1

Onderwerp: waarom lukt het niet?

Argh, had ik koekjes gebakken, de meeste kwamen er goed uit, maar.....toen had ik ze versierd en werden ze zacht, net of ze oudbakken waren. Hoe kan dat toch? Heb het geprobeerd met RI, werd zacht. Heb het geprobeerd met marsepein opgeplakt door eetbare lijm, werd zacht. Waarom lukt het me nou niet? Ik wil koekjes maken als de baby geboren is voor het kraamfeest, maar ik ga geen zachte oude koekjes neerzetten. Help!

Trotse mama van Tim en Cas!

2

Re: waarom lukt het niet?

misschien de marsepein plakken met gesmolten chocolade?
bij mij nog geen zachte koekjes gehad.
en misschien een ander koekrecept?
of een andere koektrommel?

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Ik heb het zelf ook nog niet voorgehad, maar al wel gehoord van het probleem bij RI. Ik heb ze nadat ik ze versierd had met royal icing een half uurtje in de oven gezet op 40° dit helpt om de RI sneller te doen droger en zou er ook voor zorgen dat de koekjes niet zacht worden door het vocht in de RI. Of dit bij fondant ook werkt weet ik niet.

4

Ik maak regelmatig koeklolly's.. Koekjes bekleed met fondant, inpakken in een folietje & strikje. Blijven zeker een week of 2 lekker! :)

Beter verwend dan verwaarloosd
       "Esmee 11-12-2007"

5

Het enige wat ik kan bedenken is: Geen luchtdichte trommel gebruiken(zoals tupperware, curver) beter een blikken koektrommel of kartonnen doos. En het schijnt ook te helpen als je wat rijst onderin de trommel doet.

juudje84 schreef:

Ik maak regelmatig koeklolly's.. Koekjes bekleed met fondant, inpakken in een folietje & strikje. Blijven zeker een week of 2 lekker! :)

hoe plak jij de fondant vast? en welk recept gebruik jij? want bij mij blijven ze op zich wel ok, maar 2 weken echt niet.. :s

I never met a calorie I didn't like....

7

Bedankt voor de tips. Ik had ze in een doos van tupperware, dus kan s een andere doos proberen en na versieren met RI terug in de oven doen. En anders hou ik het gewoon bij cake en cc's.

8

nooit luchtdicht verpakken daar woden ze inderdaad zacht van :)

Ik gebruik het recept van peggy porchen errug lekker en koekjes blijven fantastisch om te versieren

Zonder taart geen feest!

9

gewone koekjes verpak je toch ook luchtdicht, waarom mag dit dan niet als ze versiert zijn?

10

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat als je ze luchtdicht verpakt, het vocht van de RI of de fondant in de koekjes kruipt en dan worden de koekjes sneller zacht. Als je ze in een koekentrommel steekt, kan het vocht beter weg, zonder in de koekjes te kruipen, omdat zo'n trommel niet luchtdicht is.

11

Maar hoe zit dat dan met eetbare lijm en marsepein? Trekt de lijm dan ook in de koekjes waardoor ze zacht worden?

12 Laatst bewerkt door Boska (29-05-2012 13:55)

Ik bak met het recept van Peggy Porschen.
Koekjes heel goed af laten koelen.
Marsepein/fondant plak ik vast met piping gel en laat de koekjes dan lange tijd (halve dag of zo) aan de lucht drogen.
Koekjes met royal icing kan je het beste een nacht onverpakt laten drogen.
De koekjes verpak ik soms per stuk in een cellofaanzakje met een strikje er om. Ze blijven zo zeker 2 weken prima.
Onverpakte koekjes doe ik in een Ikea doos met zo'n roostertje onderin. Onder het rooster strooi ik een handje ongekookte rijst.
Er zit in de deksel een soort dopje wat een klein beetje open kan blijven, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

13

RI zéker 2 nachten laten uitharden voor je ze in de doos doet

14

Pink_lady schreef:

RI zéker 2 nachten laten uitharden voor je ze in de doos doet

Nog beter  :Y

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

15

Als je ze toch in een taart- of tupperwaredoos wil bewaren een tip van mijn schoonmoeder: een stukje (bak)papier tussen de doos en deksel klemmen omdat de doos dan niet helemaal luchtdicht is afgesloten blijven de koekjes inderdaad veel langer bros.

Zip-a-dee-doo-dah, zip-a-dee-ay
My, oh my, what a wonderful day