1

Onderwerp: Hoe maak ik een stevige bodem/randje met koekkruimels?

Ik bak al heel lang met veel plezier allerlei taarten en gebruik ook vaak als bodem koekkruimels (digestive of bastogne) gemengd met gesmolten boter.
Voor een Key Lime pie, die ik vaak maak, maak ik van de kruimels een bodem én opstaand randje, waar dan de vulling goed in blijft zitten.

De taart is heerlijk, echter, dat randje is niet al te stevig. Het verbrokkelt bij aansnijden.
Ik heb al geprobeerd meer of juist minder boter te gebruiken, maar het lijkt niet te helpen.

Heeft iemand een tip?

Re: Hoe maak ik een stevige bodem/randje met koekkruimels?

Hoi,

Ik zou juist meer boter gebruiken, want ik denk dat je bodem te droog is waardoor deze gaat brokkelen.

Een heel lekker recept voor een goede bodem is deze:
Voor een springvorm van 20 cm doorsnede:

• 140 gram zachte boter
    40 gram witte castorsuiker
    1 eidooier
    250 gram bloem
    beetje zout

Meng de boter, suiker, zout en de eidooier in een kom, meng de bloem er door heen en kneed het geheel snel tot een bal. Laat het deeg 1 uur in de koelkast rusten.
Oven voorverwarmen op 200 graden. Rol het deeg uit in de met boter besmeerde bakvorm tot er een laag van ongeveer 3 cm ontstaat. Leg hier bakpapier op en daarop een steunvulling van bonen. Bak dit 15 min. in de oven. Verlaag dan de temp tot 150 graden. Haal het bakpapier en de steunvulling weg. En bak de bodem nog 25 min. op 150 graden.
Resultaat een overheerlijke bodem die je kunt vullen met bijvoorbeeld bavarois met een smaakje.

3

Proberen met een beetje jam erdoor? Dat schijnt te helpen met plakken.

Trouwens, kruimelen is toch niet zo heel erg? Zo'n brosse bodem vind ik juist heel lekker.

Tieneke

4

heb geen tips voor je maar een lime pie... dat klinkt lekkerrrr!
receptje?

5

Dank jullie wel voor de tips!
Jam, ga ik proberen!

En het kruimelen is niet zo héél erg, maar het totaal verbrokkelen is toch een beetje jammer. De taart wordt er niet minder lekker van, puur esthetisch vind ik het fijner als de taart één geheel blijft, zeg maar ;-)

Ik zal het recept binnenkort even plaatsen in het receptendeel van de site!

6

Als je een stevig opstaand randje wil zou ik er voor kiezen om de bodem toch te bakken. Dan heb je dat probleem niet.