1

Onderwerp: Lussenstrik

ik ben bezig met een bruidstaart. het bruidspaar wil er een lussenstrik bovenop. ik heb nu al 500 gram fondant met tylose verpest omdat de lussen telkens breken. ik heb de tylose erdoor gekneed en ben gelijk met de lussen begonnen. ik word er nu alleen niet meer echt vrolijk van.

Neem een kijkje op FB Taartjestuin om mijn oogst te bekijken!

Re: Lussenstrik

Volgensmij moet je de fondant eerst laten rusten als je er tylose door heen hebt gekneed... Je hebt je wel gehouden aan de hoeveelheden die op de tylose vermeld staan? Verder staat je vraag niet goed in deze rubriek dus ik meld je even.... Succes verder!

3

Bloempjestaart schreef:

Volgensmij moet je de fondant eerst laten rusten als je er tylose door heen hebt gekneed... Je hebt je wel gehouden aan de hoeveelheden die op de tylose vermeld staan? Verder staat je vraag niet goed in deze rubriek dus ik meld je even.... Succes verder!

ik heb ook weer gelezen dat als je het laat rusten je de fondant niet goed meer kan uitrollen. ik heb deze vraag ook in een andere rubriek gezet maar kan niet vinden hoe je hem uit deze verwijderd.

4

ik maak mijn lussen strikken altijd met gumpaste/fondant 1:1. Ik vind het dan fijner om te bewerken dan met tylose.

Misschien een oplossing voor je.

succes

5

Bedoel je dat je de lussen vormt en dan meteen in een strik plaatst?

Want eigenlijk kan je ze beter maken en dan op z'n kant laten drogen, best nog overnacht, vooraleer je de strik gaat in elkaar zetten.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

6

Marie-Popo schreef:

Want eigenlijk kan je ze beter maken en dan op z'n kant laten drogen, best nog overnacht, vooraleer je de strik gaat in elkaar zetten.

ik maak er een lus van en wil ze dan op een keukenpapiertje een nacht laten rusten. maar tijdens het vormen van de lus breken ze al.

7

sweet978 schreef:

ik maak mijn lussen strikken altijd met gumpaste/fondant 1:1. Ik vind het dan fijner om te bewerken dan met tylose.

Misschien een oplossing voor je.

succes

oke, dat houd je fondant dan soepeler? want door de droge tylose word het brokkelig vind ik.

8

ik vind t redelijk soepel blijven idd. Fondant met tylose vind ik moeilijk verwerkbaar. Ik gebruik alleen tylose voor cijfers ofzo... dingen die meteen goed zijn en niet verder bewerkt hoeven te worden.

fondant 1:1 mengen met gumpaste en verwerken. Misschien een onnodige tip, maar snijde uiteinden van de losse lusssen vast in een driehoek, dan hoef je dat niet te doen als ze droog zijn en dat scheelt al wat druk op je lussen. Ze braken bij mij vroeger nog wel eens als ik ze gedroogd ging snijden.

t enige lastige van een strik maken van gumpaste/fondant is dat ik persoonlijk gumpaste wat moeilijk te kleuren vind..erg *taai*

Succes ermee.. ik hoop dat je er wat mee kan;)

9

Kira schreef:
Marie-Popo schreef:

ik maak er een lus van en wil ze dan op een keukenpapiertje een nacht laten rusten. maar tijdens het vormen van de lus breken ze al.

Waarschijnlijk gebruik je dan teveel tylose.
Welk merk fondant heb je?
Sommige fondant heeft weinig tot geen tylose nodig omdat het van zichzelf al sterk uithardt.
En ook voldoende doorkneden tot de fondant warm is, uitrollen, lussen vormen en op z'n kant leggen. Het moet best wel vlug gaan eigenlijk.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

10

Je kan het ook zonder tylose doen. Heb ik laatst ook gedaan.
En als je tylose er doorheen doet, gewoon er doorheen en gelijk verwerken.

En dan zoals bloempjestaart zegt op zijn kant op een keukenpapiertje laten drogen. het eerste half uurtje af en toe even goed vormen tegen het inzakken. Maar met gumpaste kan het ook. Het is maar net wat je prettiger vind.  :)

En rol je lussen ook niet te dun uit. :)

11

sweet978 schreef:

ik vind t redelijk soepel blijven idd. Fondant met tylose vind ik moeilijk verwerkbaar. Ik gebruik alleen tylose voor cijfers ofzo... dingen die meteen goed zijn en niet verder bewerkt hoeven te worden.

fondant 1:1 mengen met gumpaste en verwerken. Misschien een onnodige tip, maar snijde uiteinden van de losse lusssen vast in een driehoek, dan hoef je dat niet te doen als ze droog zijn en dat scheelt al wat druk op je lussen. Ze braken bij mij vroeger nog wel eens als ik ze gedroogd ging snijden.

t enige lastige van een strik maken van gumpaste/fondant is dat ik persoonlijk gumpaste wat moeilijk te kleuren vind..erg *taai*

Succes ermee.. ik hoop dat je er wat mee kan;)

thnks voor de tip. ik kan er ckr wat mee. ik ga morgen naar de shop toe dan kan ik zondag poging twee wagen! nogmaals thnks

12

niet te dun uitrollen is inderdaad ook nog een goede tip:)

13

Marie-Popo schreef:
Kira schreef:
Marie-Popo schreef:

Waarschijnlijk gebruik je dan teveel tylose.
Welk merk fondant heb je?
Sommige fondant heeft weinig tot geen tylose nodig omdat het van zichzelf al sterk uithardt.
En ook voldoende doorkneden tot de fondant warm is, uitrollen, lussen vormen en op z'n kant leggen. Het moet best wel vlug gaan eigenlijk.

ik heb fondant van funcakes. ik doe 3 gram tylose op 250 gram fondant.

14

Ik heb je topics samengevoegd. Als je merkt dat er iets mis is gegaan dan kun je jezelf melden, lossen wij het voor je op.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

15

Uhhm misschien een rare vraag maar als je een lus hebt gemaakt laat je 'm dan ook op z'n kant drogen? of leg je 'm plat neer zoals je 'm gebruikt om de lus te maken?

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

op zij kant drogen, maar ik laat het altijd op bakpapier uitharden omdat ik met keuekenpapier nog weleens pluisjes heb die er niet meer vanaf gaan.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

17

Ricky schreef:

Uhhm misschien een rare vraag maar als je een lus hebt gemaakt laat je 'm dan ook op z'n kant drogen? of leg je 'm plat neer zoals je 'm gebruikt om de lus te maken?

ik leg hem op zijn kant. met het maken van de lus breekt hij al. ook als ik het heel voorzichtig doe. iemand gaf al aan om het met gumpaste te doen. dus dat ga ik morgen even halen in de winkel in haarlem. ik vind zelf dat de fondant er brokkelig word als ik de tylose er door kneed

18

Vreemd. Ik gebruik altijd tylose en bij mij brokkelt de fondant niet. ik heb trouwens nu andere fondant en die droogt goed van zichzelf zonder tylose. Succes

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

19

ik vind 3 gram echt veel op 250gram
ik gebruik altijd funcakes en dan toe ik echt een theelepeltje tylose op 250 gram , goed doorkneden!!!!!

en dan meteen lussen maken en op zijn zijkanten neerleggen ...werkt altijd perfect hier !

dus denk beetje minder tylose en beter doorkneden en niet te dun uitrollen idd!

20

creabea schreef:

ik vind 3 gram echt veel op 250gram
ik gebruik altijd funcakes en dan toe ik echt een theelepeltje tylose op 250 gram , goed doorkneden!!!!!

en dan meteen lussen maken en op zijn zijkanten neerleggen ...werkt altijd perfect hier !

dus denk beetje minder tylose en beter doorkneden en niet te dun uitrollen idd!

oke, wel vreemd want ik heb deze verhouding van tartacadabra.

21

Ik lees ook vaak 3 gram maar dit vind ik ook te veel. het ligt er wel een beetje aan welk fondant ik gebruik. Bij sommige gebruik ik niet eens tylose. Ik denk ook dat je te veel tylose gebruikt als je lussen al gelijk breken.

22

Hallo iedereen, Ik heb vandaag weer op nieuw de lussen gemaakt met een ruime thee lepel tylose op 300 gram fondant. Dit ging perfect. Ik had met een kwartier 18 prachtige lussen op mijn bordje staan. Thanks voor alle tips. Ben erg blij dat dit forum er is om elkaar zo te kunnen helpen. Volgende week volgt de foto in de rubriek bruidstaarten.

23

Heb dezelfde verhouding als Kira gebruikt, de lussen werden geweldig, ze 24 uur laten drogen, ze leken mooi hard, strik in elkaar geplakt en toch zijn er twee van de onderste laag ingezakt en gebroken, baal hier zo enorm van

24

Moodswing schreef:

Heb dezelfde verhouding als Kira gebruikt, de lussen werden geweldig, ze 24 uur laten drogen, ze leken mooi hard, strik in elkaar geplakt en toch zijn er twee van de onderste laag ingezakt en gebroken, baal hier zo enorm van

Wat ik altijd doe is, wanneer ik het onderste rondje uitsteek, ik uit dezelfde lap een paar stukjes snijd. Hier kunnen dan de lussen van de onderste rij op rusten wanneer ik de lus in elkaar zet. Ze kantelen dan niet achteren, zeg maar. Bij mij is nog nooit een lus gebroken.