1 Laatst bewerkt door Machteld (22-06-2012 22:28)

Onderwerp: lowbudget lessenserie

Tijdje geleden dat ik hier gepost heb, zit nu met een werkgerelateerde vraag. Op mijn werk mag ik een lessenserie geven aan leerlingen.

Leerlingen zijn 1ste en 2de jaars voortgezet onderwijs. Het is kennismaking met ... en in mijn geval dus marsepein/fondant/decoreren.

Natuurlijk ideeen genoeg, alleen, net als altijd in onderwijs ;) bij voorkeur zo laag mogelijk budget.

Dus, 8 lessen te vullen van 90 minuten (les 9 is presenteren).

1. introductie, materiaal bespreken, sites bezoeken enz.
2. chysant maken van cupcake (met marsmellows)
    is behoorlijk bewerkelijk, cakejes kan ik ze zelf mee laten nemen
3. Puzzelplaatje
4. kroontje maken met fondant
4. allstar/schoentje van fondant
5. strik maken (zorgen dat ook alles klaarstaat voor les erna)
6. strik afmaken en ??? roosjes maken
7. ??
8. taart bekleden en afmaken met een van gemaakte stukken (puzzelplaatje/kroontje/allstar/strik)

Alleen, wat kan ik de andere lessen nog doen? De taart bekleden zl alleen kunnen al leerlingen bereid zijn 10 euro te betalen, maar ja, ze krijgen dan ook de taart mee naar huis.

Dus, komt u maar met ideeen!

alvast allemaal bedankt (zeker namens mijn leerlingen :))
Machteld

Re: lowbudget lessenserie

ik weet niet hoelang er tussen de lessen zit, anders zou je ze ook zelf het kapsel kunnen laten vullen en afsmeren? en dan les 8 afmaken?

je zou nog cakepops kunnen laten maken, iets laten boetseren, zelf een paar vullingen kunnen laten maken. ( ik weet niet of je de mogelijkheid en de middelen daarvoor hebt (kooklokaal enz.)

hopelijk heb je er iets aan!

voor de glutenvrije taarten!

Oh....wat leuk.... een lessenserie...zou ik ook wel willen geven, maar is voor mij bij de onderbouw van de basisschool niet reeel ;-)

Ik zou de eerste les 'met materiaal' ze gewoon eens laten ervaren wat fondant/marsepein is, hoe het (ver)werkt etc. Gewoon op cakejes bovenkantjes laten versieren (met uitstekers en molds?). Ik denk dat dit voor jongeren die nog nooit met dit materiaal hebben gewerkt al uitdaging genoeg is.  :o
Je zou ook alleen de bovenkantjes voor CC  kunnen maken, die bewaren en later in een les de cupcakes bakken, evt vullen en de bovenkantjes erop.
(met je introductieles erbij heb je hiermee 3 lessen gevuld)

Als het kennismaking met...is, zou ik proberen zoveel mogelijk verschillende verwerkingsmogelijkheden van het materiaal laten zien, dus zeker ook uitstekers, molds, boetseren en evt zelfs schilderen op stukje fondant laten ervaren.

Zoals jij je lessenserie hebt opgezet ben je in les 3 t/m 7 bezig met 3D voorwerpen van 'plat' fondant. Ik zou  1 of 2 lessen daarvan laten vervallen en bv boetseren of bakken erbij doen. Als iemand zijn talent niet ligt bij het maken van voorwerpen met platte/repen fondant lijkt mij deze lessen een behoorlijke beproeving...

Als er 'veel tijd' zit tussen de verschillende lessen zou je ook de taart kunnen laten vullen en afsmeren, evt bekleden en dan invriezen. Op moment dat je de taart afmaakt: vooraf ontdooien (en wanneer hij nog niet bekleedt is bekleden ) en decoreren
Als taart kun je natuurlijk ook kleine blanda schaaltjes nemen... Die zijn relaties snel gevuld en bekleedt.

Goed....ik hoop dat je iets kan met deze gedachtegang. Uiteraard weet ik niet precies het niveau van en de leerdoelen die de kids moeten halen, daar moet je uiteraard op aanpassen.

Succes in ieder geval!! En vooral veel plezier! :9

Enjoy the little things in life.
Someday you'll realize they were the big things.

4

Super bedankt voor het meedenken! Zelf bakken is niet mogelijk helaas, dus maken van vullingen zal ook best wel lastig zijn (ivm verwarmen slagroom en kloppen ivm gebrek aan materiaal/stoomvoorziening in gewone lokalen).

Het is dus de bedoeling dat ik met 20 leerlingen (ja, veel, weet het) aan de slag ga. Dan eerst met smartboard instructie/lesopzet en dan aan de slag.

Het maken van chocopops is wel een optie (chocoalde smelten op elektisch kookplaatje) .

Er zit telkens een week tussen de lessen, dus afsmeren en week erna mee verder gaan zal niet lukken.

schoentje kan ik dan inderdaad wel laten vallen, is behoorlijk hoog niveau denk ik zelf. Kroontje heb ik gemaakt op een mok, dus erop leggen en dan laten uitharden.
Puzzelplaatjes en kroontjes moeten natuurlijk ook gezocht worden, dus daar zal ook best nog wel even tijd in zitten.

5

Wat een leuk idee zeg! Ik ben zelf een 2e klasser, zou het ook heel vervelend vinden om dit als les te krijgen O-)

misschien kan je ze eerst een dummy laten bekleden? Zodat ze eerst even kennis hebben gemaakt met en iets van ervaring hebben opgedaan met het bekleden van een taart, voor ze een echte taart gaan maken. Dan hebben ze net een beter idee van wat ze kunnen verwachten.

En, voor het lesgeven zelf, veel succes, ik weet hoe vervelend een 2de klas kan zijn, hihi!

groetjes, Vivian

6

kan je ze ook niet laten spuiten met botercrème?
Oefenen op bakpapier en dan bij de taart de onderkant laten afwerken met icing-parelrand? (kan je ook nog een les vullen met de verschillende soorten icing en misschien zelfs nog droge koekjes laten versieren met royal icing)

7

Mirka, icing spuiten is niet iets wat ik zelf goed genoeg beheers om ze te leren, dus laat ik dat maar even achterwege ;)

Dummy bekleden is wel een heel goed idee VDL26!
Zowel marsepein als dummy kan ik dan ook vaker gebruiken. Scheelt in kosten.

Bedankt voor het meedenken!