1

Onderwerp: glutenvrije taart/vulling

Wie kan mij helpen?

Ik heb een vraag gekregen om een glutenvrije taart te maken.
Is dit mogelijk? En hoe  zou ik dat moeten maken? En waar vul je dan mee? Kun je wel gewoon marsepein gebruiken of fondant?

Ik hoop op veel reactie's / tips! alvast bedankt!

2

Re: glutenvrije taart/vulling

Zo, dat is niet zo simpel hoor. Je moet zorgen dat al je materialen (mengkommen, oven, bakpannen e.d.) glutenvrij zijn, dus afwassen in de afwasmachine of met heet sop.
Je hebt glutenvrij meel nodig. Dat kun je kopen in de natuurvoedingswinkel of soms bij de supermarkt op de glutenvrije afdeling. Hiernaast staat bij de recepten een recept. Hou er rekening mee dat je taart minder hoog wordt dan je gewend bent. Gluten uit tarwe zijn nodig om je beslag te laten rijzen. Zonder gluten gaat dat dus minder goed.
Qua vulling zou ik een beetje natte vulling kiezen, omdat glutenvrij gebak vaak wat droog is. Jam is altijd goed en banketbakkersroom kan ook als je goed de verpakking leest (tarwezetmeel is verboden) en (aangevette) slagroom met vruchtjes kan altijd. Botercreme 1op1 is geen probleem, als ook dan je kommen en spatel maar heel schoon is. Er is volgens mij ook een onderdeel allergie bij recepten onder vullen.

Marsepein en fondant weet ik eigenlijk niet. Volgens mij kan het wel, want het is vooral suiker en amandelen voor marsepein. Er zijn meer dames op het forum die glutenvrij bakken. Wellicht kunnen die je helpen.

Succes ermee,

Tieneke

3

Hoi

Er is glutenvrije mix te koop
Weet zo niet het merk maar het zit in een gele zak  :Y
Dit is te koop bij een supermarkt
Er zijn op internet ook recepten te vinden en volgens mij staat er ook een recept op deze site

Succes er mee

the things  that make me different
are the things that make me

Ik gebruik zelf glutenvrije bloem van Dove Farms, die bevalt goed (wel altijd wat extra vocht toevoegen, want het absorbeert meer dan gewone bloem). Is onder andere hier te bestellen. Ik ken een winkel in Utrecht die het verkoopt, maar ik weet niet waar je woont en of je daar iets aan hebt.
Fondant weet ik zelf niet,m aar kan me bijna niet voorstellen dat er tarwe in zit. Marsepein moet geen probleem zijn, maar kijk even op de verpakking voor vermeldingen als 'kan sporen van gluten bevatten'.

Dat laatste overigens: zelfs als je alles heel heet afwast en dergelijke, maar wel in dezelfde keuken ook dingen met gluten maakt, kunnen er nog steeds sporen van de gluten in je taart terechtkomen. Ik leg zelf daar de grens: die kan ik niet uitsluiten, dus voor iemand die ook geen sporen van gluten kan verdragen bak ik niet.

De smaak en structuur van glutenvrije bloem zijn wel anders en misschien even wennen. De gluten zijn het bindmiddel van de tarwe, dus als je dat mist vallen dingen eerder uit elkaar (ik heb mijn chocolate chip cookies-recept daar met enig experimenteren op aangepast en gebruik nu relatief meer ei en boter t.o.v. de hoeveelheid meel. En nu zijn ze bijna net zo lekker als de 'gewone').

vast niet helemaal verantwoord, want het heeft niets meer met biscuit en vullen en bekleden te maken, maar er zijn ook tal van recepten zoals dit waar sowieso al geen gluten ingaan (cakebeslag van amandelmeel, sinaasappel/citroensap en eieren).

succes ermee!

Hoi, ook ik heb nog wat tips. Let op dat je idd schoon werkt dus nieuwe pot jam en marsepein of fondant nieuwe verpakking of zeker dat deze niet met iets in aanraking is geweest. Op de webshop staat een aparte rubriek met glutenvrije spullen. Botercreme 1:1 kan je ook gebruiken, maar zorg dat idd dat je nieuwe maakt in schone kom etc. Of vulling me slagroom en vruchtjes bijv.
Succes !

6

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

Ik denk dat je hier wel wat kan vinden.

If life gives you lemons, make lemoncurd.