1

Onderwerp: Wat is er gebeurd met de zeelandia marsepein?

Tot anderhalf jaar geleden was ik gek op marsepein van zeelandia. Toen werd ik zwanger en nu heb ik weer 6 kilo gekocht.
Maar wat is het zacht! Ik krijg het niet eens meer normaal over de taart heen zonder dat het scheurt of bij de randen naar beneden zakt!

Daarvoor had ik marsepein bij bouwhuis vandaan. Dat vond ik weer te stug (maar wel goedkoop!).

Welke marsepein kan ik nu het beste kopen?

2

Re: Wat is er gebeurd met de zeelandia marsepein?

:think:  tsja, er is al een topic over, ik schrok daar erg van, want ben erg Zeelandia-fan :Y
Ik heb net een nieuwe 6kg doos geopend, het is wel soepel, maar werkt nog prima, gelukkig :D
Blijkbaar zijn er goed dozen en slechte dozen.... :think:  :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Soms is de Zeelandia wel wat zacht. Ik laat het dan geopend een paar uur liggen en dat helpt wel.
Overigens heb ik nog nooit gehad dat ik er niet mee kon werken of dat het ging scheuren.
Niet te dun uitrollen is mijn devies.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

nou.... ja... ik rol altijd dun uit, vind marsepein erg lekker, maar niet zo'n dikke laag :nooo  Ik til de lap op mbv m'n stok en dat gaat prima :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

ik til hem ook op met de rolstok, ging altijd prima. nu zakte hij naar beneden zeg maar, moest erg snel werken!
ik had een 25 cm vierkante taart, dus een grote lap marsepein. ik ga vandaag kleur mengen en laat het wel een tijdje buiten de zak liggen.. hopelijk helpt dat.
anders maar de goedkopere (wel lekker trouwens) van bouwhuis, met de zeelandia mengen!
jammer hoor!

6

Waarom schrijf je Zeelandia niet even aan? Misschien is er iets veranderd in het recept of hebben ze een tip voor je of een andere doos!
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

7

ga ik doen! :Y

8

chantal1980 schreef:

ga ik doen! :Y

En? Heb je antwoord kunnen vinden bij Zeelandia zelf?

9

ja antwoord gehad, supernetjes afgehandeld!
antwoord was wel dat ik niet direct naar zeelandia moest schrijven, maar naar de taartenshop waar je het gekocht hebt.

maar hopelijk gebeurd het niet meer! :)

10

Net met grote ergernis  :grr:  weer een taart bekleed met marsepein uit m'n laatste 6 kilo doos . Nou heb ik toch echt al een paar honderd taarten gemaakt de afgelopen jaren maar zo erg plakken en scheuren heb ik nog nooit gehad ! Heb uit frustratie een mail gestuurd naar Zeelandia en om uitleg gevraagd .

Nu lees ik hier dat er geantwoord wordt dat je naar de taartenshop zou moet schrijven . Ik vind dat wel een beetje de verantwoordelijkheid afschuiven hoor . Maar ik wacht af wat ze te melden hebben   :think:

Carpe Diem !

11

Is misschien wel afschuiven maar wettelijk gezien wel de juiste weg. Jij ben namelijk een overeenkomst met de winkel aangegaan en niet met zeelandia

12 Laatst bewerkt door monique63 (15-06-2012 13:18)

N.a.v. mijn mail naar Zeelandia j.l. Woensdag zojuist een mail terug dat ze telefonisch contact met me willen hebben over dit onderwerp . ( Ze vroegen naar mijn telefoonnummer ) .
Ik ben benieuwd . Heb inmiddels berepen dat de taartwinkel in Purmerend er ook over heeft gesproken met Zeelandia. Ze vonden de "afwijkingen" nog tussen hun normen vallen .

Misschien moeten die normen dan worden aangepast ?  :think:

Vooralsnog wacht ik af..

Carpe Diem !

13

klopt, als je contact opneemt met de taartenshop, kunnen zij bijhouden welke serie het is geweest en hoeveel klachten erover binnen zijn gekomen. dan nemen zij weer contact op met zeelandia.

het valt idd binnen hun normen. de marsepein kan heel stevig zijn, of slapper. omdat het eigenlijk voor grootverbruikers is, lijken de normen teveel uiteen te lopen. maar dat komt omdat wij voor onze taartjes steeds verschillende kleuren willen, het veel mengen met onze warme handen en gewoon er veel langer over doen.
de bakkers die het gebruiken gooien het in een machine die eventueel de kleur erdoor kneed. als ze dat al doen.. vaak niet namelijk.
dan gaat het door zo'n grote machine waar ze een megaplak mee kunnen maken en snijden ze de vierkantjes eruit voor de gebakjes of een rondje voor een bruidstaart.
dan is het niet erg als het een keer wat slapper is.

ik heb idd ook telefonisch contact gehad met ze!

14 Laatst bewerkt door chantal1980 (17-06-2012 21:34)

1 x is wel genoeg  :Y

15

Ik lees even mee. Ook een paar weken geleden gemaild, maar helemaal niets gehoord! Nu is mijn doos van 14 kilo er bijna doorheen, maar ik durf bijna geen nieuwe te kopen... Niet van deze kwaliteit in ieder geval!

* vanaf de maan gezien zijn we allemaal even groot *
Facebook

16

Ik heb nog een kilo of 2 staan en meng dat 1:3 met marsepein die ik later heb gekocht . Dat gaat best goed , ik vind het toch zonde om die 2 kilo niet meer te gebruiken .

Ik heb toch het idee dat deze batch marsepein een enorme uitschieter , qua norm , naar boven ( of naar beneden natuurlijk ) had hoor ! Ik heb de afgelopen 5 jaar toch wel een goeie 200 kilo ( ruwe schatting ) marsepein verwerkt en nog nóóit zulk slap spul gehad.

Carpe Diem !

17

chantal1980 schreef:

klopt, als je contact opneemt met de taartenshop, kunnen zij bijhouden welke serie het is geweest en hoeveel klachten erover binnen zijn gekomen. dan nemen zij weer contact op met zeelandia.

het valt idd binnen hun normen. de marsepein kan heel stevig zijn, of slapper. omdat het eigenlijk voor grootverbruikers is, lijken de normen teveel uiteen te lopen. maar dat komt omdat wij voor onze taartjes steeds verschillende kleuren willen, het veel mengen met onze warme handen en gewoon er veel langer over doen.
de bakkers die het gebruiken gooien het in een machine die eventueel de kleur erdoor kneed. als ze dat al doen.. vaak niet namelijk.
dan gaat het door zo'n grote machine waar ze een megaplak mee kunnen maken en snijden ze de vierkantjes eruit voor de gebakjes of een rondje voor een bruidstaart.
dan is het niet erg als het een keer wat slapper is.

ik heb idd ook telefonisch contact gehad met ze!

Vanmiddag ben ik gebeld door Zeelandia , mij is dezelfde verklaring gegeven als bovenstaand . Is natuurlijk aannemelijk . Ze lossen het héél netjes op , sturen iets toe . Nu was ik daar helemaal niet op uit maar vind het wel heel coulant ! En er werd me vooral op het hart gedrukt voortaan toch eerst contact op te nemen met de winkel waar je je marsepein gekocht hebt... Dan kan die de klachten bundelen en bij Zeelandia neerleggen .

Na de vakantieperiode gaan ze alle wederverkopers benaderen om dit ook bij de klanten op het hart te drukken : bij klachten over de marsepein klagen bij de winkelier , niet bij de fabrikant .
Dus van mijn kant naar Zeelandia : Mea culpa , mea maxima culpa !

Carpe Diem !

18

Dat is het dus, ik heb gisteren voor het eerst met Zeelandia marsepein gewerkt omdat ik hier zulke positieve berichten erover las.

Nou ik heb echt 2 ramptaarten :S

Vond het wel fijn dat het soepel was en je wat korter kunt kneden, en het smaakt ook een stuk lekkerder als funcakes.
Maar ik vond het niks het zakte en scheurde idd terwijl ik daar nooit last van heb bij funcakes.

19

Had er voorheen (al is dat nog niet zo lang  :lol: ) ook geen last van, maar toen ik een paar weken geleden mijn 1e opdracht had heb ik de marsepein 3x opnieuw moeten doorkneden en erop leggen. Heb toen de marsepein zelfs even in de koelkast gelegd, maar ook toen was het nog niet super.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.