1

Onderwerp: stapelen

hoi hoi

weet niet of ik in deze topic goed sta maar ik ga het toch proberen ik ben sinds een paar maandjes bezig met het maken van taarten en heb nu inmiddels al 3 stapel taarten gemaakt maar ik kom eigelijk elke keer hetzelde probleem tegen als ik de bovenste taart op de onderste taart zet past het niet vlak opelkaar en blijft er dus een soort van gat-gleuf te zien wat ook niet helemaal weg te werken is met een parel mold ofzo .nu is de taart helemaal vlak van boven dus niet zo dat daar een enorme bult op zit en ik stut ze ook met dowles of rietjes en deze zitten ook glad in te taart en mijn bovenste taartje staat op een taart kartonnetje dus weet eigelijk niet wat ik fout doe

graag jullie advies

groetjes Danielle

2

Re: stapelen

Je taart kan wel vlak zijn maar dan toch niet waterpas, zeg maar. Vaak denk ik ook dat mijn taart vlak is (hou er nog net geen waterpas bij  :s ) maar bij het stapelen zie ik dan toch verschil. Niet zo dat er een gleuf is, maar toch. Na stapelen wil ik principe niet meer decoreren dus bij mij moet het ook goed zijn.
Bedoel je met gladde dowels dat ze op gelijke hoogte zijn?
Volgens mij hoor je trouwens in algemeen, weet het ook niet zeker..

3

hoi

ja met die dowels bedoel ik at de ze niet nog een paar mm uit de onderste taart steken maar dat ze gewoon allemaal gelijk hoggte zijn dus die kunnen het verschil niet maken en anders blijf ik gewoon oefenen moet een keer lukken toch en mijn collega en vrienden vinden het vast niet erg om proefkonijn te zijn

4 Laatst bewerkt door Esther68 (17-06-2012 12:59)

Ik zorg dat mijn dowels gelijk zijn met de marsepein of zelfs nog ietsje lager. Mijn taart steunt dan voor het grootste gedeelte op de dowels maar ook een beetje op de taart, maar zo dat de zijkanten niet uitpuilen. Zo voorkom je ook dat de bovenste taart niet kan gaan wiebelen  :)

5

Ik doe het net als Esther en houd er tegenwoordig dus wel waterpas bij  :+  Het voorkomt veel ergenis en zeker als je hoog moet.

Ik dowel dus de onderste taart net als Esther. Leg er vervolgens een taartkarton van 4 mm op met hierop de waterpas zodat ik kan zien welke dowel afwijkt. En zo ga ik verder. Als het namelijk bij de onderste al afwijkt, wordt het verderop alleen maar erger en is het bijna niet meer te corrigeren.

Als dan de boel ook nog mee moet in de auto en je hebt scheef gestapeld, kan de ramp niet te overzien zijn als je aankomt  :s

Annekehil schreef:

Ik doe het net als Esther en houd er tegenwoordig dus wel waterpas bij  :+  Het voorkomt veel ergenis en zeker als je hoog moet.

Ik dowel dus de onderste taart net als Esther. Leg er vervolgens een taartkarton van 4 mm op met hierop de waterpas zodat ik kan zien welke dowel afwijkt. En zo ga ik verder. Als het namelijk bij de onderste al afwijkt, wordt het verderop alleen maar erger en is het bijna niet meer te corrigeren.

Als dan de boel ook nog mee moet in de auto en je hebt scheef gestapeld, kan de ramp niet te overzien zijn als je aankomt  :s

dat snap ik, maar als alle dowels dezelfde lengte hebben is het toch automatisch waterpas  :think: of werkt dat niet zo?

I never met a calorie I didn't like....

7

taartenprinsesje schreef:
Annekehil schreef:

dat snap ik, maar als alle dowels dezelfde lengte hebben is het toch automatisch waterpas  :think: of werkt dat niet zo?

Dat zou wel zo moeten zijn maar in de praktijk merk ik dat het soms anders uitpakt  :s

ok, ik heb nooit hoger dan 3 gestapeld, vandaar...

bedankt voor je antwoord

zet waterpas op het lijstje :lol:

9

bedankt voor je antwoord

Het is hier in de keuken soms net een bouwplaats; stanleymessen voor de plastic dowels, snoeischaar voor de houten dowels, waterpas, lineaal, puntenslijpers  :lol:  :lol:

Annekehil schreef:

bedankt voor je antwoord

Het is hier in de keuken soms net een bouwplaats; stanleymessen voor de plastic dowels, snoeischaar voor de houten dowels, waterpas, lineaal, puntenslijpers  :lol:  :lol:

:lol: behalve de waterpas heb ik dat ook liggen
en een rekenmachientje nog ;)

11

Annekehil schreef:

bedankt voor je antwoord

:lol: behalve de waterpas heb ik dat ook liggen
en een rekenmachientje nog ;)

en een meetlint.... zeker niet vergeten :D