Onderwerp: Ervaring met stevia

Hallo allemaal,

na wat zoeken op het forum vind ik wel wat dingen over stevia maar niet over mijn vraag hierover, dus toch een nieuw onderwerp.
Ik ben aan het experimenteren met stevia omdat ik suikervrij en liefst ook diabetes-geschikt wil kunnen bakken. Ik gebruik nu 'zoetpoeder' van het merk SteviJa. Op zich werkt dit best aardig, het wordt zeker zoet genoeg, de structuur laat af en toe te wensen over maar daar kan ik wel omheen werken. Maar niet om de bittere bijsmaak/nasmaak die de stevia lijkt achter te laten. Ik proef die tot nu toe in alles wat ik ermee maak, en dat maakt toch echt dat ik de baksels niet lekker vind.
Ik begreep dat er mensen zijn hier die wel graag stevia gebruiken, dus mijn vraag is: wat voor ervaringen hebben jullie hiermee? welke stevia gebruiken jullie (wat voor vorm/merk)?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Eva

(PS: ik hou niet zo van chemische dingen in mijn eten, dus ook liever geen chemische zoetstoffen. Vandaar dat ik blij was met het bestaan van stevia als natuurlijke zoetstof. nu nog een manier vinden om er lekkere dingen mee te bakken...)

Re: Ervaring met stevia

Ik doe wel eens wat met stevia, maar heb nog niet zo veel ervaring. Alleen met de steviadruppels. Je kunt het alleen in een beslag of deeg gebruiken die de suiker niet nodig heeft in functie van iets anders dan zoetmaker. In het biscuitbeslag gaat het niet goed werken, omdat de suiker helpt om de lucht in de eiwitten vast te houden. En het biscuit staat of valt met voldoende luchtigheid.
In welk recept wil je het gebruiken?

mieperdepiep schreef:

Ik doe wel eens wat met stevia, maar heb nog niet zo veel ervaring. Alleen met de steviadruppels. Je kunt het alleen in een beslag of deeg gebruiken die de suiker niet nodig heeft in functie van iets anders dan zoetmaker. In het biscuitbeslag gaat het niet goed werken, omdat de suiker helpt om de lucht in de eiwitten vast te houden. En het biscuit staat of valt met voldoende luchtigheid.
In welk recept wil je het gebruiken?

Bedankt voor je reactie. ik bak niet vaak biscuit, ik heb de stevia tot nu toe uitgeprobeerd in vlaaibodems, fruitvulling en banketbakkersroomvulling voor de vlaai, koekjes en cake. Dat soort dingen wil ik er graag mee maken.

4

op het eenkiloperweek forum staan ook veel recepten met stevia. voor bakken gebruiken ze alleen de druppels en niet de poeder omdat die idd toch bitter wordt, ook al staat op de verpakking dat je er wel mee kunt bakken.

5

Ik ben geen fan van stevia; die bittere smaak kan me niet bekoren.

Ik heb tot nu toe altijd met tagetesse gewerkt. Ook een een natuurlijk product (wordt gemaakt uit melksuikers). Wel niet helemaal calorie-vrij; het bevat iets meer dan 1/4 calorieën tov gewone suiker, maar doet het suikergehalte nauwelijks stijgen.

Ik wil deze zomer uitgebreid gaan testen met suiker vervangende producten en ik wil beginnen met 'Sukrin'. Nog maar pas op de markt (in België), maar is ook een natuurlijk product.

chantal1980 schreef:

op het eenkiloperweek forum staan ook veel recepten met stevia. voor bakken gebruiken ze alleen de druppels en niet de poeder omdat die idd toch bitter wordt, ook al staat op de verpakking dat je er wel mee kunt bakken.

Dank je wel voor de tip, ik ga zeker even kijken!

sam schreef:

Ik ben geen fan van stevia; die bittere smaak kan me niet bekoren.
Ik heb tot nu toe altijd met tagetesse gewerkt. Ook een een natuurlijk product (wordt gemaakt uit melksuikers). Wel niet helemaal calorie-vrij; het bevat iets meer dan 1/4 calorieën tov gewone suiker, maar doet het suikergehalte nauwelijks stijgen.
Ik wil deze zomer uitgebreid gaan testen met suiker vervangende producten en ik wil beginnen met 'Sukrin'. Nog maar pas op de markt (in België), maar is ook een natuurlijk product.

is tagatesse geschikt voor diabetici? en als het gemaakt is van melksuiker is het vast niet lactosevrij? ik bak ook vaak lactosevrij dus dat zou onhandig zijn.
Dat sukrin klinkt interessant, nog niet van gehoord maar blijkbaar is het ook al in Nederland verkrijgbaar. Dat is misschien een goed alternatief, bedankt!

7

Tagatesse is niet lactosevrij, maar wel geschikt voor diabetici.

Als je recepten zelf hebt uitgeprobeerd kun je dit misschien ook plaatsen? Als we elk een aantal dingen uitproberen, gaat de zoektocht vast wat sneller.

sam schreef:

Als je recepten zelf hebt uitgeprobeerd kun je dit misschien ook plaatsen? Als we elk een aantal dingen uitproberen, gaat de zoektocht vast wat sneller.

goed idee, maar tot nu toe heb ik nog geen recepten kunnen vinden waar ik tevreden over was ;-) ik heb de recepten van deze site geplukt. Ze staan ook in het SteviJa-kookboek; maar ik begin me af te vragen of de auteur ze zelf wel heeft uitgeprobeerd. Ik heb tot nu toe de 'luchtige cupcakes', 'zandkoekjes', 'cake met pijnboompitten' en twee eigen recepten uitgeprobeerd (recepten voor vlaai waarin ik de suiker vervangen heb door stevia).

Er schijnt een winkel in Utrecht te zitten die Sukrin zou verkopen, dus ik ga het zo snel mogelijk uitproberen. Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Oh ja, ik zou hier ervaringen terug posten.
Ik heb een aantal dingen uitgeprobeerd met Sukrin en tot nu toe ben ik er aardig tevreden over. Het heeft weinig bijsmaak, er zit wel een smaakje aan, maar het is eigenlijk meer een 'fizzy' gevoel dan een smaakje - een beetje alsof je pepermunt in je mond hebt maar dan zonder de pepermuntsmaak (iemand noemde het een 'koud' gevoel). Heb voor het uitproberen zandkoekjes gemaakt, en daar zit dan wel dat bijsmaakje aan; niet vervelend, maar het is er wel.
Tot nu toe het meest tevreden ben ik over de aardbeienvlaai met banketbakkersroom: vlaaibodem, banketbakkersroom en erbovenop verse aardbeien. De room alleen heeft ook een heel licht smaakje maar met een aardbei erbij proef je er niets meer van.
Ik heb ook een citroen-cheesecake gemaakt, en daar moest ik echt gaan zoeken naar het smaakje.

Oh ja, voor alle dingen die ik er tot nu toe mee gemaakt heb geldt: ik geloof dat ik vrij gevoelig ben voor dit soort bijsmaakjes, want anderen merkten er soms niks van. Sowieso, als je ze niks vertelt merken ze het niet op. Mijn vriend had 3 baksels van mij meegenomen en aan zn collega's laten proeven, achteraf verteld dat er 1 suikervrij was, en ze hebben 2x fout geraden welke dat was...

groetjes,
Eva

Ik ben ook een tijdje bezig geweest met uitzoeken wat voor diabetici het beste is. Op de site van het diabetesfonds staat dat het een misverstand is dat suikerpatienten geen suiker mogen. Ze mogen wel suiker, maar moeten dit met mate gebruiken. Ik heb me ook laten vertellen dat Stevia niet eens mag voor suikerpatienten, maar of dat waar is, weet ik niet. Heb zelf wel een cake gebakken met stevia en vulling gemaakt met stevia, maar ik vond het in ieder geval helemaal niet lekker. Als suikervervanger kun je ook ahornsiroop gebruiken. Zelf nog niet uitgeprobeerd.
Ook heb ik vernomen van een suikerpatient, dat ze zelf gewoon met suiker bakt, ze neemt gewoon kleinere stukjes van wat ze zelf gebakken heeft.

elke gelegenheid verdient een taart!
http://www.ritaart.nl

11

Stevia geeft idd een nare bijsmaak
Er is pas onderzoek naar gedaan en daar is uitgekomen dat het mogelijk is stevia te behandelen zodat de bijsmaak er niet meer is
Helaas gaat het om lab proefjes en is het nog niet productierijp

Stevia is zeker wel geschikt voor diabetici

Als je suiker vervangt door vruchtensuiker schijnt dat ook beter te zijn voor diabetici, heeft te maken met de snelheid waarmee het opgenomen wordt.
Zoek het wel even op want hoe dat precies zat met snelle en langzame suikers weet ik ook niet meer precies

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

tagiatesse is wel lactosevrij heb speciaal naar het bedrijf gebeld, ivm mn dochters intolerantie

door de chemische veranderingen wordt de lactose afgebroken..

bij diabetici moet je vooral raar maar waar naar de koolhydraten kijken.. want die worden omgezet in suikers

over de stevia.. hou je er qua verhoudingen rekening mee dat het 300x zoeter is dan suiker? dus dat je veel en veel minder nodig heb?

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Ik ga binnenkort nog een keer praten met iemand die diabetes heeft (en daar ook gastcolleges over geeft aan geneeskundestudenten). Om te vragen of het uberhaupt zin heeft idd om suiker te vervangen, omdat er nog steeds veel koolhydraten in de rest zitten. Aan de andere kant, als je de suiker vervangt door iets met minder of geen koolhydraten zitten er natuurlijk wel minder koolhydraten in het eindproduct.

Ik heb zelf wel n stuk minder stevia gebruikt in de dingen die ik uitgeprobeerd heb dan suiker; en verschillende stevia-producten, ik vind ze allemaal een bittere bijsmaak hebben. Die ook smeriger wordt naarmate ik er in de loop van de tijd meer van gegeten heb. In het begin vond ik het nog wel te doen, een paar weken laten kon ik t spul echt niet meer hebben.
Ik heb overigens ook de blaadjes zelf geproefd, en een cake waar een collega de blaadjes in gebruikt had, en die vond ik ook bitter en smerig smaken. Wat mij betreft ligt die smaak dus niet aan de manier waarop t spul verwerkt wordt, want de plant zelf heeft het ook al.
Sukrin werkt wat mij betreft een heel stuk beter.

ik werk voor een bedrijf waar nu veel onderzoek wordt gedaan naar de smaak van stevia.
wij noemen de (na)smaak van stevia 'droppig' en het gevoel dat het in je keel geeft 'lingering'.
het mag dan een natuurlijkere zoetstof zijn, ik krijg er buikpijn van... :s
en lekker vind ik het ook niet...

Ik zing mijn eigen wijsje!

15 Laatst bewerkt door JPS (19-07-2012 23:18)

Dit is het artikel wat ik pas gelezen had.

Hier maak ik uit op dat men druk bezig is om te kijken of er een manier is om bij de productie die nare bijsmaak om zeep te helpen.
Ik hoop dat hetbooit gaat lukken want op zich is het een stof met veel gunstige bijwerkingen.

Groetjes,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

16

Zoals hierboven ook al vaker is gezegd, als het gaat om diabetes geschikt te kunnen bakken, moet je je af gaan vragen of je dat wel wilt/moet doen. Het is natuurlijk heel goed bedoeld, en mensen zullen het echt wel waarderen(vooral die mensen die pas kort suikervrij moeten eten) maar als ik de mensen met diabetes rondom mij heen vraag, zullen de meesten toch zeggen: Wij mogen wel suiker, alleen met mate,en zullen ze de rest van hun voeding hier op aan moeten passen. Vaak eten deze mensen  liever een gewoon stukje gebak(of wat dan ook)mee.
Door suikervrij te bakken verandert vaak de struktuur/ smaak enz. van het produkt. Dit moet je dan vaak opvangen door andere middelen meer toe te gaan voegen. Zoals bijv.extra vet (suikervrij is vaak wat droger is mijn ervaring.) Dan ga je dus iets wat een diabetespatient niet? mag hebben vervangen door iets wat net zo slecht is.  Daarom zou mijn advies zijn: Gewoon suiker gebruiken, mits met mate. Daar doe je de meeste diabetes patienten het meeste plezier mee.

JPS schreef:

Dit is het artikel wat ik pas gelezen had.

Hier maak ik uit op dat men druk bezig is om te kijken of er een manier is om bij de productie die nare bijsmaak om zeep te helpen.
Ik hoop dat hetbooit gaat lukken want op zich is het een stof met veel gunstige bijwerkingen.

Groetjes,
John

dankjewel voor het delen.
neem het mee naar mn werk :)

Ik zing mijn eigen wijsje!

interesant artikel :)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby