Onderwerp: Hagelslag aan de zijkanten...HOE???

Hoi!
Ik heb laatst voor mijn vader een sneltussendoortaartje gemaakt, gevuld met nutellabotercreme. Afgesmeerd met botercreme 1:1.
Omdat ik zeer weinig tijd had bedacht ik me om er hagelslag op te doen....bovenop ging prima, maar hoe krijg ik de hagelslag netjes op de zijkant??? Ik heb het er nu beetje bij beetje tegenaan gegooid...maar er moet toch iemand op dit forum zijn die hier dé tip voor heeft?? Ik ben heeeel benieuwd!!!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

2

Re: Hagelslag aan de zijkanten...HOE???

Nou ik denk dat je dat kan doen door ze er gewoon met de hand ertegenaan te drukken, dus een handvol hagelslag, de taart in de andere hand een beetje scheef houden er rustig de hagelslag ertegenaan drukken.

Hoop dat het je lukt, ik heb dit alleen met sugarcrystals gedaan, met tylose op fondant dus weet niet of het hetzelfde werkt, lijkt me wel. :think:

Tsaarina
There's a first for everything!

3

Ik heb het een keer gezien bij een bakker.
Hij had een grote platte bak vol krokant (hagelslag zou ook kunnen)en pakte de taart bij onder en bovenkant en rolde de zijkant dus door de hagelslag, net als een wiel zeg maar.
T'is superhandig maar ik zou het niet durven met mijn taarten.

4 Laatst bewerkt door coconuts (23-06-2012 14:37)

strooi de hagelslag op een bord
zet je taart op een kartonnetje liefst een beetje kleiner dan de taart
zet je taart op je linkerhand
houd deze boven het bord en "duw" de hagelslag met je andere hand tegen de taart

zo doen wij in de bakkerij het

succes

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

Maar....dan misvormt mijn hele taart toch??? Hij staat dan al op mijn houten plankje, vastgezet met een klodder botercreme....
Als dat de tips zijn ga ik t n keer uitproberen hoor, ben benieuwd of er nog iemand een tip heeft!
Alvast bedankt voor het meedenken!

6

Idd hagelslag of amandelschaafsel of nougatine word er met de hand tegenaan gedrukt.

Meestal doe je de hagelslag/amandelen/nougatine in een grote bak of zet er een ook nog bakplaat onder voor het knoeien, ( of zoals Rudolph op bakpapier) wat teveel is voor dat stuk rand valt weer terug in de bak die jij eronder hebt gezet.

Kijk eens op 24 kitchen, Rudolph heeft dat eens gedaan met amandelen voor de rand van zijn slagroomtaart, dan snap je wat ik bedoel. Op 11 min van zijn filmpje -slagroomtaart- drukt hij de amandelen ertegen ;)

succes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

7

Als ik een mokkataart ging maken, dan smeerde ik na het vullen de zijkant rondom in met mokka, de bovenkant vrijlaten.
De taart vervolgens op een bordje laten glijden dat kleiner is dan de taart. Een tweede bordje op de bovenkant en tussen twee handen voorzichtig inklemmen. (van die campingbordjes zijn er ideaal voor)
Dan dippen in een bordje hagelslag, blijven draaien.
Zo is het bij mij altijd goed gegaan zonder dat mijn taart vervormt. :)

8

misschien overbodig, maar eerst de zijkant/rand, daarna pas de bovenkant.

Mar83 schreef:

Als ik een mokkataart ging maken, dan smeerde ik na het vullen de zijkant rondom in met mokka, de bovenkant vrijlaten.
De taart vervolgens op een bordje laten glijden dat kleiner is dan de taart. Een tweede bordje op de bovenkant en tussen twee handen voorzichtig inklemmen. (van die campingbordjes zijn er ideaal voor)

Dát lijkt me een goede tip, zie het voor me!
Allemaal bedankt dames!!

10 Laatst bewerkt door sugar100 (24-06-2012 20:57)

Mar83 schreef:

Dit is bijna mijn manier. Ik doe de nogatine (of wat je erop wilt hebben) op een stuk zilverfolie en daar rol ik het over!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

11

tijd voor een how to tje of niet dan!!

(want ikke ben ook benieuwt)

12

Ik neem de taart ook als een wiel vast langs de boven- en onderkant en rol hem door een diep bord vol met hagelslag/nootjes!
Mijn taarten vervormen ook niet. Je moet hier ook wel mee wachten tot een dag na het bakken (net zoals je normaal altijd doet voor het decoreren) anders is de taart nog te zacht.

Als ik er de volgende keer aan denk, zal ik een how-to maken :)

13

ik doe er 2 taartkartons tegenaan (boven en onderkant  ;)  )
strooi de hagelslag op n grote schaal en rol daar de biscuit doorheen
dan leg ik m plat en vul de open plekjes met de hand op
bovenste taatkarton eraf halen en klaar :)

14

Ik hou m gewoon in mn ene hand en met die andere doe ik t ertegenaan...

15

zie ook http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=163014  ;)

16

Ik pak de smoother, die houd ik schuin onder aan de taart (met onderkant tegen de taart) en daarop strooi ik de hagelslag en dat "duw" ik zachtjes tegen de zijkant aan en dan heel langzaam naar boven werken. Zo rondom de taart.