1

Onderwerp: banketbakkersroom vraagje

Hoi Allemaal,

Ik moet voor a.s. zondag een taart maken. Nu is het alleen zo dat ik morgen de hele dag weg ben. Liefst wil ik de taart dus vanavond alvast vullen & bekleden.

Nu vraag ik mij dus af of de bbr goed blijft tot zondag (als ik hem vanavond vul). Heb de bbr mix van funcakes.

Of hebben jullie nog andere tips waar ik de taart vanvond eventueel mee zou kunnen vullen, welke goed blijft tot zondag.
Ik kom nl niet verder dan een laag jam & een laag botercreme (met mix funcakes).

Alvast bedankt.

Groetjes Ilona

2

Re: banketbakkersroom vraagje

Je kunt em ook invriezen

groetjes Wilma

3

bedankt voor de tip, maar moet de taart morgenavond afleveren. Dus dan moet ik hem vandaag invriezen & er morgen weer uithalen vind ik niet zo handig.

4

Hoi Hoi,

Heb net maar even de funcakes gebeld voor advies.
De bbr is in de koelkast 3-4 dagen houdbaar.
Dus moet geen probleem zijn als ik hem vandaag vul voor a.s. zondag.

In iedergeval bedankt voor het meedenken.

Groetjes Ilona

5

Oh wauw vraag me af wat voor zooi ze er dan ingedaan hebben normaal is dat na 1 dag al niet meer te eten  :/ maar goed dat je gebeld hebt... Weten we dat ook weer :)

6

Klopt hoor bbr kan je echt na 3 dagen nog wel eten heb van meerdere "klanten"gehoord dat ze dat deden en er is nog steeds niemand ziek geworden.

7

jullie hebben het dan over de mix neem ik aan.
als je het zelf maakt is het dan maar 1 dag vers?

Banketbakkersroom bevat geen slagroom en alleen gekookte melk en gare eidooiers. Dat is in de koelkast toch goed houdbaar voor langer dan de dag dat hij gemaakt is? Ik maak het vaak de dag vantevoren, maar hoor het graag als dat in strijd is met een vwa-norm.

9

Het scheid nogal snel vocht uit en ondanks dat je t kookt is t niet steriel en maar 1 dag houdbaar.. in bakkerijen moet je zelfs producten met banketbakkersroom en slagroom na een dag weggooien. Behalve als t in de oven is geweest (bij vlaai oid)

10

etmc; Ah, dat wist ik niet. ennuh, help; nog strenger worden als ik voor anderen bak.

Wel goed dat je dit soort info geeft. Ik heb zelf wel een ton aan kookboeken gelezen en uren aan kookprogramma's gekeken, maar daarin vind je zo weinig info over houdbaarheid. Jammer is dat! Jij bent toch banketbakker, of werkt in een banketbakkerij? Of heb ik het mis? Er worden hier tips van nogal verschillend niveau gegeven, maar die van jou lees ik altijd met extra interesse!  :Y

Oja, betekent na een dag weggooien 's ochtends gemaakt eind van de dag weggooien, of na 24 uur na het starten van de vulling maken?
Ik vul namelijk graag 's avonds voor de volgende dag taart eten... :think:

11

Ik werk momenteel in n chocolaterie, nog bezig met mn opleiding en heb in n banketbakkerij gewerkt.
En 's avonds maken en de dag erna opeten kan wel.. in de bakkerij werd de boel gewoon om 6u weggegooid en dat maakte we tussen 8u en 10u 's ochtends...
Ook belangrijk dat je koelkast niet hoger dan 5 graden staat want das ook niet bevorderlijk voor de houdbaarheid

12

Thanks!
Ennuh.. leuke baan, werken in een chocolaterie!

13

Ja enorm gaaf  :o

14

Ha etmc,

Nou kwam ik tijdens mijn gegoogle vandaag deze tegen en dacht aan dit draadje van ons. Weet niet of je nog leest.
http://ww.nbc.nl/dossiers/alle/hygi%C3%ABne/957

Ik weet niet of de hygienecode van 2009 al weer achterhaald is, maar hier staat weer andere info. Weet jij meer? Is er sinds 2009 weer een nieuwe regel gekomen, of zie ik iets over het hoofd?

15

Ha wist ik niet op school is n hoop verouderd.. en wij gaan gewoon niet tot t uiterste.. het mag evt... Maar de kwaliteit gaat wel achteruit...