1

Onderwerp: Help! Spoedje! Marsepein 1:4

Hoi,

Ik zit met mijn handen in het haar! Ik moet een taart bekleden met marsepein en heb funcakes 1:4 gekocht. Ik krijg het echter niet zacht om het uit te rollen. Ik heb echt pijn in mijn armen van het kneden, maar het wil niet lukken!

Heeft er iemand ervaring met de marsepein? Please help me out!

Groetjes diza

2

Re: Help! Spoedje! Marsepein 1:4

Misschien kun je de marsepein een paar tellen in de magnetron leggen, dan is deze vaak beter door te kneden, succes!

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

3

Inderdaad, even in de magnetron, paar seconden maar hoor! Je kunt beter daarna nogeens 5 seconden doen dan aangebrande of gesmolten marsepein. Pas op.

Tieneke

4

Tante Tien schreef:

Inderdaad, even in de magnetron, paar seconden maar hoor! Je kunt beter daarna nogeens 5 seconden doen dan aangebrande of gesmolten marsepein. Pas op.

Tieneke

Echt? Mijn magnetron is stuk, zou de oven ook helpen?

5

DiZa schreef:
Tante Tien schreef:

Tieneke

Oh nee, wat naar. Misschien op 50 graden en dan steeds 5 minuten tot het zacht is? Of in je broekzak stoppen voor een half uur, dat deden we vroeger met fimoklei ook.

Tieneke

6

Tante Tien schreef:
DiZa schreef:
Tante Tien schreef:

Tieneke

Oh nee, wat naar. Misschien op 50 graden en dan steeds 5 minuten tot het zacht is? Of in je broekzak stoppen voor een half uur, dat deden we vroeger met fimoklei ook.

Tieneke

Dank je wel Tieneke,

Ik heb  het in de oven gedaan, het werd inderdaad zacht. Na het uitrollen werd het echter hard. Hoop niet dat als de taart aangesneden moet worden, dat het hard blijft, dat zou jammer zijn.

Heb jij hier toevallig ervaring mee?

7

Misschien kun je 'm in een bakje leggen en die weer in een bakje warm water? (soort van Au bain Marie)? dat ie daarna ook zacht is :)

8 Laatst bewerkt door Tante Tien (15-05-2012 20:08)

DiZa schreef:
Tante Tien schreef:
DiZa schreef:

Tieneke

Dank je wel Tieneke,

Ik heb  het in de oven gedaan, het werd inderdaad zacht. Na het uitrollen werd het echter hard. Hoop niet dat als de taart aangesneden moet worden, dat het hard blijft, dat zou jammer zijn.

Heb jij hier toevallig ervaring mee?

Nee, wat gek, want ik gebruik ook vaak voorgekleurde funcakes-marsepein. Je kunt er eventueel wat crisco doorheen kneden, zodat het zachter blijft. Of in een bakje op warm water, zoals mijn voorgangster schrijft?

Tieneke

9

Dank jullie wel voor de tips, heb de marsepein gekleurd, overmorgen bekleden. Als dat maar goed gaat!

10 Laatst bewerkt door Tante Tien (15-05-2012 20:16)

Heel veel succes meid! Laat je nog weten hoe het is gegaan?
En pak je gekleurde boel goed in he? Ik doe meestal een beetje crisco op de buitenkant van de bol, vershoudfolie erom en dan in een dichtgeknoopte zak.

Tieneke

11

[MOVE] -> bekleden

12

Tante Tien schreef:

En pak je gekleurde boel goed in he? Ik doe meestal een beetje crisco op de buitenkant van de bol, vershoudfolie erom en dan in een dichtgeknoopte zak.

Tieneke

Ga ik gelijk doen en ik laat het zeker weten!

13

Tante Tien schreef:

Tieneke

Ik kan helaas niet vertellen hoe het is gegaan. Ik heb besloten de marsepein niet te gebruiken. Heb zeelandia gebruikt en had er gelukkig geen problemen mee.

14

Tante Tien schreef:

Tieneke

Crisco heeft geen effect bij marsepein; marsepein is van zichzelf al vet. Droge marsepein krijg je minder droog door te kneden met klamnatte handen.

Enneuh... TS.. goede keus gemaakt :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

DiZa schreef:
Tante Tien schreef:

Tieneke

Ik kan helaas niet vertellen hoe het is gegaan. Ik heb besloten de marsepein niet te gebruiken. Heb zeelandia gebruikt en had er gelukkig geen problemen mee.

Is ook veel lekkerder, ik ben ook al overgestapt. Voortaan alles zelf maar kleuren.

Tieneke

16

Ik gebruik de voorgekleurde marsepein van Funcakes eigenlijk alleen voor boetseren of kleine puzzelplaatjes. Om een taart mee te bekleden vind ik een ramp...
Zeelandia it is:-)