Onderwerp: Chocolate Silk Cake
Ik heb een Amerikaans kookboek en vond daarin dit recept. Ik heb het vanmiddag gemaakt voor mijn cupcakes, en ze zijn heerlijk!
Chocolate Silk Cake
(voor cakevorm van 23 cm of 24 cupcakes)
225 gr halfbittere chocolade, in stukjes
250 gr boter, op kamertemperatuur
250 gr suiker
4 eieren
1 tl vanille-essence
1,25 dl zure room
190 gr bloem
1 tl bakpoeder
snufje zout
-Verwarm de oven voor op 175 C. Vet een cakevorm lichtjes in of bekleed een muffinvorm met papieren vormpjes.
-Smelt de chocolade in een steelpannetje op een heel laag vuur; blijf roeren tot er een glad papje ontstaat. Zet dit apart.
-Klop de boter en de suiker in een grote kom en met de mixer op de middelste stand tot een lichtgeel mengsel. Voeg de eieren een voor een toe; klop het mengsel telkens goed door en voeg het volgende ei pas toe als het vorige is opgenomen. Klop de vanille en de zure room erdoor. Roer tot slot de afgekoelde chocolade door het mengsel.
-Zeef de bloem met bakpoeder en zout boven de kom en roer door het beslag.
-Schep het beslag in de cakevorm of, als u cupcakes maakt: vul de vormpjes voor ¾ met het mengsel. Bak de cake in 60 tot 70 minuten gaar, of de cupcakes in 40 minuten. Test of de cake/cupcakes gaar zijn door er met een sateprikker in te prikken en controleer of deze er schoon uitkomt. Laat de cake 15 minuten afkoelen in de vorm en stort deze daarna op het werkblad voor verdere verwerking.