1

Onderwerp: Probleemgeval: Blanda 20cm

Hallo Iedereen,

Vandaag es zo'n Blanda taartje uitgeprobeerd, heb de verhoudingen van op de tabel gebruikt, resultaat:

Een biscuit die niet hoger komt dan de rand en wanneer je er op duwt klinkt het echt als een wakke spons... Niet bepaald superluchtig te noemen... (mix aveve chocobiscuit gebruikt)
Mocht ook meer naar chocolade smaken, kan ik er gewoon gesmolten chocolade aan toevoegen?

Heeft een meer dan een uur op 150° in de oven gestaan (conventioneel) en heb dus echt geen idee wat ik "verkeerd" gedaan heb...

Kan er mij iemand wat tips geven? Moet zondag 2 taartjes afleveren voor de verjaardag van m'n petekindje en zou toch graag hebben dat het naast mooi ook eetbaar is. :D

Alvast bedankt!

2

Re: Probleemgeval: Blanda 20cm

Hoi,

ik lees dat er meerder mensen zijn hier die problemen hebben met het rijzen van de chocoladebiscuitmix....
Heb er zelf helaas geen ervaring mee,dus ik zou je niet kunnen vertellen waardoor het zou kunnen komen.

Ik maak mijn 20 cm Blanda's met biscuitmix van Funcakes zo;

270 gram biscuitmix
210 gramm ei
27 gram water

10 tot 15 minuten mixen

en dan ;
15 minuten op 140 graden
dan
15 minuten op 150 graden
en dan nog
15 minuten op 160 graden

Dan komen ze bij mij mooi hoog gerezen en goed gaar uit de oven :Y

Probeer het eens op deze manier en wellicht dat je ze dan ook goed krijgt?
Heel veel sucses gewenst!

3

Ik heb ook geen ervaring met chocoladebiscuitmix, gebruik altijd die biscuitmix van funcakes.

200 gr biscuitmix, 150 gr eieren, scheutje water;

45 minuten op 150 en dan nog 10 op 160.
Gaar, luchtig en minstens net zo hoog als de vorm.
Succes!

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

4 Laatst bewerkt door Grantaime (24-05-2012 07:32)

Hier nóg één zonder ervaring met biscuitmix; ik maak m'n mix altijd zelf. Daar schijn je ook een chocoladeversie van te kunnen maken, namelijk door 1/3e bloem te vervangen door cacao. DAt heb ik nog nooit gedaan, maar voor een Blanda 20 cm gebruik ik altijd deze hoeveelheid:

5 eieren
150 gram suiker (ik werk altijd met suikerbakkerspoeder en heb het gevoel dat dat fijner werkt dan kristalsuiker, maar dat kan tussen m'n oren zitten ;))
150 gram bloem

Daar kun je dus eventueel 100 gram bloem + 50 gram cacao van maken, van tevoren al even door elkaar roeren, de bloem en de cacao.
Dan dit recept volgen: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3/Biscuit+2/

Dan krijg ik zoiets:
http://i717.photobucket.com/albums/ww174/Marieke6068/blandataart.jpg

Sorry vergeten te zeggen: ik bak 'm standaard 40 minuten op 180 graden (hetelucht) en dat is nog nooit niet gaar de oven uit gekomen!

Groetjes,
Marieke

5

Bedankt voor de tips dames!

Ik probeer het morgen of zaterdag nog es opnieuw en laat weten hoe het gegaan is!

Duimen dus! ;)

Groetjes