Re: knapperige chocolade
dat pannetje is echt een handige tip!
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » knapperige chocolade
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
dat pannetje is echt een handige tip!
Ik ben geen patissier, ik probeer alleen altijd veel uit met koken en bakken.
Ik ben erg leergierig en kritisch
Ik ben officieel nog leerling
ik wil ook altijd alles weten, dus vandaar.
maarja, moet met witte chocolade, dus zo'n zakje lukt dan niet.
heb geen marmeren plaat, wel bakplaat en koelelementen, dus ik hoop dat het lukt.
ga morgen vast oefenen.....
Alleen hoe doe je dan de verharde chocolade op je taart? Is dit makkelijk van die plaat af te halen en kan je het dan gewoon op je taart leggen?
Je moet t niet hard laten worden op de plaat alleen goed tableren. En met een bakplaat schiet niet op want die neemt teveel warmte op, kan je net zo goed je aanrecht gebruiken als t steen is... En koelelementen moet je niet gebruiken want dan koelt t te snel af en krijg je klonten... Je kan je beter even inlezen...
Simpele manier voor dunne schilfers is, na het tempereren de chocolade op een bakpapier uitstrijken en dan het bakpapier in een koker oprollen en uit laten harden.
Je rolt het bakpapier af en voila...allemaal schilfers ter decoratie.
Kijk maar eens op YT voor de tips&tricks.
Na het tempereren doen ze de chocolade gewoon in de au bain marie op temperatuur houden.
Voor uitleg wie en wat over: couverture, chocolade de temperaturen en de kristallen.
Mooi uitgelegd op deze site http://www.handwerkbonbons.nl/historie.htm
Tja, het is bijzonder
Ik doe de gesmolten chocola in een spuitzak en knip daar een heel klein puntje af.
De chocola moet al behoorlijk afgekoeld en nog net vloeibaar zijn.
dan spuit ik daar strepen over op het biscuit en ook wel eens over de vulling, ongeveer net als bij een vienetta.
Dat is ook lekker knapperig.
ik ga zeker YT nog even uitpluizen, plus alle links die ik heb gekregen.
Tja...ook geen stenen werkblad in de keuken dus.
ik moet dus echt even het eea uitproberen wat kan werken.
Steen is t beste want dat weerkaatst geen warmte. Rvs kan als je weinig chocola hebt anders schiet t niet op want dat wordt wel warm.
En t moet krasvast zijn anders sloop je de boel met je plaatmes...
wie heeft er nog een stenen aanrechtblad of grafsteen liggen
Kunnen we oefenen
grapje
Steen is t beste want dat weerkaatst geen warmte. Rvs kan als je weinig chocola hebt anders schiet t niet op want dat wordt wel warm.
En t moet krasvast zijn anders sloop je de boel met je plaatmes...
Hoi,
Toch nog een vraagje. Wat nu als je geen stenen of RVS aanrecht, of marmeren plaat hebt? Betekent dit dan dat je niet kunt tempereren? Of zijn er toch nog andere mogelijkheden?
Gr.
Sandra
Dan gaat tableren idd niet lukken. Dan kan je de ent techniek gebruiken... (google)
Dan gaat tableren idd niet lukken. Dan kan je de ent techniek gebruiken... (google)
Dank je wel, gezocht en gevonden! Lijkt me trouwens niet zo moeilijk om te doen. Klopt dat?
Nouja je moet t alsnog goed doen
Nouja je moet t alsnog goed doen
Je bedoelt de verhoudingen? Of ligt het toch wat ingewikkelder?
Je kunt ook naar de bouwmarkt en daar een grote tegel kopen of vragen.
En een marmeren tegel of plaat is ideaal.
Meestal hebben de bouwmarkten wel een geglazuurde tegel die je ook kunt benutten.
Heb ik een hele tijd gebruikt voor ik een marmeren plaat kocht.
Werkt prima om te tableren.
etmc schreef:Nouja je moet t alsnog goed doen
Je bedoelt de verhoudingen? Of ligt het toch wat ingewikkelder?
Goede verhouding en goed blijven roeren anders wordt t ook niks..
Ik ben dan maar een leek, die erg van choco houdt.
Maar ik heb me laten vertellen dat dat tempereren op een marmeren plaat niet meer wordt geadviseerd i.v.m. De hygiene......
Als je callets koopt t dacht ik niet meer hoeft. En anders een deel smelten en daar ongesmolten doorheen roeren.
Heb een workshop bonbons maken gedaan, maar is al een tijde geleden, dus moet het eens ff in mn papieren terugzoeken.....
Raar... Weet ik niks van. Op t werk tableren we ook amper nog want wij hebben gewoon machines...
En callets kan je idd ook enten maar als je ze gewoon smelt en af laat koelen kan je er niks mee..
Wat is er mis met de hygiëne van een marmeren plaat dan?
Dat is steen van de hardste soort en er kan niks in komen.
Het is heel makkelijk en goed te reinigen,dus voor mij onbekend waarom het niet kan.
En de plaat hou ik speciaal voor bakwerk en chocolade beter dus dan je aanrecht gebruiken die altijd benut wordt voor van alles...
ik doe het veel makkelijker. ga naar de supermarkt en koop een pakje plakkiez http://pronki.com/product/38/Venz-Plakkiez/
doe ik eerst de vulling (bijvoorbeeld caramelbotercreme) in de taart, en daarn leg ik dan deze plakkiez op.
lekker!
of reuzehagel puur of juist wit. ook lekker en knapperig! maar dan niet teveel doen.
Das idd slim en lekker
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » knapperige chocolade