1

Onderwerp: Temperen?

Ik wil van witte chocolade een paar vlindervleugels spuiten die ik vervolgens scheef in botercreme op de taart zet (ik heb nml geen mooie vormpjes enzo.

Nou heb ik gehoord dat, om de chocola weer goed hard te laten worden, ik dit moet temperen. Ik heb dit echter nog nooit gedaan, Zijn er nog tips, trucs? Want ik wil natuurlijk straks geen vlindertjes met hangende vleugeltjes

Zoals Rudolph zegt; Een goede taart is de zonde altijd waard!

2

Re: Temperen?

volgens mij is dat bedoelt om de glans te behouden.het heeft niets te maken met de stevigheid.

ik smelt chocolade in de magnetron en roer regelmatig tot alles gesmolten is.

of ik zet een bak met heet(net gekookt) water met daarin een andere bak met chocolade,en wacht rustig tot deze is gesmolten.ik roer ook bij deze manier regelmatig de chocolade door.
als het water teveel is afgekoelt,vervang ik het weer.

deze laatste manier gaat prima.je kan er bij weglopen zonder dat het kan aanbranden.

ik heb nooit problemen met de glans.

je zou eventueel ook de vlinders van royal icing kunnen spuiten.

suc6 in elk geval!

creatief met taart

3

Ahh, Anouschka was me net voor.
Temperen is idd om de glans te behouden, niet voor de stevigheid.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

4

Het gaat er meer om dat de chocolade wit uitslaat als ie te warm is geweest..
Zoals ik het geleerd heb.. Deel chocolade smelten, en in deze chocolade weer nieuwe koude chocolade laten smelten zonder een warmtebron te gebruiken.. Tot het weer een temperatuur heeft van 30 graden..
Zo is het mij geleerd.. Succes!!

5

Sorry maar chocola hard ook niet uit als je t niet goed verwerkt. Dan hebben jullie gewoon geluk gehad...niet alleen wit uitslaan is t probleem. En als t niet goed getableerd/getempreerd is smelt t of te snel of slaat t wit uit of stolt het niet.

6

'etmc' heeft gelijk. door te tempereren breng je de kristallen in de chocolade in de perfecte staat om deze vloeibaar te verwerken en deze mooi glanzend en hard te laten worden.