Onderwerp: hoe verkom ik dat mijn marsepein scheurt ?

bij het uitrollen van mijn marsepein scheurt het al, dan na een paar keer is het eindelijk gelukt leg ik hem op de taart en scheurt ti als nog help me alsjeblieft

2

Re: hoe verkom ik dat mijn marsepein scheurt ?

Heel goed doorkneden tot het heel soepel is, niet te dun uitrollen en met bekleden niet teveel omlaag wrijven, beter tegen de taart aanduwen dan zou het niet meer moeten scheuren.

3

Welke marsepein gebruik je? En heb je het zelf gekleurd, zo ja, welke kleur en waarmee?

4

Ik krijg ook allemaal scheurtjes, dus ik lees even mee!

Karin09 schreef:

Welke marsepein gebruik je? En heb je het zelf gekleurd, zo ja, welke kleur en waarmee?

ja ik heb het zelf gekleurd met paars en het is de goedkoopst van makro die per kilo word verkocht weet niet hoe die heet want het was het laatste pak

6

Druk/duw je te hard op de marsepein tijdens het uitrollen? In het begin duwde ik te hard op mijn rolstok om snel een grote lap te krijgen, maar daardoor kreeg ik allemaal scheurtjes aan de onderkant van mijn lap (ik duwde als het ware de lap uit elkaar) die wel zichtbaar werden tijdens het bekleden. Tegenwoordig heb ik geduld  ;)  met het uitrollen en laat eigenlijk de rolstok het werk doen. Ik duw wel maar niet te hard. Je lap ook niet te dun uitrollen wil ook wel eens helpen  :Y

Dit had ik ook (met bv xenos marsepein) maar toen ben ik overgestapt op funcakes marsepein en sinds dien geen last meer.
Hoor ook dat je 50/50 kan doen met marsepein en fondant. Heb dat zelf nog niet geprobeerd. Vind marsepein gewoon erg lekker.

Maar zoals ookal wordt gezegd, kneden kneden kneden. Als het maar lekker soepel is dan scheurt het ook niet.

oke

9

ik had het ook, en ben daarom geheel overgestapt naar fondant. Daar heb ik het alleen als ik het te dun uitrol

10

Wanneer marsepein te droog is, kun je het doorkneden met klamnatte handen.
:shh: Zeelandia marsepein is soepel van zichzelf en heul lekkerrr. Heb er nog nooit scheurtjes oid mee gehad en je hoeft maar een paar keer om te kneden voordat je kunt gaan rollen :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

chan1985 schreef:

ik had het ook, en ben daarom geheel overgestapt naar fondant. Daar heb ik het alleen als ik het te dun uitrol

dat smaakt toch heeel anders :think:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

ja, maar ik houd zelf meer van de fondant dan de marsepein.

13

taart-en-cupcakes-groen schreef:
Karin09 schreef:

ja ik heb het zelf gekleurd met paars en het is de goedkoopst van makro die per kilo word verkocht weet niet hoe die heet want het was het laatste pak

Makro verkoopt toch alleen FunCakes en Wilton?

LilT84 schreef:
taart-en-cupcakes-groen schreef:
Karin09 schreef:

Makro verkoopt toch alleen FunCakes en Wilton?

nee je hebt nog goedkoper maar ga andere nemen de volgende keer

15

Die van makro echt merk bedoel je. Zo ja dat is geen marsepein waarmee je een taart kan bekleden. Is eigenlijk bedoeld om te vullen. Is hierdoor veel te zacht van zichzelf. Om hem niet weg kun je hem mengen met een ander soort.

oke bedankt dan weet ik dat ook weer

17

ik heb er ook last van. het warme weer van afgelopen weekend schijnt er ook mee te maken te hebben. en crisco door je marsepein doen, helpt ook tegen het scheuren. maar ik heb het dus ook nog. vooral bij het bekleden en ik trek het echt niet omlaag en doe heel voorzichtig. gek word ik ervan  :/ . ik hoor het graag als je DE oplossing hebt gevonden.