1

Onderwerp: Harde Cupcakes

Hai allemaal!
Ik ben nu iets meer dan een half jaar bezig met taarten en cupcakes bakken, en ik vind het helemaal te gek! Ik heb tot nu toe al veel geleerd van jullie forum en heb nu besloten zelf wat vragen te stellen:

Ik wilde chocolade cupcakes maken en heb daarvoor het basisrecept voor cupcakes gebruikt van cupcakerecepten.nl met 125 Gram roomboter op kamertemperatuur, 125 Gram kristalsuiker, 125 Gram zelfrijzend bakmeel, 2 Eetlepels melk op kamertemperatuur en 2 Eieren op kamertemperatuur.
Ten slotte heb ik er 4 eetlepels cacaopoeder aan toegevoegd. Ik heb de CC's gevuld en er een stukje pure chocolade ingedrukt, vervolgens op 170 graden 25 minuten in de oven.
Toen de cakejes uit de oven waren heb ik er een plaat opgezet om ze plat te krijgen, maar tijdens het afkoelen merkte ik al gauw dat de cupcakes hard aan het worden waren. Hoe kan dit? En hoe voorkom ik dit?

Vervolgens wilde ik de cupcakes een dag laten afmaken met een deel swirls, een ander deel gras en het laatse deel van de cupcakes met de Nederlandse kleuren van marsepein en een oranje strik van rolfondant. Met dit rolfondant kwam ik in de knoei, want mijn rolfondant wordt altijd supersnel hard. En een keiharde strik die de hele cupcake bedekt lijkt mij niet heel erg lekker. Ik heb de strik ook met marsepein geprobeerd, maar dit werkte niet omdat de lussen in elkaar zakten. Nu was ik gister op een verjaardag en daar hadden de kinderen cupcakes versierd, en hier bleek de rolfondant absoluut niet hard te worden: mijne kan ik niet eens op het aanrecht neerleggen tijdens het decoreren omdat de randen dan al hard worden, en deze rolfondant heeft bijna 13 uur op tafel op de cupcakes gestaan en het was nog helemaal zacht. Hoe kan dit? En hoe kan ik het beste die strik maken? Ik vind zo'n keiharde strik die afbreekt als je er naar kijkt echt niet lekker.
Vervolgens wilde ik de topping voor de swirls en het gras maken en ik heb daar het volgende voor gebruikt:60 gram ongezouten  roomboter, 100 graam roomkaas, 300 gram poedersuiker, druppel vanille aroma.
Ik zag al snel dat dit niet de stevige topping werd die ik wilde hebben: Ik wil een stevige swirl, niet te boterig en niet te zoet van smaak, die mooi overeind blijft staan maar niet hard wordt. Ik dacht dat dit recept daar voor zou zorgen, maar ik kreeg een korrelige, slappe creme. Het gras dat ik hiermee spoot leek meer op een spaghetti-soep-achtige-brei. Welk recept zouden jullie hiervoor gebruiken? Ook wilde ik mijn creme op smaak brengen met verse aardbeien, maar hierdoor mislukte het nog meer.

Ook waren mijn cakejes erg droog van smaak, kan dit door de cacaopoeder komen? Zou ik dan misschien een extra ei of meer melk moeten toevoegen ofzo?

Ik wil de cupcakes heel graag nog een keer maken, dus hebben jullie misschien tips? Ik weet dat het een lang verhaal is maar ik hoop dat jullie kunnen helpen!

xx
Nikita

Nu eindelijk ook voor mij een hobby-website: www.nikitaart.nl en www.facebook.nl/nikitaarten

2

Re: Harde Cupcakes

Welke soort fondant gebruik je want er zijn vele merken en sommige worden wel hard en sommige niet. Als je cake hard is heb je t te lang in de oven gelaten en daar droogt t ook van uit..

3

idd wel soort fondant of gebruik je gumpaste?

Ik heb Satin Ice Gumpaste voor dingen die echt knetterhard moeten worden, dat spul idd is na 10 min zonder afdekking al hard.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

4

ik gebruik funcakes rolfondant en dat kan ik best lang zonder zakje eromheen laten liggen.

Hoelang heb je de cc's in de oven gehad?