1/2 liter inhoud van je vorm
1 ei (=50 gram) + 30 gram suiker + 30 gram bloem

23 Laatst bewerkt door Dootje88 (12-08-2012 23:08)

djehr schreef:
Dootje88 schreef:
heleena schreef:

6 tot 7 eieren
42 tot 45 ml water.

Als je de inhoud van de wondermold weet dan kun je aan de hand van de tabellen in dit topic uitrekenen hoeveel je precies nodig hebt

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

En anders:
TS geeft aan dat ze 6-7 eieren gebruikt. Als je dus zelf biscuit maaktk zonder de funcakes mix zou je dit dus ook kunnen aanhouden. De ingredienten vermenigvuldig je dan met 6 ( als je 6 eieren gebruikt) of met 7 (als je 7 eieren gebruikt).
Voor basisbiscuit 1 hou je aan:per 1/2 liter inhoud van je vorm
1 ei (=50 gram) + 30 gram suiker + 25 gram bloem + 5 gram maizena

Voor basisbiscuit 2 hou je aan:per 1/2 liter inhoud van je vorm
1 ei (=50 gram) + 30 gram suiker + 30 gram bloem

Oke, dus dan zou ik 6 eieren, 180 gram suiker, 150 gram bloem en 30 gram maizena nodig hebben. Alleen nog even uitzoeken hoeveel ik dan in de magic mold moet doen. deze is 22,5 bij 15cm.
Wat ik over hou, kan ik dat dan invriezen, of is het beter om alles op te bakken en dan de biscuit(s) in te vriezen?

24

Als je uitgaat van de 6 eieren dan zou dat voldoende moeten zijn om de mold te vullen. Dus als het goed is hou je niets over. Vind je het te weinig dan moet je het volgende keer met 7 eieren doen. En als je het precies wilt weten dan moet je je vorm vullen met water om de exacte inhoud te meten

25

djehr schreef:

Als je uitgaat van de 6 eieren dan zou dat voldoende moeten zijn om de mold te vullen. Dus als het goed is hou je niets over. Vind je het te weinig dan moet je het volgende keer met 7 eieren doen. En als je het precies wilt weten dan moet je je vorm vullen met water om de exacte inhoud te meten

Oke ga ik proberen! Dank je wel voor je hulp! ;-)