Ik verbaasde me eigenlijk over dit advies. Nou maakt ze veel mooiere taarten dan ik en heeft ook bakken meer ervaring, dus misschien raar dat ik er iets over zeg :o , maar kan het niet laten. Ik vraag mij af of de adviezen bouwkunde-technisch kloppen. Denk aan een loodzware brug, die toch maar op 2 poten rust... het gaat niet om het aantal dowels, maar om de constructie.
Ik zou zelf die 5 dowels niet op die manier positioneren, maar eerder in een rondje. De middelste dowel voegt weinig toe, sterker nog, mocht je deze net een millimeter te lang hebben afgesneden, dan heb je er al een hellinkje in en voegen de dowels aan 1 kant niks toe aan de stabiliteit, omdat die geen of minder gewicht dragen.
Je kunt bij een hele grote taart als die onderste misschien wel een dowel middenin voor de extra zekerheid stoppen, (ik heb zelf nooit zulke grote taarten) maar dan moet je zeker weten dat hij niet langer is dan de kortste van de andere dowels.
Maar goed, wie ben ik, heb nog maar een paar stapeltjes gedaan.. De praktijk heeft blijkbaar bewezen dat haar adviezen goed werken.