1

Onderwerp: gesmolten fondant bij stapeltaart

Hi ladies,
dit weekend Phineas & Ferb verjaardagstaart gemaakt voor 5e verjaardag zoonlief!Alles ging goed (ikdeel het nog met jullie), maar toen ik de bovenste taart eraf wilde halen om aan te snijden, bleef het kartonnetje aan de onderste plakken. Wat bleek? De fondant waarmee de taart belkeed was,was gesmolten daar waar de bovenste had gestaan...Eerste keer dat ik een stapeltaart maakte met fondant bekleed,maar verder alles volgens de regels van de kunst gedaan dacht ik...Any idea? Wil het graag voorkomen volgende keer-zag er niet uit!

2

Re: gesmolten fondant bij stapeltaart

Waarmee heb je afgesmeerd? Indien met botercrème van de mix van FunCakes kán daar de oorzaak liggen: fondant en/of marsepein vinden vocht niet zo leuk, dat kán slecht combineren wat dan weer kán resulteren in smeltend fondant/marsepein.

Ik zeg overigens met nadruk kán omdat niet iedereen hier last van heeft. Persoonlijk neem ik het risico niet en smeer ik af met botercrème 1:1 (1 deel roomboter, 1 deel suikerbakkerspoeder).

3

Annick, normaal doe ik het ook met boter/bloemsuiker mix, alleen deze keer niet :-(   Maar; het was alleen gesmolten daar waar de bovenste taart erop stond...rest was mooi strak...zou dat kunnen?

4

Het zou kunnen dat het vocht van de taart (vullingen mss) door het biscuit in het kartonnetje getrokken is. Dat heb ik wel eens vaker, vooral bij fruitvullingen.
Ik doe ook altijd 2 kartonnetjes op elkaar bij een stapeltaart.
Mss dat dit wel deels het smelten zal verhelpen (kartonnetjes aan elkaar kleven met bc of ganache)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com