1

Onderwerp: tafelzeil als hulpmiddel om taart te bekleden

In het boek van de taartenfee staat een trucje om het scheuren van rolfondant te vermijden. Er staat "Gebruik een placemat of stuk tafelzeil om je suikerpasta op uit te rollen. Leg het stuk suikerpasta met het tafelzeil er nog aan over je taart en trek dan het zeiltje weg, zoals bij een sticker".
Ik ga volgende week een taart maken voor de 2de keer nog maar en heb de vorige keer wel wat afgezien met de fondant, dus ik vraag me af of iemand dit hulpmiddel al ooit heeft toegepast en met succes ?

2

Re: tafelzeil als hulpmiddel om taart te bekleden

Hoi,

Ja hoor ik vind dit fijn werken. Zeker bij grote lappen.

Ik gebruik zelfs gewoon mijn onderlegger van de ikea. Deze is wt stugger dan tafelzeil maar werkt ook prima. Het scheurt minder snel dan wanneer je het bijv op de roller doet. Grote lappen zijn een stuk zwaarder en scheurt dus makkelijker op de rolstok.

Als je hebt uitgerold doe je het midden van je lap op de taart en dan eerst een stukje los peuteren, vervolgens lift je het tafelzeil op en begeleid daarbij het fondant/marsepein zodat je het niet te hoog tilt.

Succes!!!

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

3

heb het ook uitgeprobeer met tafelzeil alleen moet je goed je zeil op tafel leggen geen vouwtje want die zie je dan in marsepein/fondant

4

Daar is al vaker over  geschreven:  http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=139099

5

op youtube zijn een super filmpjes die het gebruik ook uitleggen

6

Ik heb zo'n placemat bij de pipoos gekocht, dat is een ronde. super spul, blijft plakken op je aanrecht en je kan zo hem eraf halen als je je taart wil bekleden, dus zeiltje pakken en dan als een sticker er af halen. heb ook een vierkante gekocht bij de intratuin, zijn wel 22euro hoor, maar werkt echt super.

De roll and cut mat van Wilton wordt er ook voor gebruikt.
Maar ik vind het eigenlijk veel en veel makkelijker om een kant op te pakken mijn arm er onder doorsteken naar de andere kant en dan andere arm er bij en lap op je taart leggen.
Ik kan zo veel beter inschatten of de lap goed ligt dan met een mat.

8 Laatst bewerkt door Esther68 (25-05-2012 21:09)

Ik lees regelmatig op het forum dat dit veel gedaan wordt, maar persoonlijk vind ik het niet fijn werken. Reden..... dat je inderdaad goed op moet letten met het voorkomen van vouwen (tijdens het rollen) en dat ik ook niet in kan schatten of de lap er goed op ligt. Met de hand gaat veel sneller. Ook vind ik de kant waar ik gerold en gesmootherd heb ook mooier dan de onderkant, die met zo'n lap de bovenkant wordt......

9

Ik gebruik een doorzichtig tafelzeil, zo van de rol af gekocht op de markt.Ik dacht 4 euro per meter ( 2 meter breed) Na gebruik rol ik hem weer op (wel schoon hoor). Doordat hij doorzichtig is zie je wat je doet en omdat ik hem na gebruik oprol krijg ik er geen vouwen in.

10

aan iedereen : bedankt voor de tips! Ik zal nog zien hoe ik het ga doen zaterdag

11

http://sweetwise.com/the-mat-all/the-mat.html
Kost inclusief verzenden $36,30

Ik hoor dat "The Mat" prijzig is maar super werkt.
Denk net zo als het tafel zeil of de ikea bureau mat.

Ik heb nog nergens deze mat kunnen vinden in NL.
Als ik er 1 vind dan moet je zelf een winkel hebben.

12

BiancaL1975 schreef:

Dit zijn toch inderdaad gewoon 2 stukken tafelzeil...?

13

BiancaL1975 schreef:

Is nu wel in nederland verkrijgbaar. Stond advertentie in de nieuwe jam met winkelnaam erbij.

14

Ja, heb ik ook gezien. Geloof bij Foodkitchen punt nl voor ongeveer 30 euro

15

Ik doe het ook met GEWOON doorzichtig tafelzeil. Werkt prima is goed te zien ( zonder kreukels en vouwen) en kost haast niets!

Scheelt al gauw 25 euro met de mat die in de Mjam staat en voor dat verschil kan je weer heel veel andere leuke dingetjes kopen! :Y

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

16

Let wel op dat het tafelzeil gifvrij is en geschikt is voor het verwerken van etenswaren zoals bijvoorbeeld fondant en marsepein, volgens het FDA Keurmerk.
Ik heb er pas een stuk over gelezen dat ging ook over de mat en het alternatief hiervan maar ook over silicone mallen , omdat er veel mensen zijn die bijvoorbeeld zeep mallen gebruiken voor hun fondant en marsepein. :nooo

ps. ik heb toevallig vorige maand de mat  gekocht, en ben er zeer over te spreken vindt het echt ideaal ik heb hem bij ciaocake.nl besteld omdat ik daar altijd mijn fondant en kapsel mix besteld echt een aanrader :Y  :thumb:

17 Laatst bewerkt door Sasseplas (05-06-2012 14:57)

Ik las net een ander topic waar het over 'the mat' ging. Ik zat gister en vandaag te neuzen op internet naar babycakes artikelen en zag toen dat bij taartwinkeltje 'the mat' ook verkocht wordt.
Ik heb ook tafelzeil (dat doorzichtige) gebruikt en dat werkte prima! Nu til ik m'n lap fondant met de roller op. :)

Ik heb trouwens geen aandelen of connecties ;)

'Pink isn't just a colour, it's an attitude'