1

Onderwerp: Rijstevlaai recept !

Dit recept voor rijstevlaai is echt heerlijk , ik raad het iedereen aan! :)

Materiaal

2 vormen van 18 cm doorsnede en 4 cm hoog

Ingrediënten

Deeg

250 gram bloem
50 gram maizena
150 gram boter
4 gram zout
8 gram kristalsuiker
8 gram verse gist
120 ml melk

Dorure

1 losgeklopt ei

Vulling

1 liter volle melk
150 gram risottorijst
100 gram kristalsuiker
100 gram eieren ( 2 )
10 gram kristalsuiker

300 gram banketbakkersroom ( 250 ml volle melk , 62 gram suiker 1 - 2 koffielepels vanille extract , 50 gram eieren ( 1 ) , 20 gram maizena )

Bereiding

Banketbakkersroom :

* zie ingrediënten bakketbakkersroom !!

* Breng de melk met ongeveer 2/3 van de suiker aan de kook

* klop het ei met de rest van de suiker luchtig op in een kom. roer de maizena door het suiker-eiermengeling , maar klop niet verder op om te voorkomen dat de banketbakkersroom taai en rekbaar wordt.

* giet een beetje van de kokende melk bij de suiker-eiermengeling onder voortdurend roeren.

* giet de mengeling bij de kokende melk en breng onder voortdurend roeren opnieuw aan de kook.

* neem van het vuur en roer de vanille extract naar eigen smaak eraan toe.

* stort de banketbakkersroom uit in een unox kom of een schaal en dek onmiddellijk af met plasticfolie , duw goed aan tegen de banketbakkersroom om te voorkomen dat er een vliesje op komt.

* laat de banketbakkersroom afkoelen in de ijskast.

* roer voor het gebruik even door tot een homogene massa.

Rijstpap :

* breng 1l melk aan de kook.

* spoel de rijst en voeg toe aan de kokende melk . laat de rijst op een laag vuurtje garen. roer regelmatig om aanbranden te voorkomen.

* voeg 100g suiker toe wanneer de rijst goed gaar is en laat volledig afkoelen.

Gistdeeg :

* Brokkel met de handen de bloem , de maizena en de boter fijn onder elkaar tot je alleen nog korreltjes hebt.

* leg dit mengsel in een kring op het werkblad of indien je machinaal werkt in de mengkom , met in het midden een voldoende grote gesloten kuil , zodat de vloeistoffen niet kunnen weglopen.

* strooi het zout en de suiker aan de buitenzijde.

* los de gist op in de melk en giet ze in het midden van de kuil.

* meng alles van binnen naar buiten toe tot een homogeen , kort deeg . niet kneden .

* rol het deeg onmiddellijk uit op 2,5 - 3 mm dikte.

* bekleed de ingevette bakvorm met het deeg. let erop dat er geen luchtbellen tussen het deeg en de vorm zitten. Als dit wel zo is , licht het deeg dan zachtjes op en duw de luchtbel naar buiten. Zet de vormen in de koelkast tot ze met de rijstpap gevuld kunnen worden.

Afwerking :

* Verwarm de oven voor op 220 graden.

* klop de banketbakkersroom los tot een gladde massa en meng met de rijstpap.

* splits de 100 gram eieren

* roer de eidooiers door de rijstpap met de banketbakkersroom.

* klop de eiwitten stevig op met 10 gram suiker en spatel voorzichtig onder de rijstpap.

* vul de vormen tot bovenaan met de pap en bestrijk voorzichtig met het losgeklopte ei ( 'doreren' ).

* Bak de rijstevlaai 20 tot 25 minuten in de voorverwarmde oven.

* Haal uit de oven en laat voldoende afkoelen alvorens uit de vorm te halen.

SMAKELIJK !!!   :D

2

Re: Rijstevlaai recept !

Mmmmm....dat klinkt lekker!  :Y  :P  :9  :9
Als ik het goed begrijp,is dit een recept voor 2 vlaaien. :think:
Dus kan ik het recept gewoon halveren als ikmaar 1 vlaai wil maken toch?

groetjes yvon

3

"yvonne 72" schreef:

als je deze rijstevlaai hebt gemaakt dan wil je nooit geen andere meer  :9
Ja , je moet zelf even kijken hoe groot jou vorm is , dit recept is gebaseerd op 2 vormen van 18 cm dus in totaal 36 cm. Dus stel je hebt een vorm van 24 cm dan doe je het recept delen door 3 en dan maal 2. :)
Groetjes

4

Hmmmm Rijstevlaai is mijn favoriete vlaai!  :9 Nu nog kijken of die ook lukt met havermelk ipv gewone melk, want ik heb er hier 1 met melkallergie en 1 met sojaallergie.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Mirjam5 schreef:

Hmmmm Rijstevlaai is mijn favoriete vlaai!  :9 Nu nog kijken of die ook lukt met havermelk ipv gewone melk, want ik heb er hier 1 met melkallergie en 1 met sojaallergie.

dat zal zeker ook lukken hoor  :)
want de melk is toch ingekookt met de rijst tot een dikkere brij.
deze rijstevlaai is zo lekker omdat deze niet zo droog is doordat er banketbakkersroom ondergaat , echt een topper  :)

6

DM schreef:
"yvonne 72" schreef:

Ja , je moet zelf even kijken hoe groot jou vorm is , dit recept is gebaseerd op 2 vormen van 18 cm dus in totaal 36 cm. Dus stel je hebt een vorm van 24 cm dan doe je het recept delen door 3 en dan maal 2. :)
Groetjes

Dankjewel voor je uitleg.
Ik heb hem meteen bij mijn favo's gezet en binnenkort wil ik hem eens uit gaan proberen. :Y  :P  :9  :P  :9

groetjes yvon

7

"yvonne 72" schreef:
DM schreef:
"yvonne 72" schreef:

Mmmmm....dat klinkt lekker!  :Y  :P  :9   

Groetjes

Ik heb hem meteen bij mijn favo's gezet en binnenkort wil ik hem eens uit gaan proberen. :Y  :P  :9  :P  :9

Graag gedaan :)
Ben benieuwd wat je ervan zal vinden :) :9  :9

8

DM schreef:
"yvonne 72" schreef:
DM schreef:

Groetjes

In mijn gedachten smaakt hij al heel erg lekker. :lol:

groetjes yvon

9

"yvonne 72" schreef:
DM schreef:
"yvonne 72" schreef:

In mijn gedachten smaakt hij al heel erg lekker. :lol:

Haha , dat kan ik best geloven hoor.
Als je eenmaal deze rijstevlaai hebt gemaakt wil je nooit geen andere meer  :9 :9

10

Bedankt voor dit recept!

Als je droge gist neemt i.p.v. verse, hoeveel gram moet je dan nemen?

11

Ik zou het niet weten,maar ik blijf gezellig even met je meelezen,want daar ben ik ook wel benieuwd naar.

groetjes yvon

12

Als je droge gist gebruikt dan neem je 3 gram  :)

13

DM schreef:
"yvonne 72" schreef:

Groetjes

Effe tegenaan bemoeien. Deze berekening gaat alleen op als je een langwerpige vorm gebruikt en als ze dan dezelfde breedte hebben. ;)  Voor een ronde vorm heb je voor 1 van 24 cm ongeveer evenveel nodig als voor de 2 van 18. Voor die van 36 cm heb je dan ongeveer 2 keer het recept nodig.  :thumb:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Mirjam5 schreef:
DM schreef:
"yvonne 72" schreef:

Groetjes

Effe tegenaan bemoeien. Deze berekening gaat alleen op als je een langwerpige vorm gebruikt en als ze dan dezelfde breedte hebben. ;)  Voor een ronde vorm heb je voor 1 van 24 cm ongeveer evenveel nodig als voor de 2 van 18. Voor die van 36 cm heb je dan ongeveer 2 keer het recept nodig.  :thumb:

Ik heb het zelf al meerdere malen uitgeprobeerd gehad en dit recept is veel te veel voor die van 24cm

15

Ik wacht gewoon even met bakken,totdat ik precies weet welke vorm ik kan gebruiken en hoevaak ik het recept moet maken. :lol:  :lol:  :lol:
( ps,ik heb een bakvorm met een doorsnede van 25 cm,hoevaak moet ik het recept maken?) :D  :think:

groetjes yvon

16

jouw vorm van 25 cm heeft een een iets kleinere oppervlakte dan de twee vormen van 18 cm doorsnede. (het scheelt nog geen 4%) dus ofwel verminbder je alles met 4 percent ofwel hou je gewoon het bovenstaande recept aan en dat zou dan jouw 1 vorm van 25 cm perfect moeten vullen ;)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

17

Dankjewel Xhaf!!  :thumb:
En alles wat er niet in past,smikkel ik gewoon zo op.  :Y  ;)
Want als ik iets uit moet gaan rekenen,dan gaat het helemaal mis,hahaha.

groetjes yvon

18

probeer het zelf maar uit ;)

19

Ga ik zeker proberen, klinkt superlekker!!!! Bedankt,

Have a break, have a cupcake!!
Groetjes van 10

20

Deze ga is straks ook eens proberen. Klinkt lekker.

21

Nog een vraagje over het gistdeeg. Hoeft dit niet meer te rijzen als je het gemaakt hebt?

Heb de inhoud en oppervlak van de 2x 18 hoog 4cm vormen berekend en kwam er dan op uit dat een 28cm diameter vorm nagenoeg gelijk is. Heb hem zojuist in een 28cm hoge vlaai vorm van 3,5 cm hoog  gemaakt. Het paste er net in dus recept is voor een enkele taart vorm van diameter 28 cm en 4cm hoog.

Voor een vorm met diameter 24 cm heb je 3/4 à 4/5 keer het recept nodig. Maar dat is lastig met het recept voor de banketbakkersroom.

Nou succes, ben zeer benieuwd hoe hij smaakt. Staat nu in de oven

Heb de inhoud en oppervlak van de 2x 18 hoog 4cm vormen berekend en kwam er dan op uit dat een 28cm diameter vorm nagenoeg gelijk is. Heb hem zojuist in een 28cm hoge vlaai vorm van 3,5 cm hoog  gemaakt. Het paste er net in dus recept is voor een enkele taart vorm van diameter 28 cm en 4cm hoog.

Voor een vorm met diameter 24 cm heb je 3/4 à 4/5 keer het recept nodig. Maar dat is lastig met het recept voor de banketbakkersroom.

Nou succes, ben zeer benieuwd hoe hij smaakt. Staat nu in de oven

Hallo, dit recept lijkt me erg lekker, wat voor vormen gebruiken jullie, echte vlaaivormen, of springvormen, of kan een vorm waar je biscuit in bakt ook? Groetjes