1

Onderwerp: recept uitgeprobeerd maar niet gelukt

Hoi hoi,

Ik heb vandaag een recept voor een basiscake van jullie  uitgeprobeerd, maar na 30 minuten in de oven (combi oven) is ie maar een halve centimeter gerezen.
Het valt mij op dat dit bij meerdere recepten van andere sites en kookboeken gebeurd, behalve bij een boek wat ik bij de bieb vandaan hebt. maar hiervoor gebruiken ze zoveel ingrediënten, oke het rijst wel mooi maar toch.

Wat doe ik toch verkeerd

groetjes, Dominique

2

Re: recept uitgeprobeerd maar niet gelukt

hoe lang heb je gemixed? waren alle ingredienten op kamertemperatuur?

ik ga je even melden. dit is de verkeerde categorie voor deze vraag... wellicht krijg je in de andere uitgebreidere reacties.

3

Op hoeveel graden heb je je biscuit gebakken? Klinkt als te snel garen, waardoor het niet kan rijzen. Ik doe altijd eerst 10 minuten 150 graden en dan nog op 175 graden (tijd afhankelijk van grootte biscuit).

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

4

Move to ~>bakken & vullen

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Wat voor mixer gebruik je?

En bedoel je met combi-oven dat je m ook op combistand gebruikt? Want dat kan niet.. (zal trouwens wel niet, want anders kan je m er geen 30 min inhebben.  ;) )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Hoi hoi, wat een snelle reacties meteen  :P.

Ik heb me vergist, ik heb geen combi oven maar een combi-magnetron met een heteluchtoven.

Ik heb gisteren twee recepten uitgeprobeerd en 1 daarvan is mislukt.
de eerste recept was van ronde basis recept 1 en hiervan heb ik de eieren eerst in het hete water gelegd, alles doe ik met een keukenmixer. na 10 minuten de eieren en suiker te hebben gemixt, heb ik de rest erbij gedaan en deze in een kleine tulpbandvormpje gegoten. gebakken op 180 graden in  45 minuten. het beslag was gerezen maar het smaakte klef en niet echt lekker.

de tweede recept is van ronde basis recept 2 en ik denk dat ik al weet wat ik hier verkeerd deed. ik had de eieren in de beslagkom gedaan samen met de suiker en in een steelpan met heet water gezet en zo een paar minuten geklopt, later heb ik het in de machine gedaan en ook 10 minuten laten mixen, daarna de rest van de ingrediënten erbij gedaan. dit beslag had ik in een springvorm van 15 cm gedaan en ook op 180 graden en 30 minuten gebakken. en is niet gerezen. mijn dochter en ik vonden ook deze cake niet lekker want het smaakte te veel naar ei.

Nou een heel verhaal, ik hoop dat jullie misschien zien wat er verkeerd is gegaan.
Het is ook best lastig als je wilt weten wat de juiste inhoud is voor de grote van je springvorm.

Groetjes Domi

7

Je bakt m zoiezo te heet denk ik. Daardoor te snel gaar van buiten en niet van binnen. Probeer eens de eerste tien min op 150 graden.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

8

hoe voeg jij de bloem eraan toe? het klinkt alsof je dit erbij gooit en erdoorheen mixt. maar je moet dit in kleine beetjes doorspatelen...
biscuit/kapsel rijst namelijk niet echt. je klopt het volume al in de eieren. mocht je het nóg luchtiger willen hebben dan moet je wat bakpoeder toevoegen.

9

anouckjewel schreef:

Je bakt m zoiezo te heet denk ik. Daardoor te snel gaar van buiten en niet van binnen. Probeer eens de eerste tien min op 150 graden.

Ja, ik zie het al. ik las bij de recepten alleen het zinnetje waar 185 graden stond, ik heb niet goed door gelezen en daar staat idd dat je eerst vanaf 140 graden moet opbouwen naar 185. stom stom stom

Bedankt

10

essusweets schreef:

hoe voeg jij de bloem eraan toe? het klinkt alsof je dit erbij gooit en erdoorheen mixt. maar je moet dit in kleine beetjes doorspatelen...
biscuit/kapsel rijst namelijk niet echt. je klopt het volume al in de eieren. mocht je het nóg luchtiger willen hebben dan moet je wat bakpoeder toevoegen.

Je hebt gelijk, ik gooi idd de bloem er meteen bij. ik ga de methode eens aanpassen.
thnx