Onderwerp: suikervrij vraagjes
Over suikervrij zijn al heel wat topics geweest, heb dan ook al flink lopen zoeken, maar heb toch nog even wat dingetjes.
Een vriend van ons weet nog maar net dat hij suikerziekte heeft (had een spiegel van 24..).
Hij slikt nu tabletten, ik geloof 2 per dag. Maar is nu natuurlijk nog zoekende om het allemaal te stabiliseren.
Weet inmiddels dat suikerpatienten best suiker mogen hebben, mits ze rekening houden met de rest vd koolhydraten en medicatie hierop aanpassen.
Omdat hij nog wat zoekende is, wil hij het suikergebruik toch zoveel mogelijk beperken.
Mijn man is binnenkort jarig en vond het toch wel leuk iets te maken voor deze vriend waar geen/weinig suiker in zit.
Nou vond ik op het forum dit recept:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=165862
Maar kan ik die beide meelsoorten nou gewoon vervangen voor 75 gr gewoon meel? Om voor een uitprobeersel nou aparte meel te halen vind ik een beetje zonde...
En kan ik de tagatesse ook vervangen door stevia (verhouding dan aanpassen)? Ik weet niet of tagatesse gewoon in de supermarkt te krijgen is en weet dat stevia dat wel is, dus vandaar.
NOu vond ik via google ook een ander recept:
3 eieren
6 el diksap
50-100 gr boter (??)
150 gr meel
0.5 tl bakpoeder
vruchten, bv geraspte appel, rozijnen, enz
citroenschil (geen rasp ivm suiker)
Nou zit in diksap natuurlijk ook suiker (85,7 g per 100 ml onaangemaakt produkt), maar ik heb het idee dat hier wel veel minder van ingaat dan normaal een recept met suiker.
Klopt dat of is dit eigenlijk toch een beetje zinloos recept..
En over suiker vervangen voor zoetstof in een standaard cc recept zijn de meningen geloof ik nogal over verdeeld. Alleen schijnt stevia toch wel iets anders te zijn dan de meeste zoetstoffen? Word het hiermee wel lekker? Snap wel dat het iig geschikt moet zijn om mee te bakken.
Hoop dat iemand mij wat antwoorden kan geven.