1

Onderwerp: Merinque schuim in de combi magnetron/oven

Hoi.

Ik zit hier lekker met een nichtje van mij weer het forum af te struinen. Nu lezen wij heel veel over merinque schuim.

Hoe moet je dat maken in een combi magnetron. Vaak lezen we dat de oven open moet blijven staan maar met een combi gaat dat natuurlijk niet want dan doet die gelijk niets meer. Heeft iemand voor ons een recept en beschrijving hoe we dat moeten maken in onze combi??? en uiteraad hoe lang moet het dan in de oven?

Groetjes Diana en Antoinette

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

2

Re: Merinque schuim in de combi magnetron/oven

Ik laat de oven nooit openstaan en gaat perfect:

Benodigdheden
4 eiwitten
350 gram suiker
soda (om gereedschap te ontvetten)

(heb je een andere hoeveelheid eiwitten, reken dan ongeveer 87,5 gram suiker per eiwit)

Voorbereiden
Schaal en gardes waarin je de eiwitten gaat kloppen goed ontvetten met heet water en soda of citroensap (zeer belangrijk , anders krijg je de eiwitten niet stijf geklopt!).
Oven voor verwarmen op 125 graden (hetelucht oven 110 graden)

Bereiden
¬    Eiwitten bijna stijf kloppen (totdat er zich vlokken vormen).
¬    Beetje bij beetje de suiker erdoor roeren.
¬    Mengsel overbrengen in een spuitzak en op een plaat bekleed met bakpapier de gewenste vormpjes spuiten.
¬    De schuimpjes in 20 minuten droog bakken (als je een schuimpje van de plaat afpakt en hij laat meteen los dan zijn ze goed).

3

Volgens mij (maar ik kan het mis hebben) gaat het er bij meringue schuim om dat het langzaam alle vocht verliest. Een bakker zal bijvoorbeeld in een oven die op de waakvlam staat de schuim een hele nacht in de oven laten staan.
In een combimagnetron kan je denk ik geen schuim maken. De laagste stand van de mijne is 140 graden....  :nooo
Maar hé, ik ben ook niet alwetend!  ;)  :D

Dat is toch een TAART waard!

4

@ppeltje schreef:

In een combimagnetron kan je denk ik geen schuim maken. De laagste stand van de mijne is 140 graden....  :nooo
Maar hé, ik ben ook niet alwetend!  ;)  :D

Dat is inderdaad wel een voorwaarde dat je oven op een lage temperatuur kan. meeste combi's zijn hete lucht ovens dus dan zou hij op 110 graden moeten staan.

5

djehr schreef:

Ik laat de oven nooit openstaan en gaat perfect:

Benodigdheden
4 eiwitten
350 gram suiker
soda (om gereedschap te ontvetten)

(heb je een andere hoeveelheid eiwitten, reken dan ongeveer 87,5 gram suiker per eiwit)

Voorbereiden
Schaal en gardes waarin je de eiwitten gaat kloppen goed ontvetten met heet water en soda of citroensap (zeer belangrijk , anders krijg je de eiwitten niet stijf geklopt!).
Oven voor verwarmen op 125 graden (hetelucht oven 110 graden)

Bereiden
¬    Eiwitten bijna stijf kloppen (totdat er zich vlokken vormen).
¬    Beetje bij beetje de suiker erdoor roeren.
¬    Mengsel overbrengen in een spuitzak en op een plaat bekleed met bakpapier de gewenste vormpjes spuiten.
¬    De schuimpjes in 20 minuten droog bakken (als je een schuimpje van de plaat afpakt en hij laat meteen los dan zijn ze goed).

Nou ik heb dit opgeslagen en ga het binnenkort maar eens uit proberen.

Dank je wel.

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!