1

Onderwerp: taart deeg blind bakken zonder inzakken

Hallo!

Zou iemand mij kunnen helpen met een bak probleem waar ik al lang mee zit?
Ik bak regelmatig taarten, en heb al redelijk wat techniek onder de knie.
Wat mij echter nog niet goed lukt is het blind bakken van een taart bodem zonder dat de randen inzakken. Ik zien dat ik het deeg niet te veel kneed en laat het rusten voor ik het uitrol en in de reeds voorverwarmde oven doe met bakpapier waar ik bonen op doe tegen het rijzen. Het probleem is dat na tien minuten de zijkanten van het deeg naar beneden zijn gezakt. In plaats van dat het deeg netjes blijft staan en zijn vorm behoudt, zakken de randen dus wat in.

Wie heeft er tips om dit te voorkomen, zodat mijn taarten mooier worden?!

Alvast heel erg bedankt!

2

Re: taart deeg blind bakken zonder inzakken

Krimpt het niet gewoon? Je kan evt je deeglap iets over de rand laten hangen en later afsnijden...

3

Ja, dat doe ik meestal, maar behalve het krimpen zakt het randje ook wat naar beneden. Dat is te zien aan dat het aan de onderkant wat dikker of iets dubbelgevouwen wordt.

De enige oplossing die ik daarvoor tot nu toe heb gevonden is de hele vorm opvullen met blindbakvulling, dus tot aan de rand.

Ik ben benieuwd of er nog andere oplossingen zijn.

Twee keer knippen, nog te kort.

5

Een bakvorm inzetten die net een maatje kleiner is maar dat heeft niet iedereen.
Ik ook niet, gebruik dus gewoon bonen.
Het ligt er volgens mij ook aan welk recept je gebruikt.

6

Hallo 
De vorm omkeren en aan onderkant bekleden met deeg,heb ik eens gedaan met bladerdeeg ging heel goed.
Gr.Ria