1

Onderwerp: 16jarig petje op het blauw (+advies?)

Deze taart gemaakt voor het zoontje van mijn vriend die 16 is geworden. Hij draagt bijna altijd een pet en houd van Ado Den haag en Nike. Choco biscuit, choco-hazelnoot botercreme met stukjes chocola en dulce de leche.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-863IXJRG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MLJSNBHG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D7URQ6YR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QXKIJZYH.jpg

Ik en fondant zijn geen vriendjes en dat is te zien aan de uitgesneden letters en cijfers. Petje is een bakje met fondant er overheen. Helaas wat minder strak geworden na het drogen.

Verder heb ik vaak het probleem van de randen aan de zijkant van wat kleinere taartjes. Het zijn inhammetje en geen uitstupsels. Het smelt niet dus dat is het ook niet. Ik smeer goed af en druk goed aan, maar toch krijg ik die randjes. Kan het zijn dat ik te hard druk met het afschrapen van het teveel aan botercreme als ik afsmeer? Dat het biscuit dan mee veert en je zo de randjes gaat zien? in principe zie ik ze niet voordat ik ga bekleden. Iemand advies?  :think:

2

Re: 16jarig petje op het blauw (+advies?)

Wow wat een gave taart!!  :thumb:

3

Ik vind de taart super!!

Snap de vraag niet zo goed, dus daar heb ik dan helaas geen antwoord op.

Liefs, Zanoni

4

Ik vind het een hele stoere taart voor een hele stoere jongen!!! Mijn complimenten!  :thumb:  :thumb:

Ik vind je letters echt gaaf! Net grafitti  :Y

Groetjes San

5

Ik ben ook helemaal blown away!!

Ik begrijp je vraag wel, maar ben jammer genoeg zelf een leek en ga volgende week pas écht van start met bakken voor anderen.
Je letters zijn subliem! Heb je die gewoon uitgesneden van een plaatje?

Als antwoord op je  vraag: kan het zijn dat je misschien net iets teveel vulling ertussen doet, zodat het ietwat uitstulpt? Of de botercrème waar je mee afsmeert net wat té smeerbaar is, of euh...
Ik lees hier ook dat er in 2x wordt afgesmeerd, na de 1ste keer koelkast in en daarna nogmaals afsmeren en na op te stijven platstrijken met warm mes.
Maar hier heb je ongetwijfeld niks aan, aangezien je vel verder staat dan ik :o  :D  :lol:

6

Thanks voor de complimenten dames.  :)

@Zanoni: Het gaat dus om de horizontale strepen die ik op de zijkant van het bovenste taartje heb. Normaal, als je teveel vulling er tussen smeert, krijg je van die bollingen aan de zijkant van je taart. Ik heb geen bollingen, maar groeven. Ik begrijp niet hoe dat komt. 

Pink_lady schreef:

Ik ben ook helemaal blown away!!

Ik begrijp je vraag wel, maar ben jammer genoeg zelf een leek en ga volgende week pas écht van start met bakken voor anderen.
Je letters zijn subliem! Heb je die gewoon uitgesneden van een plaatje?

Als antwoord op je  vraag: kan het zijn dat je misschien net iets teveel vulling ertussen doet, zodat het ietwat uitstulpt? Of de botercrème waar je mee afsmeert net wat té smeerbaar is, of euh...
Ik lees hier ook dat er in 2x wordt afgesmeerd, na de 1ste keer koelkast in en daarna nogmaals afsmeren en na op te stijven platstrijken met warm mes.
Maar hier heb je ongetwijfeld niks aan, aangezien je vel verder staat dan ik :o  :D  :lol:

Dankje Pinklady!
Ik heb de letters soort van gepuzzeld. Eerst een voorbeeld uitgeprint, uitgeknipt, de schaduw uitgesneden en daarna de letters uitgesneden.

Via jou beschrijving doe ik het idd al maar toch dank voor het meedenken.  :)  En het gekke is dus dat t niet uitstulpt maar een groefje is.

7

Vizzstick schreef:

@Zanoni: Het gaat dus om de horizontale strepen die ik op de zijkant van het bovenste taartje heb. Normaal, als je teveel vulling er tussen smeert, krijg je van die bollingen aan de zijkant van je taart. Ik heb geen bollingen, maar groeven. Ik begrijp niet hoe dat komt.

ahhh *hoor je het kwartje vallen* Ik zie en snap het. Maar heb helaas nog steeds geen antwoord :s

Liefs, Zanoni

Zanoni schreef:
Vizzstick schreef:

ahhh *hoor je het kwartje vallen* Ik zie en snap het. Maar heb helaas nog steeds geen antwoord :s

Geweldig stoere taart!! Die groeven zijn omdat je de zijkant niet voldoende ingesmeerd hebt. De groeven die er zijn als je net je taart gaat insmeren moet je vullen met botercrème. Daarna mooi afstrijken en uit laten harden in de koelkast. Eventueel daarna nog eens insmeren en afstrijken. Hopelijk heb ik je verder kunnen helpen?
Groetjes Cuppie

9 Laatst bewerkt door Vizzstick (27-05-2012 15:26)

cuppie cuppie schreef:
Zanoni schreef:
Vizzstick schreef:

Geweldig stoere taart!! Die groeven zijn omdat je de zijkant niet voldoende ingesmeerd hebt. De groeven die er zijn als je net je taart gaat insmeren moet je vullen met botercrème. Daarna mooi afstrijken en uit laten harden in de koelkast. Eventueel daarna nog eens insmeren en afstrijken. Hopelijk heb ik je verder kunnen helpen?
Groetjes Cuppie

thanks voor je antwoord.  :)
Wat je omschrijft doe ik al, maar waarschijnlijk druk ik dan te hard als ik hem op heb laten stijven in de koelkast en erna nog glad wil strijken met het paletmes en de overtollige botercreme er af wil halen. Ik hou namelijk niet van een dikke (dubbele) laag creme.

De onderste taart heeft het niet, dus het gebeurd niet altijd. Dat is het gekke.

10

prachtige, stoere taart, helemaal  :thumb:  :Y

ik heb die groeven ook wel eens :grr:  bij mij mn bij de laagjes met lemoncurd/jam oid, dus de dunne tussenlaagjes :think: Ik snap het ook nooit, probeer daar minder te drukken, maar dat helpt niet :nooo
Nou is het wel zo dat ik nooit dijkjes spuit, vind dat gewoon zo jakkie :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Dankjewel Carien  :) , Ook fijn om te horen dat ik niet de enige ben die er soms last van heeft.  :lol:

Over het algemeen maak ik wel dunne dijkjes alleen deze keer niet. Dus daar ligt het denk ik niet aan.