1

Onderwerp: Vullen met ganache, hoeveelheid nodg?

Hallo!
Ik wil een blanda 20cm biscuit gaan vullen en afsmeren met ganache van witte chocolade.
Nu staat er bij recepten dat daarvoor 300g chocolade en 125ml slagroom nodig is.
Is dat genoeg om 1 laag te vullen en dan ook nog de taart af te smeren?

Re: Vullen met ganache, hoeveelheid nodg?

Hoi,

Nee dat denk ik niet.
Ik gebruik altijd deze verhoudingen:
Voor een glanslaag over je taart: 1 deel slagroom en 3 delen witte chocolade, eventueel kun je met een cornetje met bruine chocolade een leuk figuurtje op je taart spuiten.

Voor een lichte vulling: 1 deel slagroom en 1 deel chocolade.
Dan kun je zelf berekenen of je genoeg hebt.

Ik denk dat ze bedoelen dat het voor een glanslaag over je taart is, alhoewel de verhouding bij jouw boek anders is. Ik heb mijn verhoudingen voor ganache geleerd in mijn opleiding patisserie.

3

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Nee dat denk ik niet.
Voor een glanslaag over je taart: 1 deel slagroom en 3 delen witte chocolade, eventueel kun je met een cornetje met bruine chocolade een leuk figuurtje op je taart spuiten.

Ik denk dat ze bedoelen dat het voor een glanslaag over je taart is, alhoewel de verhouding bij jouw boek anders is. Ik heb mijn verhoudingen voor ganache geleerd in mijn opleiding patisserie.

Dank voor je antwoord.
Opleiding patisserie, gaaf! Zou ik stiekem ook wel willen...
Het recept wat ik op staat hier op de site bij recepten. Voor pure en melkchocolade wordt 1 deel slagroom op 1 deel chocolade (300/300) aangehouden, voor witte chocolade 1 deel chocolade op 0,42 slagroom (300/125)
Het bekleden wil ik sowieso doen met marsepein, dus het gaat echt om één laag en een hoeveelheid om de taart mee af te smeren.

4

maar deze verhouding 1 op 1 voor melk en puur is toch voor gieten? Wordt dit ook stijf om mee af te smeren? Ik dacht dat ik voor afsmeren melkchoco 2 deel choco met 1 deel slagroom moet gebruiken?

5

Ik weet het niet...

Het recept staat bij de recepten om te vullen... Aangezien ik er geen wijs uit word vraag ik het hier ;) http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3 … deganache/

kamg schreef:
saskiahuisman schreef:

Hoi,

Nee dat denk ik niet.

Dank voor je antwoord.
Opleiding patisserie, gaaf! Zou ik stiekem ook wel willen...
Het recept wat ik op staat hier op de site bij recepten. Voor pure en melkchocolade wordt 1 deel slagroom op 1 deel chocolade (300/300) aangehouden, voor witte chocolade 1 deel chocolade op 0,42 slagroom (300/125)
Het bekleden wil ik sowieso doen met marsepein, dus het gaat echt om één laag en een hoeveelheid om de taart mee af te smeren.

Hoi,
Deze verhoudingen heb ik geleerd en gebruik ik ook altijd. Dat werkt altijd prima. Ik heb mijn opleiding gevolgd bij ROC ASA in Leusden.