1

Onderwerp: Vullen van mijn 1e ronde taart

Hallo!

Ik ben nieuw in de wereld van het zelf taarten bakken op deze manier met het gebruik van marsepein of fondant. Ik heb wel andere taarten gebakken, en wil nu stapje verder. Graag wil ik voor mn zoon een simpele ronde taart van 22,5cm maken in een Cars thema: bekleden met marsepein, cars figuurtje erop ( plat geen 3d) en nog wat leuke versieringen.

Alleen zit ik te dubben over een vulling! Ik heb de spullen voor banketbakkersroom & botercreme in huis (beide in droge nog aan te maken mix) en wat kan ik er meer bij doen? Kan iemand een advies geven voor zo'n 1e taart? Want wil dat hij niet te ingewikkeld word, maar wel lekker  :)

En hoe bewaar ik hem vervolgens? Taart is voor zondag de 17e...

Groetjes

2

Re: Vullen van mijn 1e ronde taart

Hoi! Welkom op het forum!

Je kunt bijvoorbeeld vullen met jam. Lekker en simpel. Geeft net een frisse smaak tussen al het zoets. Je moet dan wel even een randje botercreme (1:1, geen mix) spuiten, zodat het je marsepein / fondant niet raakt. Je kunt hier links kijken voor het recept.

Je vraagt hoelang je het kunt bewaren: wil je de taart nu al helemaal bakken, vullen, afsmeren, bekleden en versieren? Dan zou ik 'm in de vriezer bewaren - zondag is nog ver weg. Je kunt 'm dan in een taartdoos + pedaalemmerzak in de vriezer zetten.
Vervolgens 24 uur voor aansnijden in de koelkast zetten en 30-60 minuten voor aansnijden op kamertemperatuur laten komen.

Als je 'm alleen bakt en bijvoorbeeld zaterdag gaat bekleden kun je het kapsel gewoon in de vriezer bewaren.

Groetjes,
Marieke

3

Hoi Sarah, welkom bij de club  :)

Wat ik heel makkelijk vind, en nog belangrijker, heeeel erg lekker is: 2 (of 3) lagen met zwitserse room en vier vruchten jam! Echt super. Je maakt dan banketbakkersroom aan van de mix en zet je even in de koeling, Dan dezelfde hoeveelheid gezoete slagroom met klopfix erdoor opkloppen. Op het laats de banketbakkersroom er even door mixen of spatelen en meteen in een spuitzak doen en dan heb je een super vulling! En de jam maakt het lekker fris.

Botercreme is wel makkelijk, maar niet zo lekker vind ik.

Misschien heb je er iets aan!

Succes met je taart!

4

Wat ik vergeet te zeggen. Ik zou vrijdag het biscuit bakken en zaterdag vullen en bekleden. en zondag lekker oppeuzelen. Kan je van de week nog versiersels maken als je wilt

5

@bananensoes: stomme vraag misschien, maar stel ik snijd het biscuit in 3 lagen. Smeer ik dan alle 3 de lagen eerst in met jam en dan de zwitserse room eroverheen? En wat doe ik dan buitenom het biscuit/kapsel heen ter bescherming van de marsepein; ook deze zwitserseroom? Klinkt namelijk erg lekker, denk dat ik dat ga doen!

En ik wil vrijdag bakken, zaterdag vullen en zondag versieren; moet op zaterdag dan het hele biscuit/kapsel (hoe noem ik het nou?) in de koelkast of in de vriezer...

6

Afsmeren moet met 1:1 botercreme, anders gaat hij smelten!

Ik zou in alle lagen jam en zwitserse room doen ja!

Als je hem vrijdag bakt, zou ik hem in de vriezer doen wanneer die helemaal afgekoeld is. De volgende dag half uurtje voordat je wilt beginnen eruit halen. Hij is dan makkelijker te snijden.

7

Wat is het verschil tussen 1:1 botercreme en de mix van funcakes? Zoals ik al zei: ben een "groentje"  :o  maar dat is wel een slimme ja; doorsnijden terwijl hij nog wat bevroren is...en wanneer hij gevuld is en Afgesmeerd? In de koelkast in een bewaardoos?

Ik kan stiekum niet wachten om te beginnen, heb gisteren alle spullen online besteld; is zoveel te krijgen en te proberen! Snap heel goed dat er dames (en heren  ;) )zijn die dit doen, want volgens mij werkt het een beetje verslavend  :9  :lol:  ;)

8

we hebben allemaal weer onze eigen manier, maar ik bak dan vrijdag, als hij afgekoeld is dan in een pendaalemmerzak dichtknopen en op de aanrecht zetten (of waar dan ook :) ) Ik vind het gewoon erg zonde om iets vers in de vriezer te doen en snijden gaat prima. Ik heb dan wel een taartzaag.

1:1 botercreme is half poedersuiker half Boter. Hier komt geen water bij dus hier gaat de fondant niet van smelten. Wel niet zo lekker. Ikzelf smeer met mix af en heb er geen last mee gehad. Ik ben nu wel aan het experimenteren met ganache afsmeren, maar dat zou ik zeker niet voor de eerste taart doen.

9

Oja. Nog een tip: Begin er niet aan. Nu kan je het nog stoppen. Eenmaal begonnen en je komt niet meer van deze verschrikkelijke verslaving af  :D

10

Ik moet eens wat beter lezen :o  je wilt weten wat je zaterdag met de taart moet doen. Ik zet hem altijd afgesmeerd zo zonder iets eromheen in de koeling