1

Onderwerp: Botercreme maken

Hallo,

Hoe maken jullie altijd de botercreme?
Een collega heeft een keer gezegt hoeveel roomboter zoveel poedersuiker erbij. Dit blijft altijd nog best wel een stevig iets om de taarten mee af te smeren? Of doe ik iets verkeerd...

Nou zag ik bij de pipoos ook een mix in een zak staan maar weet niet of dit wat is?

Hopelijk hebben jullie tips voor mij! Dankje wel.

Groetjes

2

Re: Botercreme maken

Roomboter en poedersuiker ( 1:1) gebruik je om je taart af te smeren zodat je een strakke taart krijgt voor dat je deze gaat bekleden.

De botercreme bij de Pipoos gebruik je als vulling van de taart of als toef ( eventueel met smaakjes er door) op je CC's....Er zit water door en daarom is het niet geschikt voor afsmeren. Je Fondant/marsepein gaat daar van smelten omdat er water door zit...

suc6!!!

3

Ehhhh je mixed de boter toch wel lang genoeg op de hoogste stand?  :think:

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

4

Oke dankje wel.

Doe het altijd al met roomboter en poedersuiker. Maar dacht als het al zo in een zak zit is wel makkelijk! Maar als er water door moet gaat dat hem niet worden nee.

5 Laatst bewerkt door Carien (04-01-2012 16:20)

voor bc 1:1 (da's dus 250 boter en 250 poedersuiker ;) ) moet je eerst de zachte boter een dikke 5 minuten alleen kloppen, dan poedersuiker er langzaam bijmengen en dan nog eens 10 minuten laten mengen (lang leve de herrie :s  :x ); dan is het echt wel een smeuige toestand hoor :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6 Laatst bewerkt door "yvonne 72" (04-01-2012 18:04)

Ik gebruik de volgende (van de Mjamtaart):

~ 150 gr zachte boter
~ 250 gr gezeefde poedersuiker
~ 2 theelepels heet water
~ een smaak naar keuze, bv een theelepel vanille aroma

Mix het geheel tot het de structuur van stijve slagroom of foftijs heeft,dit duurt zeker 10 minuten.

Ik dacht altijd dat botercreme niet lekker was en dus ook echt naar boter smaakt,maar ik doe er altijd een stuk of 2 theelepels vanillearoma bij en als ie klaar is,dan smaakt ie heeeeerlijk. :P  :9  :P  :9

Veel succes met uitproberen!!!

ps: ik gebruik hem voor zowel te vullen als af te smeren.

groetjes yvon

7

Ik gebruik de BC mix van funcakes om af te smeren, vind de 1:1 echt niet lekker....

What doesn't kill you, makes you stronger

stomme vraag misschien, maar zachte boter krijg ik nooit goed gemixt in mijn kitchen aid. wordt er dan gesmolten of gedeeltelijk gesmolten boter bedoeld?

voor de glutenvrije taarten!

9

Ik gebruik gedeeltelijk gesmolten boter, die ik goed doorroer zodat alles egaal smelt, die ik vervolgens goed laat afkoelen naar kamertemperatuur. Doe je dat niet dan kan de BC gaan schiften.

What doesn't kill you, makes you stronger

10

Aha dus 1:1 gebruiken zonder de mix zak om af te smeren.. ik dacht al hij is zo anders dan anders!  Is dat trouwens voldoende voor een vierkante 20persoons taart om af te smeren?
Morgen maak ik toefjes voor cc's dus gebruik dan wel die zak..

ik gebruik ook de funcakes mix, ook voor vullen en afsmeren. dat gaat best goed. mijn eerste taart was ook alleen boter met poedersuiker maar dat proefde erg korrelig.....
mijn boter ligt soms al wel 2 dagen op kamertemp te komen. roomboter van het AH merk en dan is die al goed zacht. alleen als mijn boter (voorraad) uit de vriezer komt dan smelt ik hem een klein beetje.....

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

12

de merenqiu botercreme is ook heel lekker
hier het recept. Het lijkt net slagroom :9

Voor een taart van 25 cm:

Ingrediënten:
140 gram eiwitten
280 gram kristalsuiker
280 gram roomboter* (of 420 gram voor de 1-2-3 verhouding) op kamer temperatuur en in stukjes.
* op erg warme dagen is het verstandig een gedeelte van de roomboter door margarine of kokosvet te vervangen (maximaal de helft). Dit zorgt voor meer stabiliteit van je crème.

Werkwijze:
Neem een kom die op een pan heet water past. Handig is de kom van je mixer als die hittebestendig is.  Doe de eiwitten en de suiker in een kom en klop ze goed door elkaar. Zet de kom boven de pan met kokend water; dit wordt ook wel au bain marie genoemd. Blijf nu voortdurend kloppen totdat de suiker gesmolten is en het mengsel goed heet is. Haal de kom uit de pan en mix op hoge snelheid totdat het mengsel stijve witte pieken maakt. Dit duurt zo'n 10 minuten. Zet nu de mixer op een lage stand en doe de boter er stukje voor stukje erbij, terwijl je blijft mixen.

Als alle boter opgenomen is, zet je de mixer op een hogere stand en klop je de crème totdat hij er luchtig uitziet. Voeg eventuele smaakmakers toe, meng goed met een spatel en schraap langs de randen van de kom. Mix de crème nogmaals een minuutje goed door. De crème ziet er nu mooi glad en luchtig uit en voelt zijdezacht aan. De meringue botercrème is een week te bewaren in de koelkast. In de vriezer 3 maanden houdbaar.

13

:shh: ivm eventuele misverstanden, da's meringuebotercrème, de Zwitserse methode  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl