1

Onderwerp: Vraagje voor huwelijkstaart hoe het best doen

Ik moet voor mijn schoonzus de huwelijkstaart maken. Ik heb een par algemene vraagjes.

Mijn planning:  De vullingen zijn al op voorhand gemaakt en de biscuits maak ik donderdagavond. (Het huwelijk zelf is op zaterdag). Vrijdag avond zou ik dan de biscuits doorsnijden en de vullen. Dan zou ik het besmeren met witte chocoladeganache en even 15min laten opstijven in de koelkast. Dan zou ik ze bekleden met marsepein.

De vraagjes:
- Moet ik de steunpilaren eerst in de biscuits doen voor ik hem bekleed met marsepein of erna?
- Als de taart bekleed is met marsepein mag ik ze dan direct in de koelkast terug plaatsen of gaat de marsepein zweten (heb hier redelijk wat over gelezen dat marsepein zweet op dit forum)..

Alvast bedankt dames

2

Re: Vraagje voor huwelijkstaart hoe het best doen

steunpilaren na bekleding, althans zo doe ik het  ;) , terugplaatsen in de koelkast zou ik in een taartdoos doen. Als je ze eruit haalt even op temperatuur laten komen in de taartdoos, bij mij werkt dat goed.
succes!

It's never to late to become what you might have been

3

Re: Vraagje voor huwelijkstaart hoe het best doen

Om de vulling zo vers mogelijk te houden doe ik t bakken en vullen op de zelfde dag/avond.
En de volgende dag bekleden en versieren.

In dit geval zou ik donderdagavond de taart vullen en afsmeren.
Dan een nacht in de koelkast laten opstijven.
En vrijdagavond de taart bekleden en versieren (of als je tijd hebt vrijdag overdag al) zodat je niet hoeft te stressen op het laatste moment.

Ik werk alleen met fondant maar het is nu niet warm en dus valt t zweten heel erg mee.
Als je er maar voor zorgt dat je je koelling niet super koud hebt staan.
Op die manier is het temperatuur verschil niet zo groot... en dus is de "zweet kans" ook kleiner.

Pilaren doe ik altijd na t bekleden als de taart goed koud is.

Mijn schema:
-bakken
-vullen
-in de koelkast
-bekleden
-terug in de koelkast, ondertussen wat versieringen voorbereiden
-pilaren erin en stapelen
-versieren
-terug in de koelkast
-een uur voor levering: uit de koeling halen.

Je kunt ook tijdens t versieren (en/of sowieso voor het leveren) een ventilator op de taart richten zodat ie weer droog word.

Groetjes!
Succes en alvast een fijne dag zaterdag  :)